apekehal mandi acap kali dibulan ramadhan...

"osetad..panas pelik bebeno dah due tige hari ini ya ostad..kalo tak kuat iman..maunye aku menyelam sambil terrteguk seteguk dua air...nak mandi sekerap mungkin aku dengor orang kata makruh..kang berkurusan pulak pahala dan ganjaran pose aku..tak gitu pak ostad"

"homboih2 engko..ni baghu je panas donia..kalo ko menyelam sambil meneguk seteguk dua air..maunye ko merasa panas api neraka..baghu le padan ngan muka..ni2..sapa pulak kata mandi acap kali bolan ramadhan ni makroh"

"aku dengor ramai orang dok habaq camtu..mane le aku tau"

"hang ni pon..kalo dengar orang habaq pon..hang kena cek dulu..dari mana datangnya hujah deorang..dalil apa yang deorang pakai jangan maen dengar je..sama jugak dengan hadis fadhilat tarawih..hang jangan maen taram je"

dalam hadis sahih yang diriwayatkan oleh Imam Malik di dalam al-Mawata’, Ahmad dan Abu Daud di dalam sunannya, Abu Bakar bin Abd al-Rahman meriwayatkan:
“Telah berkata sahabat yang menceritakan kepadaku: “Aku melihat Rasulullah s.a.w. di al-`Arj (nama tempat) mencurahkan air ke atas kepala Baginda ketika Baginda berpuasa disebabkan dahaga atau panas.”

p/s
segmen menarik sempena bulan ramadhan...SINI..
tak sompat nak berjalan2 kat blo kengkorang..ini hari ada program belia bulan ramadhan..



bukan sekadar omongan kosong

27 comments:

Anisa Hang Tuah said...

baru lepas mandi hujan.

Dang Intan Duka said...

mandi pun kena tahan2..hoho


peace

i'm ezza haniza said...

oke tak payah mandi! hehehee

Iffah Afeefah said...

JI kalo mandi lameeeeee cmne?

cucu umie said...

sudah dua kali mandi..alhamdulilah..huhu

Lea IsNaw! said...

ostad, kalo xnak mandi takpe?

sergeant keroro said...

hehe, jap lagi aku join XD

Ieda Al-Habsyi said...

panehhh kan sekarang tapi nama pon bulan ramadhan kan kan kan, akak kalo dok umah mandi 4 kali, panehh bebeno rasa, ujiannnn

Qaseh dalia adelia said...

owh ..kalau mandi dekat2 maghrib ? pukul 6 lebih kurg camtu lah ?

izfanora said...

mandi jgn tak mandi..

aimie amalina said...

note!
untuk yg demam dharuskan..heee
bukan selam dlam kolah mase pose..hehehe

gedek! said...

tunggu nak mandi hujan mawar

Rozuan Ismail said...

pernah dengar jugak pasal makruh mandi lepas solat asar kalau tak silap

James Alexander said...

x berkesempatan untuk mandi... teehehe...

FasiHaH SupiaN said...

tahu xpaaaa....tapi pagi2 mandi, balik kerja kul 6..xdaklah nak mandi acap kali..

Bella Bell said...

rajin ko join segmen.. tapi baguih la... aku dapat ilmu berguna.. tQ :)

vampire's lovex said...

aku pon ingat makruh weh kalau mandi byk2 huawawa...

sebenar nya malas mndi sebb tu kata makhruh hahaha

kiera'sakura said...

aku slalu dengo pasal makruh mandi lepas asar..

ce ustd jiji ulaskan blh?

ghost writer said...

aku mandi tetap ikut tempo masa aku mandi selain bulan posa.takde masalah kan..sebab kebiasaan.

Cik Eliza said...

mandi hujan lahh baru besttt! haha

Edy Zaidi said...

nasib kat rumah xde tab mandi..hehe

Mutiara Bernilai said...

a'ah,
mutiara pon mandi mcm selalu2 nya.,

sbb nak siap2 utk berMaghrib jugak

Emira Darmia said...

jap...skunk ni makruh ke x sebenarnya??? *kompius*

JIJI YU said...

takmakruh le hukumnya..nak mandi ok je..tapi jangn berlebih lebihan..sampaikan engko pergi cuah air dalamm idong..damap telinga.mandi sampai lemas..ceyt..ehhee

diana said...

orang tua2 kata makhruh sebab depa nak jimatkan bil air..
hehehh

Tea Dno said...

hamboiii pepandai je kata makruh. lain lah pegi minum ayor dalam bilik air tu, konfem la terus batal puasa. ngahaha.

cik pulau said...

KB meme panas loni.. huhuhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved