iman merajuk...

Iman : Assalamualaikum, bos

Diri : Waalaikumussalam lama tak nampak engko..pehal cuti ke

Iman : Taklah, jabatan kami rasa tuan tak memerlukan kami lagi..

Diri : Laa..pehal lak engko cakap camtu? pentadbiran diri aku berterabur sekarang bila jabatan engko takde.. 

Iman : Takdelah, kitorang tengok banyak pekerja tambahan tuan ambil.SMS..INTERNET..ASTEO..jadi kitorang rasa terpinggir

Diri : Entahlah, waktu cuti sebulan ni aku tak pernah pulak menggaji mereka.Tapi deorang terlalu rajin buat kerja, bekerja tanpa gaji,tapi banyak jugak aku berhabis duit...entah ar

Iman : Tu sebab, kitorang agak rasa tuan memencilkan kitorang. Al Quran, Zikir, mathurat, solat Malam tak boleh bekerja dengan deorang tuan..kitorang memang kompom tak boleh bercampur dengan deorang..

Diri : aku tak pernah pulak suruh engko cuti

Iman : cam ne kitorang nak kerja..padahal tuan ada pekerja tambahan..tak ngam ngan kitorang lak tu..nampak tuan pon hepi je

Diri : warghh hepi apenye..kerja kat pejabat tu berterabur je..pentadbiran tak terurus..meh bekerja dengan aku balik ek..

Iman: kitorang dah memang berkhidmat dengan tuan dari tuan di dalam rahim ibu tuan lagi. Tapi, tuan kadang-kadang mengabaikan kitorang. Tuan sediakan makanan untuk bos pekerja tambahan, En Dosa, tapi kitorang, tuan tak pulaksediakan makanan. Kebajikan kitorang tak terjaga...

Diri : Maafkan aku. meh keje ngan aku balik.aku janji kali ni kebajikan kamu semua saya jaga,En Iman.

Iman : Tuan boleh berjanji, tapi CEO kita akan tetap memantau tuan, Dialah Allah.Tuan takkan tak takut menabur janji tapi melupakannya?

Diri : Janganlah menyalahkan aku.

Iman : Tuan perlu sedar, kitorang hanya bekerja di dalam syarikat yang bersih, dan amanah..Bukanlah aku nak memandang rendah pada jabatan baru En Dosa, tp kami tidak suka cara deorang bekerja. deorang meminggirkan kami

Diri : Dah korang tak melawan

Iman : Tuan, bagaimana kitorang nak menang? kitorang terlalu lemah, , kebajikankitorang langsung tuan tak jaga..Sedangkan kitorang tidak pernah mintak bayaran dari tuan.Cuma kitorang minta disediakan ruang yang bersih dan amanah untuk bekerja. salah ke kitorang camtu???

Diri : deorang kadang-kadang lebih menggembirakan saya

Iman : Kalau begitu maafkan kitorang. Tak dapat rasanya kitorang bekerja untuk tuan lagi.Tuan perlu memberi kebajikan kepada deorang.Siapalah kami..

Diri : wehh jangan camtu.meh la keje ngan aku balik

Iman : Buanglah pekerja itu..deorang meminta-minta dari tuan.Tuan perlu berhabis jutaan ringgit untuk derorang. Sedangkan kami, percuma khidmat kami

Diri : Aduh, mereka pekerja yang menggembirakan saya.Memang korang percuma, tapi korang kadang-kadang bising, ini tak boleh, itu tak boleh..rimas aku

Iman : (senyum sinis)..Maafkan kami tuan..kami minta diri dulu..tak perlulah kami berkhidmat dengan tuan kalau begitu..Kalau tuan perlukan kami, kami sentiasa di sisi..Tuan jangan risau, kami maafkan tuan..

Diri : Jangan pergi..saya sanggup pecat En Dosa..dan ahli jawatankuasanya, ASTRO, INTERNET yang melalaikan, dan sbagainya

Iman : Tuan betul-betul sanggup?

Diri : Ya,aku kelam kelibut sekarang..Tak tenang,management berterabur..

Iman : Alhamdulillah..kitorang free of charge..Tuan takkan rugi, sebaliknya tuan beruntung besar..Silap hari bulan, TUAN BESAR CEO, Allah kita akan naikkan tuan ke pangkat yang lebih tinggi

Diri : Terima kasih..Panggillah ajk kamu bekerja semula. En Iman, saya akan jaga kebajikan kamu, panggillah En. mathurat, En. Zikir, En. Solat,dan semua ahli jabatan engko?

Iman : Alhamdulillah.Moga keuntungan tuan bergada-ganda tahun ini dan seterusnya

Diri : Terima kasih pegawai kewanganku ..



bukan sekadar omongan kosong

20 comments:

liyana said...

ko karang sdri ke..
bijak2..

Anisa Hang Tuah said...

terbaik bro

chiLleD...!! said...

terbaikk..insaf jap..

bukankosong said...

jgn bulan posa nih je hire diaowg

lepas raya nnti entah ke mana

:P

ILA HonEyBuNNy said...

fuhh...

tersentap baca...buat sendiri eh?baguussnya...

salam jumaat...

Cinderella said...

nice entry :)

Maya Lisa said...

eahhh.. kenape font transparent ??

Suhaili Sarif said...

aku pom macam penah baca yg ni :p

tenkiu ustaz jijiyuuuuuuu

syarifahsidrus said...

like 1000 kali...

cara muhasabah diri yang mudah nak faham, tersentuh!

James Alexander said...

ok... terbaik... bagus pak ostad...

Iffah Afeefah said...

erm sejak bile jiji pandai karang cter ni?

sentap aku bace=) this is best bro!

bella_bumbum said...

superb okayy entry ni. best :)

sakurasue said...

wow terbaekk~ en.iman jgnlh merajok ye..

NURUL AINI NORAZMAN said...

tersentuh,.=)

akoo pae said...

huhu nice one bro.
=)

akoo pon taknak bg iman aku benti keje.

sergeant keroro said...

terbaik!!

*thumbs up*

izfanora said...

terbaik..

mksudnya, lps nie xder internet lg yer?

kena seimbang semuanya. sbb tue kita dilarang berlebih2.. :)

aimie amalina said...

besss nya pak osatd buat cite!

Atiqah Sa'ahiry said...

walaupun entri sentap..best, muhasabah diriku ini..

Ms. Dot said...

dish2~

waah!! terrrbaikk!!kalau penampo dari entri ni bersifat maujud,,dah lobam dah ha! huwaaa!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved