jemaah haji

penerbangan pertama gerombolan haji bermula pagi esok..dalam gerombolan tersebut..umi dan abi aku jugak akan termasuk..semalam dah meleleh air mata aku dibuat deorang.mana taknya..segala wasiat dan segala simpanan harta deorang dah amanahkan kepada aku..memang syahdu tak ingat weyh suasana semalam..

memang kita nak mereka selamat pergi dan selamat pulang..tapi tu la..sebarang kemungkinan mungkin berlaku..maka langkah berjaga jaga haruslah diambik...semalam baru aku tau..berapa banyak harta umi dan abi.setelah lama aku dok perati deorang hidup tak nampak mewah langsung..langsung tak macam aku tengok orang orang lain..

orang laen dah berapa kali tukar keta..tapi deorang tetap jugak dok guna pakai keta yang ada..deorang jarang sangat makan selain dari makanan dari rumah..pakaian pon jarang sesekali bertukar..tika perlu  je..eksesori pulak..hurm...kesimpulannya memang tak nampak langsong kemewahan..tapi bila aku dibagitau sal harta yang bakal deorang tinggalkan untuk kami adik beradik semalam...baghu aku sedar..deorang tak bermewah mewah..sanggup berkorban keinginan mereka untuk bermewah..kerana dok pikirkan kami adik beradik..melopong aku dengar aset aset dan harta peninggalan yang
umi abi amanahkan kat aku..

doaku pada mereka dan jugak seluruh bakal bakal jemaah haji tahun ni..biarlah mereka pergi selamat..balik pon selamat..dan semoga mendapat haji mabrur..

p/s
sebelum turun bermusafir..pesan NABI kita..solat sunat musafir le dulu..itu hadiah yang terbaik untuk kita tinggalkan mereka yang bakal ditinggalkan..ada rejeki tahun depan nak gi umrah la plak...



bukan sekadar omongan kosong

14 comments:

Sunah Sakura said...

alhamdulillah..moga dipermudahkan urusan mereka menunaikan haji...ko jangan lupa mintak doakan jodoh ko..erk!

Tulus Sweet said...

aku nak pergi jugak...:(

Iffah Afeefah said...

Sedih weh bile tgk

ps:stju ngn sunah

nurdani said...

masa mak ayah aku pergi haji tahun 2006, masa tu aku pulak masuk U, sebak, malam sebelum diorang nak pergi kelana jaya, ramai-rmai berkumpul dengar wasiat. memang rasa sedih sangat2.huhu...

sergeant keroro said...

selamat pergi dan selamat kembali

Asyila Zainuddin said...

tak pernah rase lagi situasi mcm ni.. hmmmm..

Ieda Al-Habsyi said...

akak teringin sangat nak g weh...terasa nak daftar je tahun depan..

KuNanGKuNanG said...

smoga segalanye dipermudahkan..amin..

Mr feckry said...

teringin wa nak pegi sane

shiema sufian said...

sama sama lah kita doakan agar jemaah aji dapat pergi n balik. bila lah shiema mampu untuk mennaikan haji pulak ye. menunaikan umrah pon rasa satu kenikmatan :)

tinta hatiku said...

cian ko ostad kena tinggal....
hehehe...

Insyaallah tahun depan tibalah tu giliran ostad...

p/s; begitu ler org2 tua jaman dulu. nampak cam susah jer idup, walhal rupaya reta ada menggunung! semuanya disimpan utk ank cucu la jugak...

kechixx said...

Semoga segala2nya selamat.,aminnn;)

KaK LimAh Si SupiR said...

alhamdulillah..dpt p haji..insya allah segala2 ny lncar..kite doa same2 ye ^_^

Ujie said...

eh..samalah dgn akak saya, esok pagi bertolak. Kesian plak tengok anak sedara umor 3thn kena tinggal..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved