mana kebahagiaan engko

tanya si ikan kecil pada apaknya.."eh apak..aku dengar sama kata manusia..ikan jika tiada air.maka mampos jugak kita jawabnya..tapikan apak..aku tak tau pulak mane letaknya air yang begitu penting bagi kita semua spesies ikan ni apak"

jawab si apak tenang sambil mencerut sebatang cerut pretto.."jangan gelabah oleh kata kata manusia itu anak...sesungguhnya air sedang mengelilingimu..sehingga kamu tidak sedar akan kehadiran air itu..dan emamgn benar sekali.tanpa air..maka mampos le kita"

kita kadang kadang mengalami situasi sama macam ikan kecil tu..mencari dan tertanya tanya dimana kebahagiaan..dimana kesenangan..sedangkan ianya sudah berada hampir dengan kita begitu dekat sehingga kita tidak sedar akan hampirnya kesenangan dan kebahagiaan tersebut..buka mata seluas luasnya..mata sapa yang luas maka die ade kelebihanlah..yang sepet2..nak wat camne..cuba la jugak melauskan pandangan...

hargai kehidupan dan kebahagiaan yang kita kecapi hari ke hari...cuma persoalannyer...cukupker???

kalo rasa cukup, cukup lah... kalo rasa tak cukup, berenang renang lah kita mencarinya seperti anak ikan tadi.
salah gaya renang,lambat sgt..ter'ooverr' gaya renang takut terlepas simpang..salah masuk simpang nak cari u-turn takut tak jumpa..betul masuk simpang takut singboard orang tukar...so keep breathing je la...



bukan sekadar omongan kosong

19 comments:

Iffah Afeefah said...

erm bila jiji berkata-kata..aku nk dengor ceramah ji haha

ps: mnusia sememangnya takkn penah puas dan sdr kbhgiaan dskelilingnye

adrinaqamarina said...

kerapkali aku juga menjadi seperti ikan kecil itu pak~


*dialek sebereng*


kebahagian tu ada dalam diri kita juga tanpa kita sedar. :)


kerana diriku begitu bahagia. wah gitu~

Raden said...

kau nk jadik anak ikan datin mane nie

sergeant keroro said...

go on jela. kang u turn nanti silap jalan lagi.

Elyana Ahmad ツ said...

haha.aku kena ulang 2 kali br fhm ji.haha

Umie Artoqiemie said...

nice la imam muda beri ceramah...
mcm dengar LIVE ^_^

liyana said...

hmmm....
kekalkan n cari kebahagian itu

Maya Lisa said...

AUCHAKKK ! MAYA DOAKAN HARI JIJI YU HEPI HARI NI ^^ AMINNN ^^

H.J said...

pak ostad..saya simpan udang tu..aha

unieMARKS :) said...

hmm.guru kaunseling? bagus jugak naa

cik pulau said...

aku pandai berenang..
dah lama tak berenang kat sungai depan umah..

errr..
lari tajuk pulak..

Suhaili Sarif said...

bila jiji berbicara tentang erti hidup :)

syukur alhamdulillah..mungkin2 kdg2 "air" tu kena potong baru kita sedar kita ni cukup bahagia

Cik Eliza said...

:D

bersyukur dgn apa yg ada, kebahagiaan sebenar.

MerLe said...

emmm... tetiba aku rasa nak bersyukur sgt3~

kiera'sakura said...

apa yang dah diberikan,, itu lah yg terbaik sebenarnye...

James Alexander said...

manusia takkan pernah puas

Qaseh dalia adelia said...

insyaAllah ... masih anak ikan yg belajar berenang hahaks ..

Princess Nur said...

tak reti berenang...huhuhu

izfanora said...

bersyukur dengan setiap kurniaan-Nya. pati ada kebahagiaan dan ketenangan untuk kita.. insyaAllah.. :)

suka cth yg jiji bg..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved