iman sang semut




sahabat sahabat yang dirahmati sekaliyan..sempena hari jumaat yang diberkati saya macam biase akan berkongsi sedikit sebanyak cerita2 atau sedikt peringatan untuk renungan kita bersama..hambik korang nak..sekali intro cam seorang ustad yang amat beribawa..tapi orang cakap ramai geng2 ustad ni suke poligami..ye ke??okeh abaikan..cite kat entry laen..

ni nak cite kat korang pasal iman seekor semut..kalo ade yang dah tau cite ni..

satu hari tu kan..nabi sulaiman ade la ter usha seekor semut dok bertenggek atas batu..dok maen enjit2 semut ke hape ke..nabi sulaiman naek heran pehal semut ni dok bertenggek atas batu kat tengah2 padang pasir..nabi sulaiman terus je tanye..

"semut2...nape ko nak idop kat sini ek..ape ko yakin ke kat tengah2 padang pasir ni ada sumber makanan??

Semut pun menjawab dengan penuh rendah dirinye: "Rezeki di tangan ALLAH, aku percaya rezeki di tangan ALLAH, aku yakin di atas batu kering di padang pasir yang tandus ini ada rezeki untuk ku".

nabi sulaiman tanye lagi.."semut2 ape yang ko makan??ape yang ko suke makan?banyak mane ko makan dalam sebulan?

semut:"aku makan sebijik gandum je sebulan..tu pon dah cukup banyak dah tu..
nabi sulaiman:"kalo setakat sebijik sebulan aku pon boleh bagi kat kome.."

nabi sulaiman laju2 ambik satu bekas...taruk semut tu dalam tu..pas tu letak sebijik gandum kat dalam tu..cukup tempoh sebulan nabi sulaiman usha semut tu balik pas tu die terkujat..tengok semut tu makan separuh je gandum tersebut..

nabi sulaiman:"semut2..ko tipu aku..ko cakap ko makan sebijik gandum sebulan..ni separuh je camne tu??

semut:"mane ade aku bohong...kalo aku dok atas batu kat tengah padang pasir tu..aku usaha senirik cari sebijik gandum..dan aku yakin ALLAH bagi rezeki tu kat aku..dan ALLAH tak pernah lupe dekat hamba2nye yang berusaha..tapi bile dah dimasukkan dalam bekas ni..aku tak percaye kat kamu wahai nabi ALLAH sulaiman..sebab tu aku makn separuh je..aku takut kamu lupekan aku..

camne..ade berani lawan iman semut tak????



bukan sekadar omongan kosong

20 comments:

bun said...

huwaaa,sentap bace
muhasabah diri

tulus sweet said...

nak karipap.....:((((

alien said...

yep, pernah dgr..
sekalian alam smua beriman kepada Allah
sebb tulah kita ditegah dari merosakkan alam dan menzalimi segala benda hidup

Hansyirah Takezur said...

versi ustaz jiji pnye bahasa mmg mnyentap..

haha..

btw, tu laa binatang.. sentiasa bsyukur.. tp kita??

thx 4 diz entri.. jazakillah.. ^^

lini hasnan said...

pernah dengar cerita ni tapi ingat-ingat lupa. tens atas perkongsian :)

❤Myra Si Gula-Gula Hati ❤ said...

Ni kira tazkirah jumaat laa nie ? :P

Aku suke ! :)

Encik Psychopath said...

tak berani la gamaknye.

A.s.t.i.n.a said...

Semut juga ada prasangka.. prasangkanya ialah nabi mungkin lupa.. maka simpan separuh untuk berjaga2..

wawa meiko said...

Terkedu laaaa ~

Aku baca tiga ompek kali weh nak pahamkan balik .

isk isk isk =____=

Imran nyambek said...

gud2.hihi

Faaein Himura said...

semut lagi beriman dari aku.. malunya aku.. Allah kuatkanlah imanku.. =_=

aDieyZa said...

tazkirah yg bagus di hari Jumaat.. so sbgai manusia kita kenalah lbh bersyukur & ingat pd Allah..

chiLleD...!! said...

trasa diri klah dengan iman si semut tu..hu..trima kasih ats entry peringtan ni..=)

deeya said...

aq rase klau aq yg jadi semut dah lama aq abeskan gandum tuh sebijik . kih3 !! eh nabi Sulaiman tu bukan ker yg berkawan nan jin islam ??

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

termenung sejenak!

sissyira said...

salam

sesekali diberi peringatan...alhamdulillah..

Ummu~Ishak said...

tahap iman semut pun aku tak daye nak lawan

*manusia memang mudah tak sedo kediri

MerLe said...

diriku termuhasabah dgn sendirinye...

KUREKURE COMEL said...

fuuuhhh....betul....manusia je xblh berpikir n amik teladan dari semut...
huhuhu....

iekah said...

sgt bermanfaat entry ni..
btw nice entry..

follow u =)




http://iekahridzuan.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved