nuzul al quran dan perang badar...


sedang baginda bertahannuth...jibril datang dan meminta baginda membaca dengan arahan yang penuh beribawa...

"bacalah"
namun MUHAMMAD saw seorang yang tidak mengenal huruf..tidak tahu membaca apatah lagi untuk menulis..lalu tanya baginda kepada Jibril..

"apa yang akan aku baca"
terus menerpa Jibirl mendakap baginda..didakapnya kemas dan kejap sehingga sukar untuk bernyawa..terus diberikan arahan kepada baginda untuk membaca..akan tetapi begitu jua tindak balas baginda."apa yang akan aku baca duhai jibril"..tatkala dipinta Jibril untuk membaca..begitu sahaja jawapan berupa persoalan yang diajukan baginda..perkara ini berterusan hingga kali ke berapa..

sehingga sampai satu ketika..jibril melerai dakapannya..dan mengajarkan BAGINDA..lima ayat pertama dari surah bergelar Al-'alaq dari quran yang cukup mulia..kalam cinta suci dari tuhan sekalian manusia..




bukan sekadar omongan kosong

27 comments:

namaakulynn said...

salam nuzul quran

akoo pae said...

owh..
same tarikh ngan perang badar..

Anum said...

salam nuzul al-quran

syeraheenim said...

huh bwu taw nuzul quran same tarikh :)
boleh syera share ??
btw syera bwu update entry
http://lakikupena.blogspot.com/2011/08/ciri-5-s-yahudi-ingin-menyesatkan-umat_16.html

Luqeem™ said...

yup sma tarikh..perang badar brlaku lpas trunnya alquran rsanya..kn? tahun ke2 hijrah..

Liyana Zahim said...

Salam nuzul quran.. Slmt beramal~

Atiqah Sa'ahiry said...

syukur alhamdulilah..

Suhaili Sarif said...

mereka berkongsi tarikh yg sama :)

Anisa Hang Tuah said...

ji..terima kasih berkongsi.
baru hr ni nis tau

liyana said...

owh ic

Yuyu Musa said...

ramai tahu hari nuzul quran tapi taktaw maksud.thanks jiji kongsi..:)

ïêmå å¢klê§ said...

oo baru tau..
dulu kat sekolah tido time agama islam...hihi

SoLy SoLicious said...

masih ingat lagi cerita ni... ustazah citer..:)
perkongsian menarik :)

POSH76 said...

info yang bagus

Umie Artoqiemie said...

SALAM NUZUL QURAN...

Asyila Zainuddin said...

baru tau jugak.. thx ye.. :) gambar tu tangkap sendiri kan.. ngee..

fRaMe+LenSeS said...

thanks kongsi. ;)

Xavi De said...

salam nuzul quran...:)

cik pulau said...

salam nuzul quran..^^,

syarifahsidrus said...

semoga nuzul quran hari ni dihayati...salam nuzul quran :)

アヌムちゃん said...

thanks 4 sharing.slm nuzul quran

Iffah Afeefah said...

tp bile cuti cmni

tak sume amik cuti

bile cuti kaum ke ape..cuti pulak

hurmmm

James Alexander said...

best2...

MerLe said...

aku bru nk wt entri psl ni tp ko dulu wat dlu..bgus3~

sirah2 nabi ni elok citer byk2..ramai dh yg mula lupa..

Ainul Hayat said...

Setuju komen MerLe. Aku antaranya yang mudah lupa. TQ Ji berkongsi ilmu.

p/s: Dari blog pun boleh dpt ilmu gak kan?

Lea IsNaw! said...

salam Nuzul Quran :)

aimie amalina said...

salam nuzul Quran =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved