sedangkan kita..

manusia mempunyai masa selama 24 jam sehari untuk melakukan apa yang ingin dilakukan..


hari ini kita ada 24 jam sehari..
dulu pun kita ada 24 jam sehari..
dan orang sebelum kita juga ada 24 jam sehari..
waktu atuk nenek kita pun ada 24 jam sehari..
zaman para sahabat juga ada 24 jam sehari..


tetapi..

zaman para sahabat nak masak kena cari kayu api..
nak makan kena uli tepung dulu..
nak jalan kena naik unta berhari-hari bahkan berbulan-bulan..
nak hubungi orang lain kena hantar utusan..
semuanya makan masa..


dan kita hari ini..

nak masak dah ada dapur gas ada periuk letrik..
roti dah siap untuk dimakan..
nak kemana ada kereta atau kapalterbang takpon keretapi peluru..
nak hubungi orang lain ada telefon dan emel ym skype bbm..
semuanya dah jimatkan masa..
sampaikan kerja seharian dah banyak masa dijimatkan..


tetapi..

kenapa mereka dulu sempat tulis buku berpuluh-puluh..
kenapa mereka sempat mengislamkan orang beratus-ratus dan beribu-ribu..
kenapa banyak sangat pencapaian mereka hatta orang bukan islam sekalipun..

sedangkan 
kita yang ada dan mempunyai masa yang sama banyak.. 
ke sebab jam orang dulu tak guna bateri eh



bukan sekadar omongan kosong

30 comments:

Anum said...

sharing yang menarik dan membuatkan anum terfikir sejenak

cinnamon.com said...

entry yg sgt bagus...buatkan saya terfikir sejenak..

Syazwan Che Deraman said...

betul tu bos.
aku baru perasan.
ore loni, sokmo sibuk nge maso. nak wat gapo gapo hok molek, wi alasan, tak dok maso laa..
tapi ore ore dulu.
sempat jah buat semua tu.

pena rozie said...

Betul. suka.....

kiera'sakura said...

dan kenapa org kita selalu ckp "xde masa lagi"

Bella Bell said...

betul jugek tu... hmmm...


*kau bercakap dengan aku tak guna loghat.. aku paham je :)

kembatolo™ said...

jawapan.

sebab kita skrg ada sifat cintakan dunia dan takut mati. sekian.

A.I.N said...

sbb org skrg banyak abeskan mase depan komputer, hu3...

alexa yussida said...

sbb tahap keimanan kita tak sekuat mereka lagi..dan kita lagha dgn duniawi..

*tanya emas je..tak melencong taw*

Blueice Butterfly said...

~entry yang meninggalkan kesan :)

Niena Pengembara Ilahi said...

betul.. dan jgan lupa da yg 70 kali melawat kta dlm sehari... ^^

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

nice entry!mereka memanfaatkan setiap detik.hidup kerana allah..kita???huhu..menginsafkan

Iffah Afeefah said...

Xde jwpn utk tu

Iffah Afeefah said...

Xde jwpn utk tu

Iffah Afeefah said...

Xde jwpn utk tu

ghost writer said...

orang bilang,dulu lain sekarang lain.

aimie amalina said...

emmmm....
x taw la weh...

Workshop Internet Marketing said...

Workshop Bisnis Online. Malang, 29-30 Oktober 2011. Peserta terbatas 30 orang. Tempat LAB Statistik FE UIN Malang.

Materi UTAMA : Membangun TOKO ONLINE, Riset PRODUK, Teknik JITU Promosi dan Marketing INTERNET.

Materi TAMBAHAN : Optimasi Blackberry+Facebook+Twitter Untuk BISNIS Online.

Garansi 1 BULAN Jualan.

Info Lengkap: www.GuruBisnisOnline.com | PIN BB 2310BF87 | 0856 4960 8915.

diana said...

sebab bateri tu la kot..
tu pasal akak tak bubuh bateri kat jam akak..
biar je gitu..
hahhah

hira said...

entahla. tak tahu la pula. itu pasal orang dulu lahi hebat. kita ni pun hebat juga. tapi tanpa orang dulu, tak ada la kita yang sekarang ni.

bobiedanbad said...

sbb semua dah lupa apa itu masa

Jue said...

sebab kita lupa yg masa itu x mnunggu kita

azwa amani said...

sumer org ada 24/7..sama jerr.. cuma yg bezanya bagaimana mneggunakan masa dgn baik.. :)..

nice sharing

MerLe said...

emmm..betul jugak..muhasabah diri jap

rozeeta rashid said...

orang sekarang lebih banyak buang masa dengan benda yang tak berfaedah?

adrinaqamarina said...

selalu pikir yang macam ko tulis ni. tambah3 kalau tiba3 je banyak keje tak siap. HEHE

padahal diri sendiri yang tak reti nak urus masa,

Qaseh dalia adelia said...

sebab akal pun turut mewarisi kemodenan dunia hingga terlupa islam tidak perlu di moden2kan ..

nursakinah said...

ade 1 student penah jawab, "sebab nabi n sahabat xde facebook cigu.."

(-_-)"

Hanie_Dew said...

suak entry ni.

munkin betul jgk ckp ko jam org dulu2 takpakai bateri. hehehe.pakai matahari.

Eera Shera said...

sebab byk sgt hiburan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved