tak cukup masa..siapa yang kita salahkan??

sehari hari dalam menajalani kehidupan seharian..kita mempunyai ruang masa selama 24 jam..setiap satu jam ada 60 minit..setiap minit ada 60 saat..tapi sering kali menjadi alasan kebanyakkan manusia sejagat..bahawa masa yang ada tidak mencukupi..atau..takda masa nak buat semua perkara..

siapa yang menentukan masa untuk kita???bukan ke ALLAH yang memberikan masa  dan setiap detik untuk kita..diaturkan masa untuk sekalian makhluk ciptaannya dari detik ke saat..saan ke minit..minit ke jam..jam ke hari hari ke minggu minggu ke bulan bulan seterusnya ke bertahun tahun dan berdekad dekan sampai berabad abad..semua perkiraan masa tersebut di tentukan oleh siapa kalau bukan tuhan yang menciptakan sekalian makhluk yang ada..tuhan yang menciptakan dan mengaturkan sesuatu sesuai dengan setiap kejadiannya..


Bertasbihlah mensucikan nama Tuhanmu Yang Maha Tinggi (dari segala sifat-sifat kekurangan), -


Yang telah menciptakan (sekalian makhlukNya) serta menyempurnakan kejadiannya dengan kelengkapan yang sesuai dengan keadaannya; 

ALLAH telah menciptakan waktu yang tersedia ada sesuai dengan keadaan diri kita selaku manusia yang berwibawa jika menggunakan akal yang dikurniakannya sepenuhnya..namun kita seringkali menyalahkan waktu yang ada..bukan kah waktu itu merupakan kelengkapan dari yang maha esa???jika kita menyalahkan kelengkapan yang ALLAH firmankan sesuai dengan keadaan kita selaku ciptannya..maka sebenarnya siapa yang kita persalahkan???fikir fikirkan lah..tuhan itu tidak pernah mezalimi hamba hambanya..setiap kelengkapan dan aturannya sesuai dan terbaik untuk sekalian makhluknya.. percaya dan bersangka baiklah padanya..



bukan sekadar omongan kosong

14 comments:

Rozuan Ismail said...

kita macam menyalahkan tuhan le kan

Cik Pulau said...

aku sokmo oyak busy..xcukup masa..
astaghfirullahalazim....

biela bell said...

nice entry :)

Dang Intan Duka said...

setiap menusia perlu merancang masa dengan baik supaya kita tidak menyalahkan sesiapa pun.. :)


peace

Paradise Gal said...

jiji punye entry salu best2. :D i like. thanks for the reminder

kiera'sakura said...

selalu kena berhati2 dgn kata2 kan..

diana said...

akak pun selalu cakap tak de masa..padahal diri sendiri yang tak reti nak uruskaN MASA DAN banyak buat benda tak berfaedah..cemana nak cukup maasa..heheh

syakey said...

tak cukup masa sebab tak reti urus masa...

Eera Shera said...

byk masa dah dibazirkan...

Suhaili Sarif said...

yg penting kita bijak bahagikan masa :)

salah sndr jgk x pndai bahagi masa..

ghost writer said...

aku berfikir sama :)

Zul Fattah said...

semua salah kita ji.. sebab lalai dgan dunia..

Iffah Afeefah said...

slhkn dri sendiri

aku slalu xckop mse

xpnh lak nk slhkn Allah y pastinye

wanie_mn said...

kita suka buat benda lagho memanjang.. haihh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved