kasih sayang

Pada suatu hari di sekolah, seorang murid bertanya pada gurunya. Ketika itu, guru tersebut sedang mengajar  mengenai kasih sayang.

Pelajar :  Cikgu!, Macamana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai seorang yang paling kita sayang?. Macam mana juga nak bagi kasih sayang itu berkekalan?.

Cikgu : Oh, kamu ikut apa yang saya suruh. Kamu pergi ke padang sekarang juga. Kamu berjalan di atas rumput sambil memandang rumput di depan kamu pilih yang PALING cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walaupun sekali. Apabila sudah petik yang PALING cantik, kamu bawa ia ke kelas.

Beberapa minit kemudian,  pelajar tersebut kembali ke kelas tanpa membawa rumput walaupun sehelai di tangannya. Cikgu bertanya :

Cikgu : Kenapa tiada rumput yang kamu pilih?.

Pelajar :  Tadi masa saya berjalan, saya carilah rumput yang PALING cantik. Memang terdapat banyak rumput yang cantik tapi saya teringat pesanan cikgu supaya mencari rumput yang PALING cantik, maka saya pun terus berjalan mencari rumput yang PALING cantik tanpa menoleh ke belakang lagi. Tapi apabila sampai dipenghujung padang, tiada pun rumput yang cantik kelihatan. Mungkin ada diantara rumput yang cantik dibelakang tadi tapi dah cikgu cakap jangan menoleh kebelakang semula, jadi tiada lah rumput yang saya pilih. 

Cikgu : Ha!, itulah jawapannya.  Maknanya, apabila kita sudah menemui seseorang yang kita sayang, janganlah kita mencari yang lebih baik dari itu. Kita patut hargai orang yang berada didepan kita sebaik-baiknya. Jangan kita menoleh ke belakang lagi kerana yang berlaku tetap berlaku. Semoga yang berlalu tidak berulang lagi.  Dan ingatlah orang yang paling kita sayang, itulah yang PALING cantik. Walaupun nak ikutkan banyak lagi yang paling cantik dan baik seperti rumput tadi..

macam tu le jugak saya dan awak..hurmm...ngeee..




bukan sekadar omongan kosong

24 comments:

~Nana BamBam~ said...

macam kite sayang awak jugak lah..ngeeeeeeeeeeeeeeeeeeee :P

hakhakahkk..wuekk :P

hira said...

eh eh. pernah baca cerita ni la. haha. phewwwwiiitttt.. untuk siapa la tu :p

Sunah Sakura said...

nape ko tak letak bunga sakura?

sergeant keroro said...

bagus jugak tak letak bunga sakura :P

Iffah Afeefah said...

Geli ayt last ko tu. Xtipu

yana-feehily said...

best !

diana said...

ye ke??
betul ke macam kamu dengan dia???
jangan sekarang je niat gitu..
dah kawen nanti mula la nampak
buruk sikit dah berangan nak cari pengganti..ekekekeke

Nurul Iman Rosman said...

owhh,

penah bace mende ni dulu.
mmg best ;)

Eera Shera said...

jiwangnye ko ni..haha

Liyana Zahim said...

Tacing aku weh.. Oit.. Sehelai rumput ke ek?

Rozuan Ismail said...

sebab tu i sayang jiji =D

Подтверждаю said...

as salam..
ehehe..perasaan sayang itu memang pelik. tak faham bila ia melibatkan hati. huhu..kadang kala bagus juga. takde la taksud kepada cinta sesama manusia. tak gitu?

p/s: letak bunga sakura dah macam jiji dengan sunah je. enche ady mana letak? =p

Подтверждаю said...

macam pernah baca karya ni.. kat buku sekolah rendah eh?

SoLy SoLicious said...

hukhukhuk...tersedak pulak bace ha..

MerLe said...

aiiii...suwitnye.... hilang kejap sedu aku bc ayat last tu... hehe

Saddila said...

ehhh jiwang la malam ni :)
main sayang sayang pulak . haha

Niena Pengembara Ilahi said...

erm..kekadang kta xmmpu menilai mna yg terbaik

Paradise Gal said...

ini adalah betol jiji yu. kalo nak cari yang hensem, yang cantik, yang baik, yang kaya... banyak....tapi yang betol-betol memahami dan menyayangi kite seadanya memang tak banyak. hargai la orang yang ada dengan kite n jangan sakiti hati mereka.

kiera'sakura said...

selalu ko letak bunga sakura

Munnafendy said...

jgn memilih sgt...nk rumput terbaik tp xseindah yg kita pnh ada =)

Cik Pulau said...

aku mace rajin tgk jah kat video pasal neh..
nice wehh..

bertuahnya dia tu.. hehehe

aizamia3 said...

manusia tak pernah puas dengan apa yang dia ada.. bila dah dapat nak lagi baik dari yang ada.. akhirnya kecewa sebab yang sebelumnya itu jauh lebih baik dari yang baru dicari..

laskar pelangi said...

memang pernah baca ;)

kena hargai mana yang dah ada depan mata kan.itulah yang terbaik=)

Hanie_Dew said...

letak bunga daisy pown cantik tu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved