pengorbanan seorang jejaka tampan lagi kaya..

dizaman nabi sedang hebat berdakwah dikota mekah kepada kaumnya..wujud disana seorang jejaka tampan lagi bergaya..hidupnya mewah dek kerna hartanya..suka bergaya bersaing bersama teman temannya..lemah lembut..gentleman..dan semua pakej lelaki idaman wujud padanya..sehinggakan wanita dikota mekah termimpi mimpi ingin menjadi surinya..setiap wanita muda beratur dipasar menantikan ketibaannya...dari kejauhan sudah mereka ketahui ketibaan sijejaka..mana taknya..bau bauan dari tubuhnya sudah dikenali para wanita..

Inilah kisah Mus'ab bin Umair semoga menjadi pelecut semangat kita dalam berjuang!!! Bahwa dunia ini adalah perjuangan melawan hawa nafsu demi cinta kepada agama.

Mus’ab adalah anak yang paling disayangi ibunya berbanding adik adiknya yang lain. Apa saja permintaannya tidak pernah ditolak. Oleh itu tidaklahmenjadi keajaiban apabila ibunya begitu marah selepas mendapat tahu Mus’ab telah menganut Islam. Ibunya telah mengurung dan menyiksa Mus’ab selama beberapa hari dengan harapan dia akan meninggalkan Islam. Tindakan ibunya tidak sedikit pun menimbulkan rasa takut pada Mus’ab, sebaliknya dia tidak jemu-jemu memujuk ibunya memeluk Islam kerana sayang pada ibunya. Mus’ab membuat berbagai usaha tetapi semua tindakannya hanya menambahkan lagi kemarahan dan kebencian ibunya.anak mana yang tidak sayangkan ibu..

Pada suatu hari Mus’ab melihat ibunya dalam keadaan pucat lesu. Dia pun menanyakan sebabnya. Kata ibunya, dia telah berniat di hadapan berhala bahwa dia tidak akan makan dan minum sehingga Mus’ab meninggalkan Islamnya. Mendengar jawapan ibunya, Mus’ab berkata kepada ibunya: “Andaikata ibu mempunyai seratus nyawa sekalipun, dan nyawa ibu keluar satu demi satu, niscaya saya tetap tidak akan meninggalkan Islam sama sekali”

lalu mus'ab dihalau..tidak lagi dapat merasakan kemewahan..mencari sesuap rezeki dengan penuh kepayahan..namun kerana agama..mus'ab sanggup mengorbankan rasa cinta kepada kekayaan..dan kerana agama islam tercinta..mus'ab terpaksa mengendahkan kaluarga yang tersayang..

Mus’ab telah menjadi saksi kepada kita akan ketegasan mempertahankan aqidah yang tidak berbelah bagi terhadap Islam sekalipun teruji antara kasih sayang kepada ibunya dengan keimanan. Mus’ab lebih mengutamakan kehidupan Islam yang serba sederhana berbanding darjat dan kehidupan serba mewah.
sahabat sahabat..secebit kisah mus'ab..mengorbankan kemewahan demi agama..dan yang paling berat untuk kita semua buat..mampu mengendahkan perasaan sayang kepada mereka yang kita sayang..kerana agama islam yang tercinta..berapa ramai dikalangan kita..mampu untuk merendahkan rasa kasih sayang kerna redha ALLAH..sanggop mengabaikan rasa cinta dan sayang kepada mereka yang tersayang buat sementara...menanti untuk mencapai redha bersama sama..kerana agama dan kerana ALLAH..

p/s
insyaALLAH..ada part dua..ingatkan aku..






bukan sekadar omongan kosong

25 comments:

Iffah Afeefah said...

Erm hebatnye


walaupon tpkse blakangkan mak

ps: nnti aku ingtkn

Iffah Afeefah said...

Erm hebatnye


walaupon tpkse blakangkan mak

ps: nnti aku ingtkn

Edy Zaidi said...

next plz

Mat Gebu said...

Waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa..

laskar pelangi said...

waaaaaa....


tergamam ;)

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

best bro

FasiHaH SupiaN said...

kisah teladan hari jumaat next>>

siti kektus said...

ye. baik. ;)

nuruashia ♥ said...

nextttttttttttttttttttt~

ch000tz axoera said...

alhamdulillah..

fRaMe+LenSeS said...

pernah dengar cerita ni. hebatnya la akidah orang dahulu kala kan? moga2 kita juga turut mencontohi mereka. amin.

Rozuan Ismail said...

akidah mus'ab terhadap Allah sgt tinggi.sanggup tinggalkan kemewahan dan dihalau oleh ibu kerana Islam.sangat teruja

aimie amalina said...

subhanallah
wallah...arap masih ada lagi Mus'ab di zaman skrg ni
huuu
ostad nnti smbung!
(dah hengatkan..hehehe)

SyASyA SaNi said...

hari jumaat yg berilmiah utk aku ;)

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

ok..aku tunggu sambungan lagi.. baru best...

Cik Eliza said...

part 2 ! part 2 ! part 2 !

teha said...

sambung2 !

Sunah Sakura said...

alhamdulillah...syukran untuk entri ni..moga kita jadi antara yang sanggup berkorban demi agamaNya..

H.J said...

tok bkok fb ko?

Afikah Aziz said...

subhanallah,semoga kisah mus'ab ni dijadikan teladan buat kita semua insyaAllah :)

KaK LimAh Si SupiR said...

xsaba nk tgu next pny :P

Eera Shera said...

hebatnya pengorbanan die

Faaein Talip Roy said...

masa al-kuliyah petang tadi ustazah tu ada sentuh pasal mus'ab ni.. jangan lupa sambung.. nak baca lagi..

izfanora said...

membelakangkan ibu sendiri yang mengandung dan melahirkan bukan calang-calang manusia yang mampu melakukannya..

kiera'sakura said...

smoga kita menjadi sehebat die.. amin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved