sikap kita dengan surat cintaNYA

"gua dah khatam quran weyh masa darjah lima dulu..siap wat majlis makan pulut kuning lagi der..cukup la tu"

"saya belum khatan lagi bang..mane leh sentuh quran.."

"der..diri ini tergagap gagap nak baca quran..merangkak..segan la aku nak tadarus..jadi bahan kang"

"aku baca je..tak pernah lak nak usha makna die..takpe kan..dapat gak pahala."

"hadoi..gua takder masa la bhai..dengar dengar dekat radio je la kot"

"ye ke quran suh potong tangan kalau mencuri???"

Kalau begini layaknya sikap kita terhadap al-Quran, bagaimanakah mungkin diri kita itu terbentuk dengan al-Quran? Bagaimanakah mungkin al-Quran itu menjadi panduan agung dalam kehidupan kita sedangkan kita tidak pernah mengetahui sekalipun pengertiannya?



bukan sekadar omongan kosong

23 comments:

onie said...

baca tafsir al-quran dah baca dan betul-betul tau maknanya baru boleh memahami makna sebenarkan..

Nia Ridzwan said...

Baca al-quran dengan tafsir. saat tu baru rasa diri kerdil, baru rasa pentingnya Al-Quran tu sbgai panduan hidup.

Hati tu Allah yang pegang, setiap orang caranya lain-lain untuk dia tersentuh untuk berubah =)

Rozuan Ismail said...

wan pon kurg tahu maksud dia. setakat baca je

Hansyirah Takezur said...

masa kecik2 dulu rasanya memang tak boleh tinggal quran walaupun tak tau makna.. tapi bila dah besar nie, kita mmpu untuk memahami tapi dek kerana ikut sangat nafsu... selalu terkandas dalam membaca n memahaminya.

syukran jiji atas peringatan...

YOUsoF said...

Alhamdulillah.. Rasa berbaloi aku beli Quran yang lengkap dengan maksudnya.. Dapat tambahkan ilmu, insyaAllah..

Anum said...

baca dan fahami

qasehraihan said...

bila nak ajar kita taranum??hehe..

cimOt said...

aq ingat abah aku penah cakap,
biaq pandai mcm mne sekalipon, quran tu kalo tak bace,FAIL!
sebab quran itulah gudang ilmu.!!

Asrul "iLham" Sany said...

kalau tersalah tafsir tu sgt2 'bahaya'

:D

laskar pelangi said...

AL-QURAN adalah segalanya:)

laskar pelangi said...

AL-QURAN adalah segalanya:)

laskar pelangi said...

AL-QURAN adalah segalanya:)

Hanie_Dew said...

sbb tu aku bersyukur masjid 5 langkah je dari umah aku. kalau malas pun jadi terajin gi kelas al-quran kat masjid tu. =.='

diana said...

baca quran sekadar untuk
baca sampai habis??heheheh..
baca untuk faham dan beramal..
kalau setakat baca nak bagi habis tak dapat apa la..

Iffah Afeefah said...

aku ade slh satu alsan tu errrr

azwa amani said...

semoga menjadi muslimah/muslimin acuan Al-quran..

bersama kak Es said...

bacaan solat pun kak es soh anak2 hapal...pastu bila yang surah2 tu diorg sniri yang interested nak tahu

usrah kat umah abi dia tekankan suruh beramal dgn apa yang quran suruh...

Moga Quran sentiasa di hati kita :)

sergeant keroro said...

masih merangkak

محمد رازيق said...

tersedar aku. terima kasih.

Sunah Sakura said...

tau tak yang al-Quran tu akan selamatkan kita kat kubur nanti??? tu pun kalo kat dunia ni kita selamatkan dia dulu!

SoLy SoLicious said...

kali pertama aku khatam 30juzuk darjah 2... kecik2 dolu kalu liat mngaji mmg kena rotan la jwbnye.... ^^

Haris Khairuddin said...

tu la pasal. mana mungkin al-qur'an jadi petunjuk dlm hidup kita kalau kita tak paham maksud ayat2 dia? tak kesah la merangkak ke merayap ke, yg penting baca ayat n terjemahan dia skali. (itu apa yang mak aku pesan.) lagi satu, perbetulkan tajwid dulu baru la beralih ke tarannum. betul x?

Eera Shera said...

cer pahamkan makna die...rasa ALLAH tu sangat dekat..dan ayatnya mcm memujuk hati yg rawan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved