aku tak suka pergi bazar ramadhan..

aku tak suke pergi bazar ramadhan..abi aku pon tak suke pergi bazar..atok aku pon same jugak..aku rasa moyang aku aku pon same jugak..dan aku tak rasa pon ini adalah satu perasaan tak suka yang melibatkan genetik2 keturunan..aku tanya abi..die ada sebab dia tak suka..atok aku pon sama..moyang aku..aku tak sempat nak tanya..aku rasa2 sama je jugak.die pon mesti bersebab jugak..

aku tak suke pergi bazar sebab..
aku lagi suka makan air tangan ibu..kalo ade bini lagi la aii suke..bior le sekadar memasak air dan jugak merebus megi berlaukkan ikan bebilis..itupon dah okeh dah..jimat belanja..lagipon bazar sekang ni..harga kebanyakannya mencekik cekik..makcik2 lintah berlambak kat bazar..kalo ditanya harga sebilah pulut panggang..laju je mulut menjawab..lima puloh sen..hape berintikan emas ke pulut panggang tu..

lepas tu..kat bazar banyak berlakunya ektibit sondol menyondol..gesel bergesel..gondol menggondol..dan bermacam macam ektibiti geli geli yang boleh mengundang kepada kebatalan pose dan kekurusan pahala pose..cuba bayangkan..tengah2 dok tunggu turn nak beli murtabak raja..tetibe masok sorang akak berdada saiz dabel D...menyondol masok sebab nak cepat..aku yang berbahu lebar dan berdada bidang ni..dah kompom2 dapat merasa cebisan cebisan dada tersebut..tak sukeee tawww...

Time nak ronda-ronda survey kuih mesti kene sondol macam tak reti nak break plak.dah ghupe maen game lembu sondol sepanyol.. Ada pulak yang main mencelah je keja..kalu kurus dan cenonet takpe..ni gedabak besor treller.

berhati hati dibazar pose..
kang tak memasal kurang pahala..
tak kurang jugak yang batal puase..
lagi lahanat kalo tambah dosa...

p/s
sangat beruntung sekarang ni..penduduk kampong yang sediakan juadah berbuka dan bersahur untuk aku..jimat belanja..sapa kata orang belajo agama rezeki ciput..



bukan sekadar omongan kosong

44 comments:

azu said...

Azu suke pg bazar ramadhan bila malas masak..hehe..jom singgah2.tq!
http://azumie.blogspot.com/2011/08/malas-nak-masak.html

Pn. Sheila said...

hehehe.... sy ala kadar je x p pun xpa... p pun x pa...

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

alhamdulillah, baik bebeno org kampung tu ye, berbagi rezeki yang ada;) jimat cikgu jiji;)

alexa yussida said...

aku x ske p bazar sbb ramai org.kalo bazar tu hanya utk aku maka aku pegila walau hanya utk mencuci mata tgk kuih.tp ade ke bazar cmtu?haha

rimas g bazar sbb nti org pndang macam aku pakai baju terbalik!ape ntah masalah dorg atau aku yg bermasalah.lol

cucu umie said...

nak bt mcm mane bro..lagipun bazar tu memang akan sentiasa penuh dgn orng..lagi2 yg dok bndar tu..blik rumah shje dah kol 6lebih..keke

UNA budak BAEQ said...

setakat ni tak p lagi bazaar . aku masak je kat rumah *calon menantu hebakkk* hikhik

aku penah jadi mangsa reraba masa g bazaar dulu . biasalah time tuh hotsetap =..= biasalah dah ramai2 nih. sbb tuh malas nak p weyh . bau asap menusuk kalbu lagi .

Mat Gebu said...

Hahahhaa...adehh ostad jiji nihh, bikin PCM tergelak jeee..haip apa sebut celah2 nihh...baru tau, pulut panggang "sebilah" eks?...haha

TK said...

tak berapa suka gak g bazar tu... pasal ramai sangat, rimas. pastu harga pun agak mahal

Hanis MY said...

Ji weh, jolo2 bab2 sondol sondol tu baso hok tok soba huhu, kawe tengok kalu rama gats malah, kalu napok buleh jaley g lah, jamey bujey g sokmo loni tok g mano doh, tamboh2 duk jepung ni nok g param mano nyo hehe...

H.J said...

betul tu ostad..haha

Cik Eliza said...

HAHA.

sokong pak ostadd, sokonggg,

HAHA

KuNanGKuNanG said...

hahaha..tergelak besar bc n3 ni.mmg btl kata ostad tu.ramai yg nk amik kesempatan kat ostad bila ostad gi bazar.kih3

Atiqah Sa'ahiry said...

hehe,,syukur puasa kali ini cuti semester yang panjang , daptlah duduk rumah , makan air tangan ume..

Mdm Biar Betul said...

anda telah selangkah ke arah penjimatan seperti di entry saya
http://biarbetulblog.blogspot.com/2011/08/nak-jimat-tapi-mcm-mane.html

Diana @ bilakukatacinta said...

g bazaar ramadhan bila terasa ada bnda yg teringin sgt aku nak makan..kalau tak...suh hubby aku p sorg2....bkn ape..rimas..panas...ramai orang..serabut bukan main

Asyila Zainuddin said...

sebab tu gi bazar dgn mak dgn ayah.. duk rapat2 dgn mak.. hehehe.. takde kene kaco..

aimie amalina said...

hahahahahha
adoii
terbaaaekkk!
betol!
makanan kat umah lebih terjamin kualiti dan entitinye..ceceh =)

ishiko said...

eshh.. ade eh macam tuh

James Alexander said...

bazar itu memaksa aku jiji...

kat rumah x de yg nak masak utk aku...

kat rumah juga tiada maggi...

Elyana Ahmad ツ said...

hahaha.sondol menyondol.hahaha.

betul ji aku sokong.

fairuz said...

lepas tu kat bazar kite bukan tau yang semua orang pentingkan kebersihan mase sediakan juadah tu. kadang2 air pun tak masak. so, nak selamat, makan kat rumah je.


:berape markah komen aku ni? hahaa

Iffah Afeefah said...

ji utk org bujang mcm aku harusla ke bazaar

nk tak nak kene gak

tp ko nye explanation dabel d agak melampau..kang kurus pahala=P

NURUL AINI NORAZMAN said...

aku sukee pergi bazaar, eh xsuka, eh suka la,.eh entah!!!heehehhe

yad'z said...

untunglahhh sahur buka dah disediakan hehehe.. sama lah kitee.. lagi suke masak seniri dari lauk pauk segala macam yang ade kat bazar tu.. tak sedap pn.. hehehe..


p/s : yang kat blog aku tu.. nak sruh design kan tshirt kelas aku.. susah ke nak faham,? hahaa

kiera'sakura said...

btol aku setuju..

tak bekenan pegi bazar..mcm yg ko sebut tue jgak la..

sergeant keroro said...

hehe, samo lah kito. maleh bebenor :p

Sunah Sakura said...

hari 1st puasa...

"jom gi bazar"

"jom"

sampai bazar...

"mak ai, banyaknya orang...kite try ye masuk.."

da macam sardin da...

suku jalan...

"err..jom patah balik...tak sanggup dahhhh.."

=.=

ghost writer said...

alangkah murahnya rezeki kau,jiji.memang jimat kos betul.ditambah pulak dengan kebiasaan kau tak pegi bazar.

aku pegi gak,tapi aku dah tune apa aku nak beli.so pegi dapatkan cepat,kuar dari tempat tuh pun cepat.

diana said...

bangla dengan indon suka betul berebut2 beli makan kat bazar ramahan dan pasar malam..
apa kena entah..
macam depa seronok je buat gitu..
nak merasai kemeriahan berpuasa gamaknya...

izfanora said...

terlalu sesak lah kat bazar. xleh nak bernafas..

semalam kt radia, ada org hntr sms dan dj bc sms tue. kuih sebiji 80 sen !!

^baju kurung^ said...

taun ni x mnyempat nk pg lg

PENCONTENG said...

setakat 5 hari berpose ni, aku tak pernah lagi jejak kaki ke bazar.

mak aku masak. lagi sedap. terjamin halalan tayyiba.

RaraTan said...

haha. betul tu! dah lah mahal, rase pon macam makan tepong je. takde pape. ish3. mencekik betul macik2 lintah tu ye. hehehe

Amirah Adnan said...

makanan kat bazar byk yg basi.wuwuwuwu..


erk, aku trauma dgn treller -.-'

Anonymous said...

vah! TERBAEKKK!!

gua sokom lu la bro ustad!
gua pun sama..

full of hatred wif bazaar situation.,=.=' (tunggea-langgea)
hm..kito geng nop?! ngeeee~ :D

Qaseh dalia adelia said...

tak pergi lagi bazar ... memang sesak pun , rimas n tak tahan mcm2 bau ..ok cerewet sikit bab2 bau .. leh pengsan kat situ nnt .. alah kat kedai kat umah ni dah byk kueh2 .. dah cukup dah

Tea Dno said...

puasa this year. baru sekali je gi bazaar. hehehe.

cimOt said...

aku tak penah lg pegi bazar pose ni..haishhhh..tak berbaloiii..masak lg puas hati nak makan..

Puteri Iqa Izyan said...

aku pun tak suka. sebab nanti aku beli banyak. =P

makannyanye tidak. sudahnya, membazir. haih~

tomatokering :) said...

geli aiiiiii .....

**::CIKNUURUL::** said...

aku beniaga kt bzar weh,.tp aku xsndol org dn org lagiiii la tkut nk sndol aku,.hehe,.

cik pulau said...

setakat 5 ari pose.. tak pegi lagi bazar..
tak tau la kalau2 lepas ni..
hahaha

syarifahsidrus said...

tak suka pergi bazar ramadan, orang ramai...sesak je

Eera Shera said...

senang bini ko nnt ji..buat maggie je utk berbuka..

sahur air masak je..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved