suke sangat rendah2 kan orang

suatu hari.gajah tengok semut dok bawak gegule atas belakang die..punye la berat semut tu nak pikul gegula...ape lagi..terus bersikap "mulut longkang" mengata si semut..dihinanya kekuatan yang ade pada siseimut..dikutuknya saiz si semut...

"engko ni semut..kalo dah kecik tu..sedor2 la diri tu sikit..ade hati le kononnye nak bawak cekelat besor dari engko..ape berketol ketol bebeno dah ke badan engko..bawak bawak le bertobat semut oit..engko tu setakat bawak sebijik gula yang dah bersepai sudah le.."

"ohooh..gajah2..sekurang kurangnye aku berusaha nak memikul jugak cekelat ni kalopon aku sedor aku ni ape la ade..tak besor la besor macam engko..tapi takyah le ko merendah rendahkan aku..sebab tuhan jadikan setiap makhlok die bersebab dan ade tugas masing  masing"

"huk aloh ko ni semut..tacim rr tu..badan kecik tapi jiwa besor..ok la tu..selamat mengangkut gegule tu semut ye"

satu hari tu..gajah rase cam gatal2 bebeno dalam telinga die..nak dikoreknya kang terkoyak pulak liang lobang telinga die..nak dirobos dekat ranting2 kayu tepi jalanan..nanti kang tercucuk gegendang telinga mau pekak pulak sigajah..last2 gajah ternampak semut dok tengah berzapin depan die...

"semut2..tolong masuk dalam telinga aku kejap leh tak..tolong garu dalam tu.."

"haaaa..kan aku dah kate itu hari..tuhan jadikan setiap makhlok die bersebab dan ade tugas masing  masing.jadi ko takyah nak rendah rendahkan orang laen..sebab satu masa nanti mungkin engko pon akan perlukan pertolongan dari die..baghu le ko sedor.."

sama jugak dalam dunia blogger..yang gajah2 jangan memandang enteng pada sisemut yang berada dibawah...



bukan sekadar omongan kosong

24 comments:

Bella Bell said...

aku la semut tu.. hehehhee~~~

nice entry beb <---- ok.. semua entry ko best sebenarnya... hahah!!~



^^

Iffah Afeefah said...

yeah

wtpe nk cr kelemahan org

tgk n cermin diri dlu

bibi bibo said...

haha , tak senonoh btl gajah ni suro garu tlinge dy plak =="

skandaLdariLangit said...

ape la bongek suro garu. t die gigit tlompat2 baru tawu tau.


apsal blended? apsal ta beku? hahaha


maceh ji. cayang iye~ ;D

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

jgn ingat org takda pengaruh takleh bantu kita...

Sunah Sakura said...

nice! analogi yang sangat bagus dari ustaz jiji~

NOOR FATIN said...

semut kecik tapi berguna. hehehe

James Alexander said...

ok jiji... aku paham jiji...

trime kasih jiji...

diana said...

pengajaran nya:

kalau nak korek telinga suruh je semut...KAN???

Sue said...

akulah si semut itu yang ingin mengangkut gula batu....

FasiHaH SupiaN said...

satu entri yang terbaik dari jiji yu!

Nin Fazren Elyana ツ said...

ji,aku tacing bace entry nei.hee.sokong sgt dgn entry ko kali nei.hehehe

sergeant keroro said...

terbaik!!

nice abg jiji :)

cik pulau said...

bukan gajah..
bukan semut..
<-- cicit kuman...
lalala~

Rozuan Ismail said...

nice entry.everyone has their function in this world.

Pak Syahot (sYaHir) said...

perfect analogy... :)

syrupmasin said...

jadi hormati la semut..jgn pijak..kesian..

liyana said...

nice entry ustaz..

akoo said...

akoo semut jugak..hee

gajah,tolong garu blakang aku.haha

^baju kurung^ said...

semut ke, gajah ke, same je. sume makhluk tuhan

Raden said...

aku sbanrnye xsuke mndedahkan sapekah diriku yg sbnar..takot nti org tanak kawan ngn aku sbb aku sgt gah..gajah la

puteri ain said...

yeahh ! betul tu . jangan nk kecil2kan orang .

Nurul Jannah said...

jie, ending die camne ? Semut tu masuk tak dalam telinga gajah ?

kiera'sakura said...

walaweyh.... terbaek... :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved