kejap je insaf

iman manusia macam kita..kejap menaik mencanak..kejap jatuh merudum..itu pasal ada wujud satu sindrom.."TIS"(terasa insaf sekejap)...terdengar sayup sayup kedenganran dendangan lagu bila izrael datang memanggil..terasa cam insap seketika..habis je lagu..terus kembali bergembira..eceyt..


pernah kah anda mengalami sindrom sedemikian rupa..pernah kan..sama jugak cam aku..aku pon banyak kali jugak mengalami perkara yang sama..kekadang sampai merembes fungus dan air mata..lepas tu..kembali bergembira..dalam perasaan insaf tu akan wujud satu perasaan yang dinamakan kesal..yang akan membawa kepada perbuatan taubat..maka kita akan kembali kepada tuhan sang pencipta yang maha mengampuni segala dosa setiap hambanya..

namun sampai bila sindrom ini dibiarkan menguasai diri dan jiwa kita???kita insaf sekejap kemudin kembali melakukan dosa..kemudian insaf dan kemudian dosa..insaf...dosa..insaf dosa..berulang perkara yang sama..maka sampai bila..adakah tuhan tidak jemu melihat keinsafan kita yang seperti mempermainkannya???

tersebut dalam satu riwayat hadis nabi yang agak panjang..ada seorang hamba yang melakukan dosa..kemudian bertaubat..kemudiannya melakukan dosa itu kembali dan kemudian insaf dan ebrtaubat..dan kemudian melakukan dosa itu kembali..kemudiannya di bertaubat..persoalannya..sampai bila ALLAH mahu mengampunkannya???jawabnya..sampai ianya terasa jemu untuk memohon ampun..ALLAH itu maha pengampun..

maka setiap kali terasa keinsafan..maka pohonla doa kepada tuhan agak keinsafan itu semakin lama semakin panjang masanya..dan berdoalah agar ianya berkekalan di sanubari dan jiwa kita..

BERDOA...



bukan sekadar omongan kosong

27 comments:

Sunah Sakura said...

alhamdulillah..tazkirah pagi..thanks adik jiji

kiera'sakura said...

aku pown terkadang mcm tue jugak, smpi rase malu nak mintak ampun sbb dok ulang mcm tue..

tapi aku tau Allah tue Maha Pengampun, Dia mesti x jemu2 nak ampunkan hamba Dia yg hina nie..

Nurul Iman Rosman said...

hmm, same lah kite.

kadang2 okay, kadang2 tak okay.
moge kite same2 dapat menjaga dan memantapkan lagi iman kite.

Insya Allah ~ :)

Rozuan Ismail said...

pernsh je. insaf untuk bape minit.pastu buat dosa balik

Haris Khairuddin said...

tazkirah yg cukup bermakna di pagi hari. selalu datang tepat pada masa. tu menunjukkan Allah sentiasa sayangkan hamba2Nya.. walaupun selalu sangat buat dosa. ;D

Cik Pulau said...

ostad jiji..

^^,

MerLe said...

penah... peringatan yg baik di hari khamis yg dalam mood kesedihan ni..tenkiu jiji

Umie Artoqiemie said...

aku pun selalu datang penyakit TIS tu ostad. waduh2..
ok, berdoa...

Iffah Afeefah said...

ji aku slalu cmtu hurmmm

Munnafendy said...

pernah.... skrg pun rasa TIS lepas baca entry ni =(

fierul said...

sama la ..

diana said...

persekitaran tu yang mempengaruhi kot..
pernah jugak la alami rasa yang macam tu..
macam chipsmore..
hehehhe

FasiHaH SupiaN said...

tazkiyatunnafsi..thanx jiji

sergeant keroro said...

sukran ya ustaz

qasehraihan said...

sama la kita pun kekadang gtu gak..huhu

bagus entry kamu ni..terus ase nak buat menantu..hakhak

ciK LyndaWawa said...

Allah kan maha pengampun..mintak dengan Dia...Dia yang telah mengatur segala perjalanan kita..=]

Eera Shera said...

tersentuh~~

tapi kadang2 malu gak..kejap2 tobat..nanti buat slh lg. rasa malu nk ngadap Allah..

ps: hadis tu aku kopipes ek. tq

Amirah Adnan said...

tu la.. aku pun same.. huuuu

Nia Ridzwan said...

huk3.
terasa kerdil pulak. Allah tak pernah jemu kan memaafkan hamba-Nya. tulah, Allah tu sentiasa ada, kita ja yang lupa Allah :(

CikGu Ma said...

thanx for sharing...

jom baca =_=
oh lelaki!!

Niena Pengembara Ilahi said...

Alhamdulillah.. thanks....

KHRLHSYM said...

aku tak pernah insaf. hahaha

Faaizz d. Zul said...

mantap.
doa byk2 pada Allah, jgn bolak-balikkan hati2 kami stelah diberi hidayahNya.

amin.

EYQASARA said...

insyaAllah.. trima ksh mengingtkan.. (^^)

PENCONTENG said...

kerana kita ma nasia. sentiasa lupa dan alpa.

terima kasih krn mengingatkan :)

cimOt said...

istiqamah dalam keinsafan..bukan senang!

Hanie_Dew said...

betul mmg Allah Maha Pengampun. aku pernah gi ceramah ustaz Azhar. dia citer pasal sorg ni hidup mmg judi ngan arak je. sampai mati dg botol arak di tgn. org kampung tak kebumi dia tp campak kat tahi lembu.tp dia jadi kekasih Allah sebb dia sempat bertaubat sebenar benarnya sebelum mati.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved