dah raya kan..makan je la..

terpikir nak tahan nafesu makan sempena hari raya..rasa macam dah hampir nak berjaya...tapi disebabkan tuan tuan rumah buat muka kiut merayu rayu jugak suruh makan.maka hati teruna ini tak sampai ati pulak nak menolak pelawaan..ilang terus sixpack..ghaib hentah kemana..agak2 sixpack bro ben ilang jugak ke ek..

yang paling penting..makan la jugak kalopon sikit.tuan rumah punye bersusah payah nak sediakan macam macam juadah untuk tetamu..kalo kita pergi je..minum ayor..makannya idak..mau sentap jugak tuan rumah tersebut..kueh perbagai die dok pung pang siang malam dok buatnya..lemang sampai hangus muke dok membakarnya..last2 kita minum ayor sirap lemau je..sentapp nokksss...


imam syafi'e rahimahullah..ketika mana beliau menetap sebagai tetamu dirumah imam malik guru kepada beliau..imam syafi'e makan banyak.sampai anak imam malik naek heran..dan bertanya.."wahai apakku imam malik..kan ke imam syafi'e tu ulama ternama..apekehal die makan banyak sangat..bukan ke makan banyak ni membuatkan hati jadi mati???..imam malik terus bertanya pada imam syafi'e akan hal tersebut..imam syafi'e jawab..aku makan banyak sebab aku nampak keberkatan dalam makanan yang disediakan untuk aku sebagai tetamu..


nampak tak..jadi makan la kalopon sikit..mungkin ada keberkatan dalam makanan yagn disediakan tuan rumah kalo deorang ikhlas sediakan juadah untuk meraikan tetamu yang hadir..



bukan sekadar omongan kosong

10 comments:

Anisa Hang Tuah said...

best kalau makan2 jee

hiks

MerLe said...

aku tak jumpa lg lemamg ngn rendang..huhu

Muslimah Optimis said...

aku sampai dah boncit.. adeiii.. asik pi umah orang je aku buat mcm umah sendiri..hahaha.. makan jangan xmakan... err, rumah adik beradik je pong kan.. so belasah la

Mat Gebu said...

Bijakknyaa...sayang menantu aku..hahaha..

Sunah Sakura said...

aku nak makan banyak2, perut aku tak cukup..

Bell said...

rezeki jgn ditolak..hehe

apik pehe said...

hehehe..kena makan jugak walaupon sikit..

haaa..rase nk pergi..ko pergi tak rumah rtp fara?hehehe

Asyila Zainuddin said...

jadual makan tak ketahuan hala dah.. asyik2 makan.. ngee..

ir prof dr alia rosli said...

lemang :)

cik pulau said...

aku minum air je wehh..
makan2 ni 3 buah umah pertama je..
hahhaa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved