tak betol jugak engko buat kalo pon niat engko baik..

Suatu hari, ada seorang budak lelaki  sedang memerhatikan seekor kepompong..Didalamnya ada rama-rama  yang sedang berjuang untuk melepaskan diri dari dalam kepompong danKelihatannya begitu sukar

Budak lelaki tersebut merasa kesian kepada rama – rama tersebut
Dia ingin membantu rama-rama agar dapat keluar dengan mudah.
Akhirnya kanak-kanak  mengambil gunting dan membantu memotong
kepompong agar rama-rama dapat keluar dengan segera dan senang.
Alangkah senang dan leganya kanak-kanak tersebut.

tapi apa jadik..
memang ramaram dapat keluar dari kepompong dengan mudah..tapi rama rama tak dapat terbang..hanya dok merengkok cenggitu je la

apehal jadi camtu?
Rama-rama yang sedang berjuang dari kepompongnya tersebut,
Sebenarnya pada saat rama-rama mengerahkan seluruh tenaganya, ada satu cecair didalam tubuhnya mengalir dengan kuat ke seluruh tubuhnya, yang akan membuatkan sayapnya dapat mengembang sehingga ia dapat terbang.
Tetapi kerana tiada lagi perjuangan tersebut,  maka sayapnya tidak dapat mengembang sehingga  ia menjadi seekor rama-rama yang hanya dapat merayap.

kadang kadang niat yang yang baik..cara pulak salah tak menghasilkan sesuatu yang baik jugak.niat baik..cara pon kena baik dan betol pada tempatnya..baghu le ngam ngam hasilnya..



bukan sekadar omongan kosong

22 comments:

ch000tz axoera said...

btul-btul-btul! hehe setuju sgt :')

Ainul Hayat said...

Iyaaa....metoi kekadang niat baik tapi salah salurannya mmg nampak tak baiklah. Niat tak menghalalkan cara.

senyumSOYA said...

betul tu ostat..errr ^^"

Rozuan Ismail said...

sentap mak nak!huhu

Sunah Sakura said...

o..camtu eh..

hira said...

thank you ustaz. hehe :D

~Nana 귀여운~ said...

kalau niat nak tolong tapi tersalah cara baik x yah tolong..huhu..cian rama2 tuh..cacat dah die.

Hanis MY said...

jolo tu ji...

diana said...

baik tak kena tempat la tu...
nak buat entry jugak lebih kurang gini la...
heheheh

Ct Aja said...

Owhhhhhhh cam2 ye, dlm lagu rama-rama takde lak sebut, hr ni bawu tau...hiihihih... setuju dgn anda.........

Iffah Afeefah said...

Niat xmghlalkn cre

Lea Isnawi said...

budak tu tak minum dutch lady lettew

sara zainol said...

maksud yg tersirat.. sara paham.. niat yg baek pasti ada yg dpt menerimanya dengan baek :)

Faaein Talip Roy said...

kadang2 tak prasan pun terjadi cam tu... ye. memang niat baik.. tapi tersalah cara la pulak.. hurmm...

yana,, said...

wahh,, aku tak pernah tahu yang rama2 kena lalui semua tuu,,

jehanfrhin said...

betul!! niat tak menghalalkan cara..

CikHoneyBee said...

hurm.. niat baik tu dh ok.. mgkin kne pertambahkan pengetahuan agar bule menjadikan hasil yg trbaik.

Cikgu Tie said...

pengajarannya...seandainya kita hendak membantu, pastikan bantuan itu disalurkan pada tempat yang betul-betul memerlukannya.

nuruashia ♥ said...

betul tu..sesungguhnya setiap amal perbuatan tu bermula dari niat :)

Kalamhati said...

baru tau..huhu

KaK LimAh Si SupiR said...

kesian rama2 tuuu :(

miszlullaby said...

kesian jugak kat rama2 tu..tapi xboleh disalahkan budak tu jugak, sebab die tak tahu...niat die tetap baik, sebab nak membantu..tapi dari segi lainnye, memang betoi :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved