ada yang dah tau

diantara waktu mustajab nak berdoa..
ialah pada waktu hampir terbenamnya matahari  maksudnya dah nak dekat berbukak dah tu..

“Sesungguhnya doa yang tidak ditolak bagi orang berpuasa itu ialah ketika dia berbuka.” – Hadis riwayat Ibn Majah-

tapi ramai lagi dari kalangan kita..
tak tau..dan ada yang dah tau..tapi susah nak amal..ada yang dah amal tapi susah nak berterusan..
yang paling sedih..ada yang dah tercongok depan makanan seawal mungkin..
hati penuh debaran disebabkan kelaparan..doa pon mula la diabaikan..
nak tau dengan lebih lanjut meh baca kat 

bukannya susah nak berdoa..tak perlu kemasjid surau maupon ke tempat2 suci..sambil2 berblog pon boleh berdoa ape..tapi yang semoleknya..duduk menghadap DIA dengan penuh pengharapan..dah kata nak doa..takker doa ni nak meminta minta..takkan nak meminta sambi lewa..malu la muka..
doa apa aja..insyaALLAH akan didengari yang maha esa..dimaqbulkan atau tidak..itu atas kehendaknya...kerna die mempunyai perancangan yang terbaik buat kita..

selamat berbuka puasa..
bizinye hari ni wehhh..




bukan sekadar omongan kosong

35 comments:

belogkiter said...

memang tak tau.. thanks..

KuNanGKuNanG said...

info yg bagus ni...baru sy tau..mudah2han doa2 sy dimakbulkan.amin...

Atiqah Sa'ahiry said...

ooo..berdoalah..minta pada yang esa..

Iffah Afeefah said...

retis tu ko

komen berpuluh2

erkk bizi wtpe jela

Afuan Shah said...

masa sekolah dulu baca doa ramai2..skang ni...hmmm...menyedihkan

Suhaili Sarif said...

sayu je baca
thanx ustaz

Liyana Zahim said...

Sesungguhnye berdoalah dgn senyap tnpa menjerit2 kerana ALLAH itu tidak pekak dan tuli~

EkaBukanMakcikKau said...

kesiannya aku , aku taktahu langsung sobs sobs . seh hingus .

James Alexander said...

oh... baru tahu... thanks pak ostad...

Faaein Talip Roy said...

Semoga Allah memakbulkan doa-doa hamba-Nya ini...

FaKArePa!n said...

time nak berbuka bca doa mkan..

tomatokering :) said...

doa selagi mampu berdoa .wehh ko kacau dodol ke

Belog Sambal Belacan said...

nice info

Cik Eliza said...

doa ,

:')

mahfudzah said...

betul..setuju.kalau lagi lima minit duduk depan mknn pon masih sempat lagi doakan.huhu

me | is | aku said...

ohh. aku baru tau. thx. nice sharing :)

nurAMALLINA said...

:) terima kasih sebab share.

Nur Farah Hani said...

waaaaa.. siyes baru tahu.. da tahu ni kenela amik peluang minat doa banyak banyak.. mudah mudahan diperkenankan.. amin.. :D

Hanis MY said...

Allahuakbar...

sergeant keroro said...

dah tahu, hehe :P

aimie amalina said...

=)
suke sgt entri nih!

akoo pae said...

huhu bizi wat mende weiii~

akoo bese doa sekali mase doa berbuke tu..bole?

^baju kurung^ said...

oh, bru tau. tq ustad~

laskar pelangi said...

wah! thanks pak ostad yg alergic kucing..=D

fairuz said...

kadang2 kalau aku nak sangat doa tu dimakbulkan, berharap sangat la kirenye ni, sampai boleh ternangis oo. sobsobb

fiq. said...

amalan ni memang tak dilupakan, doa sebelum berbuka, tu menunjukkan kita bersabar kan..

MerLe said...

yea..btul tu.. ms tu mmg tenang klu nk berdoa... smbil tggu azan smbil tgk matahari nak terbenam & doa dlm hati... tenang sgt~ suka suasana ms tu.... =)

yana,, said...

oh! baru tahu,,

erk, ruginya aku dah 14 hari ni kan,,

ILA HonEyBuNNy said...

terima kasih atas pesanan neh...

esok boleh amalkan...;-)

siti kektus said...

dah depan makanan, nafsu makan lagi tinggi. -_-'

cik pulau said...

betol..
tok guru...^^,

aku kalau berbuka tu, da ada orang yang akan baca doa.. dua orang nak buah aku.. abang baca doa berbuka n doa makan, si adik pulak baca terjemahan..
TERBAEK..

yang laen tukang tadah je tangan...

izfanora said...

terima kasih atas ingatannya.. :)

Sunah Sakura said...

dulu amalkan, tapi tahun ni macam terlupa... =.= kene start balik...

FasiHaH SupiaN said...

patutlah banyak backlink dari sini.......baru sempat jenguk...budimua tak dpt ku balas...huk3 aku pun bz wey, dah lah nk jenguk hp pun xbleh mase keje...

liyana said...

ayat last itu best...ak nk copy ah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved