telekung bukan syarat sah solat

"gua tak bawak kain pelikat la bhai..takleh la gua nak solat.."

"saya tak bawak telekung la..camne nak solat ni..haduuu..kena qadha la  ni kot"


skrip cliche kalau pergi shoping complex.pernah dengar tak???pernah je kan..berlambak orang akan guna skrip ni..Sepertinya solat itu tidak penting, boleh saja diqada’-qada’. Yang lebih penting adalah telekungnya  dan kain pelikatnya. Tiada telekung dan pelikat, tak boleh solat! erm..

setakat aku belajar..syarat sah solat ada lima:
* Yakin telah masuk waktu
* Menutup aurat
* Mengadap kiblat
* Suci daripada najis pada badan, pakaian dan tempat solat
* Suci daripada hadas kecil dan hadas besar 

takder pulak syarat sah solat kena bertelekung berpelikat bagai..yang ada tutup aurat..dan suci pakaian tu dari najis..tapi kalau nak kata kotor..takkan la pergi shoping complex pakai baju pengembala kambing..tipu la kan..jadi aku rasa tak wajib pon nak bertelekung bagai  kalau nak solat..asal dapat penuhi syarat sah solat tu pon dah memadai..buat apa nak disusahkan benda yang senang..

Dan tidaklah Allah jadikan bagi kalian dalam agama ini kesulitan.” [ Al-Hajj : 7]  

Yang pentingnya dalam soal berpakaian ketika bersolat ialah menutup aurat dan bersih daripada najis. Apa je pakaian kita, jika memenuhi 2 syarat tersebut, maka tak perlulah ragu-ragu lagi. telekung dan pelikat cuma adat bukan syarat..

tapi timbul satu lagi persoalan..

Eh, betul ke ni.. Nampak pelik la kalau tak pakai telekung. Macam tak sempurna je tutup auratnya..” 

Untuk persoalan camni, tanya balik diri kita. Jika kita merasakan pakaian kita itu tidak cukup sempurna untuk bersolat, jadi, adakah kita sekarang ini tidak menutup aurat..?jawab la senirik...  



bukan sekadar omongan kosong

31 comments:

Ujie said...

betul tu jiji..

*tapi, gambar kat atas tu kurang sesuai sbb blm tutup aurat (mazhab syafie). takut ada yg confuse..kalau saya salah sila betulkan ya.

Niza Romli said...

ouch! tapi setuju sgt...

Natasya Naslin said...

totally rite =)

slagi mnutup aurat,etc, sah solat.. pngalaman sndiri - join trning ktenteraan (airforce) trening kat hutan. we just used our owned unifom .. full set.. ciap pakai spike (kasut/but tntera).. ikut keadaan sbnrnya..

kene rjin ah search & brtanya/rujuk sal soal agama ni. huhu..Islam itu Mudah & tidak membebankan umatnya.

btw, nice sharing.. =)
*sory terlebih komen.. ngee~

Ujie said...

aa..gambo yg ni ok, tak confuse. ^_^

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

mentaliti org melayu..nak solat kena pki telekung dan berkain.tak blajar aurat ke apa?akak klu pki abaya nak solat kat masjid, makcik2 tu pandang mcm akak tak berbaju je.pelik dia tgk tak sarung telekung agaknya.hurm...kita lak malu2 kucing tak bw telekung nk solat.

wanie_mn said...

btul tu. cuma lagi terbaik klu bertelekung tp tak smestinya takda telekung, takda solat. haha ;D

✿ e e i y s s ✿ said...

hmmm , is biasa solat kat surau , pakaian dah lengkap , jadi jarang is guna telekung surau yang kadang2 kadar kebersihan yang sangat tipis . ada jugak datang teguq , 'awat xpakai telekung?' senyum je la (^___^)

✿ e e i y s s ✿ said...

is folo sini (^^,)

Haris Khairuddin said...

"kenapa kena pakai telekung?"
sebab nak tutup aurat bila menghadap Allah.
tapi masalahnya lepas solat aurat tu xyah tutup jugak ke? ke Allah ada time solat je? sebab tu baru nak tutup aurat...

bila masyarakat terlampau mengikut adat berbanding syariat.

.izzatul.hazwani. said...

betul3 ..

maybe ade antara diorang tak paham lagi kot ..

-Allah maha mengetahui . :)

kiera'sakura said...

aku suka beno ayat yg last...

Paradise Gal said...

betol lah tu. takde alasan la tak bawak telekung. la ni mane-mane surau pon ade telekung lah.kalo kite bertudung,kalo rase telekung berbau ke ape kat surau tu. just pakai kain nak tutup kaki. tp kalo pakai sock lagi senang. terus solat dgn pakaian yang sedia ade. Islam tu kan indah. senang aje.

Rozuan Ismail said...

sentap ayat last

Paradise Gal said...

betol lah tu. takde alasan la tak bawak telekung. la ni mane-mane surau pon ade telekung lah.kalo kite bertudung,kalo rase telekung berbau ke ape kat surau tu. just pakai kain nak tutup kaki. tp kalo pakai sock lagi senang. terus solat dgn pakaian yang sedia ade. Islam tu kan indah. senang aje.

ghost writer said...

tuh alasan yang cuba mematikan alasan lain. :)

lisa said...

baru tahu kenapa ada wanita yang solat tak pakai telekung tp pakai jubah, stokin, dan kadang2 baju kurung yang longgar2..:)

hana said...

yeah betol..
zaman sekolah dulu smayang baju sek/bju kurung je..
yg pnting tutp aurat..
=D

Suhaili Sarif said...

well said...
x masuk lagi xnak solat kalau telekung surau tu kotor...

nuruashia said...

ji..nk tny ni..wajib ke tutp dagu bg muslimat tyme smyg?

[sutera kasih] said...

thanks jiji

s.a.y.d.a.t.u.L said...

:) nice! ermm..rasenye ok jugak if yg girl tu kalau dh tau nt shopping tu lameeee sngtt....maka ermm bawakla telekung tu, lipat comel2 masukkn dlm beg, ok je..boleh punyer! cubalah dulu! hehe...

Hafizin Jamil said...

kain adalah syarat sah solat..haha

Iffah Afeefah said...

Mmg terbaik weh

bilalah aku nk tanpe telekong ni

Hanis MY said...

jolo tu ji, kawe duk sini baru la dop paka telekung maso smaye kat lab...

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

alasan taknak solat yang biasa dengar.. aku slalu g shoping pakai shorts je, relax je g surau, sbb sure ada kain pelekatnye kat situ.. tipu la kalau takde sediakan

ked said...

betol tu..
alah, kalau gi kat surau shopim mall, ade je orang yang solat tak pakai telekung.. janji menutup aurat..

tak yah nak wat alasan yang surau tak sediakan telekung lah, telekung tak bawaklah, ape lah..

senang cite, korang keluar bawak la telekung tu.. alah, bukannye berat sangat pon.. kalau 1 beg mekap yang berat giler korang leh bawak, takkan telekung yang ringan tu tak leh bawak..

najihah sahami said...

Yep.bru je tgk ustaz don ckap pasal ni.ang ni ustaz don eh jiji?hehe.kalau dh tau nk kuar memang dh bese bwk telekung..so,rasanya xde masalah kot.hehe.

FasiHaH SupiaN said...

selalu dipesan oleh ibu bapa.... kalau pakaian kita boleh dibawa untuk bersolat, maksudnya kita dah menutup aurat... alasan sangatlah klu xbawak telekung tu

Munnafendy said...

itulah kan..kalau time nak solat je menggagau2 cari telekung..nmpk sgt pakaian mmg belum ckup syariat..ya Allah ckp kat siri sndri ni!

azwa amani said...

kerana tidak memahami sebab itu pertikaian berlaku dalam penggunaan telekung ketika solat

Hansyirah Takezur said...

nak pastikan kita tutup aurat dgn sempurna, pastikan pakaian kita boleh bawak solat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved