doa yang afdhal

Doa-doa yang afdal:

Sebaik-baik doa adalah doa-doa daripada Al-Quran, kerana ayat-ayat Al-Quran itu sendiri adalah kalam Allah (kata-kata dari Allah). Contohnya, doa Nabi Ibrahim di dalam surah 14:35-41.

Antara doa-doa di dalam Al-Quran:

+ Doa supaya tidak berputus asa [Maryam:4]
+ Doa dilapangkan dada dan dipermudahkan urusan [Thaha:25-26]
+ Doa mohon kurnia rahmat dan petunjuk yang lurus segala urusan [Kahfi:10]
+ Doa mohon keampunan atas kesalahan meminta sesuatuyang tidak diketahui hakikatnya [Hud:47]
+ Doa mohon diberi keputusan yang baik [A’raaf:89]
+ Doa mohon kasih sayang untuk ibu bapa [Isra’:14]
+ Doa mohon dihindarkan dari fitnah dan diselamatkan dari tipu daya orang kafir [Yunus:85-86]
+ Doa memohon kesejahteraan dunia dan akhirat [Baqarah:201]
+ Doa memohon keampunan dan rahmat [A’raaf:23]
+ Doa memohon agar diterima amalan [Baqarah:127]
+ Doa dicukupkan keperluan [Taubah:129]
+ Doa mohon agar mensyukuri nikmat Allah [Ahqaf:15]

dah kalo rasa malas sangat nak bukak quran ke..takpon ABC..PMS..PBB dan sebagainya..boleh la bukak website QURAN ni hah..siap ada orang tolong baca lagi..


dan semoleknya..kita paham apa doa yang kita ingin panjatkan pada tuhan sekalian makhluk..kerana sebaik baik doa..adalah doa yang kita senirik paham..baru la ada feel...kan???




bukan sekadar omongan kosong

13 comments:

Syazwan Che Deraman said...

bagus info ni bos..timo kasih banyok..ambo ni, banyak doa kot melayu...

tak apo ko?
mugo pehe kalu kot melayu.

[sutera kasih] said...

ehh nk salinla..thanks jiji

lieynanilaz said...

tq kongsi info!!...

blog-tips-kurus said...

syukran.. :-)

Paradise Gal said...

thanks. really need this. :)

kiera'sakura said...

thanks jiji

Suhaili Sarif said...

caps lock..ko marah ke ji?
hihi..
btw syukran...

Rozuan Ismail said...

mmg byk doa dalam quran yg afdhal kan ji

azwa amani said...

betul tu nadh..amani ajar kat budak2 pun doa2 yg ada dalam Al-quran.. :) moga2 depa minat mengaji AQ besaq nanti

ghost writer said...

InshaAllah, akan dipertingkatkan dari sehari ke sehari. tq

FiZ said...

TQ for sharing :)

puteri mama said...

sangat bermanfaat cikgu..terima kasih mengingatkan saya..
tapi rasa nye yg al-isra tu ayat 24 kan.. :)

Cik Pulau said...

yolo weh,,,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved