malu la kat bebudak...

Amr ibn Salamah berkata, "Suatu ketika Nabi saw. bersabda, 'Jika waktu shalat tiba, hendaknya ada di antara kalian yang melakukan azan. Lalu yang paling banyak bacaan Al Qur'annya hendaknya diangkat menjadi imam.' Mereka melihat tidak ada yang bacaan Alqurannya melebihi dariku. maka aku diangkat sebagai imam padahal usiaku masih enam atau tujuh tahun." (HR Bukhari)

setelah seribu empat ratus tahun berlalu..kini kisah yang lampau berulang kembali..tengok video dibawah..masyaALLAH tabarakallah..semoga akan terus wujud generasi islam yang akan terus bersinar..

malu wokk kalau orang laki takleh jadi imam..tak semestinya jadi ostad..jadi alim..baru le boleh jadi imam..kan ke reti baca quran dengan cara yang betol itu wajib bagi setiap muslim..kalau baca quran dah betol..maka apa nak diherankan kalau orang suruh jadi imam..yang menjadi masalahnya baca quran pon hentah reti ke idak..kalau dah reti..cuba perbetolkan dan percantikkan lagi bacaan..




bukan sekadar omongan kosong

22 comments:

Iffah Afeefah said...

Malu da aku.

Hanis MY said...

malu sungguh weh kalu gini...baguhnyo budok tu...

Eera Shera said...

bagusnya budak tu

Ct Aja said...

malu pada diri sendiri, malu kat bdk ni...

Paradise Gal said...

ayah sy kate, nak jadi imam tak perlu pandai bertaranum.. cukup bacaan yang betol dengan tajwidnye. Budak ni ntah da mumayiz ke blom, ntah da sunat ke belom.. baligh da tentu2 tak lagi. macam mane lah orang dewasa kat belakang tu boleh bia kan solat mereka di imam kan budak tu. tak silap syarat2 nak mengimamkan solat perlu lah orang itu sempurna akalnya. mengikut ilmu developmental psychology yang sy belaja.. budak umur macam ni, sel-sel otak pon belom berkembang dengan baik.. so jadi pk2 lah.. sejauh mane keupayaan akal budak ni nak dibandingkan dengan org besar. mengarut betol la diorang ni.

Anisa Hang Tuah said...

sumtime.bebudak lagi bagus.

kiera'sakura said...

sama-sama lah muhasabah diri tue balik ye dak

Ct Aja said...

boleh saya tau...ape tersirat dari kisah sebenarnye 2....saje je nk tau...

Raden said...

ko leh jadi imam tak?

Paris Lipton said...

emmm mlu jgk haaa

Faaein Talip Roy said...

budak kecik lagi hebat.. malu lah jugak..

erysweetie said...

lelaki wajib tahu jd imam.

Niena Pengembara Ilahi said...

ada org laki kt sini nk interbiu kawin, awal2 baca surah Al-Fatihah pn saloh doh...

EYQASARA said...

pada sudut positifnya, budak2 dah pndai utk menjd imam itu satu kelebihan yang sptutnya ada pd setiap indivdu terutama lelaki yang dah besar pnjang. (^^)

Amirah Adnan said...

hebakkkk budok tuh

Zul Fattah said...

aku stuju ji.. walaupun aku ni, baru nk kenal islam.. tp member aku suruh aku jd imam time maye.. erm.. mula2 tu mngelabah jugak r.. sampai terketar2... bila dah biase.. ok je..

aimie amalina said...

subhanallah..
anak sape lah ni kan..

Umie Artoqiemie said...

tabik springg... sangat ohsem budak tu.

hira said...

alahai. kesiannyalah~

Arif Aiman said...

T_T

izfanora said...

Al-fatihah itu yang wajib.. tp al-fatihah, xder maknanya solah..

Hanie_Dew said...

keyakinan diri penting. kalau tak rasa macam mana jadi imam xkan ada keberanian.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved