bedtime stories

abang long ji gegeli ada terdengas sebuah kisah..nampak kisah macam mengarut marut..tapi penuh makna tersirat..

tersebut sebuah kisah..tentang dua biji anak benih pokok bunga mawar yang dah disemai di sebuah taman yang cukup subur tanahnya..

kata biji benih pertama.."aku ingin tumbuh membesar dengan pantasnya..aku mahukan akarku tertanam jauh kedasar melepasi kerak kerak bumi agar aku teguh berdiri..aku mahu kuntuman bungaku mekar..agar dapat ku rasai kehangatan sang mentari..dan dapat menggembirakan sang hati bila melihat diriku..

kata pula biji benih kedua.."tidaakkk..tidak sama sekali keinginan ku sama seperti kamu..aku tidak ingin tumbuh membesar..tidak aku tau apa akar akar ku bakal tempuhi di dalam kegelapan sang tanah..jika bungaku berkembang mekar..anak anak kecil akan merobek kelopak bungaku..ulat ulat akan memakan daun daun ku..maka aku tidak sanggup..aku tidak sanggup melalui semua itu..

maka bijih benih pertama terus bertumbuh mekar dengan penuh berani..benih kedua pula menunggu masa selamat untuk tumbuh melihat dunia..tetiba terdengar ayam sedang menguis nguis..sambil mengais ngais tanah..si ayam terjumpa benih kedua..lalu memakannya..maka benih kedua tidak sempat menanti waktu selamat untuk die tumbuh mekar seperti benih pertama..

cerita yang ringkas..tapi penuh makna tersirat..
betapa tidak cerdiknya kita kalau kita takut untuk berjuang..
belum sempat apa apa dah mula nak berundur..ceyt..

p/s
yuna zarai berterima kasih dekat abang jiji gebu leewww..blushim aii.




bukan sekadar omongan kosong

24 comments:

Iffah Afeefah said...

Tp aku lom nk tdo lg

ps: caring ke ko

Faaein Talip Roy said...

memang banyak makna tersirat.. thank's adek jiji..

bobiedanbad said...

sangat tersirat...:)

NURUL AINI NORAZMAN said...

tersirat dan tersurat,.=p

Niza Romli said...

lebih kurang macam.."belum cuba belum tahu.." ye dak??

aimie amalina said...

sukenyelahh =]
tersirat2 pale otak ni bce gak =p

EYQASARA said...

orang yang gagal adalah orang yang tak berani membuat perubahan..

✿ nurulfatin ✿ said...

idop nie mmg penuh cabaran. kalao xda cabaran, xnamanya kehidopan. redah jer kalau nak hidop :)

FaKArePa!n said...

aku x tau nk komen ape... hihi

Sunah Sakura said...

tu bunga sakura..bukan mawar...okbai

SoLy SoLicious said...

kcian benih 1 lagi..

Eza Boom Boom :) said...

kena cuba dulu, baru boleh berjaya..hehe..never try, never know^^

diana said...

kadang2 akak pun ada rasa takut macam biji benih kedua tu.>:p

cimOt said...

agi idup agi ngelaban !!

cik yuki said...

suka entry ni ! mcm tgh bg nasihat kt ak je . .

onie said...

belum menang nak kalah,dah kalah baru nak merasakan menang...takut untuk meneruskan perjuangan

Tasha said...

ape guna hidup tp xe ape yg dibuat...hehe

Ujie said...

dare to fail!

Pembunuh Tanpa Bayang said...

orang yang lemah ialah orang yang menyerah kalah sebelum berperang.
menyerah kalah sebelum menguji keupayaan diri.

Princess Nur said...

krozzzzzzz...tak sedor apa dh masa ni..muhahaha

Niena Pengembara Ilahi said...

entri yg best.. tapi yg atas tu bunga sakura tau adek jiji.. bukan mawar tau... kenal kan.. kan?

Eera Shera said...

kesian kena mkn ngan ayam

kiera'sakura said...

nie nie apsal ko ske sgt guna bunga sakura? :p

betol aku setuju, jgn menyerah sblm berusaha...

Hanie_Dew said...

panjang bejela la ko punye cerita. sampai last baru faham isi nya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved