persoalan ibadah korban

dah nak raya korban dah kita ni weyh..dah tak lama dah..lembu lembu..unta unta kompom dah ramai yang bertobat..yang dah cuak..yang dah pikir nak melarikan diri.ada yang dah tak lalu nak makan..nak meneran dan nak mengawan...memacam lagi la perasaan mereka mereka yang makin menghampiri saat kematian...

 tapi kan.apa hukum ibadah korban????

hukum ibadah korban ni..sunat je..sunat yang sangat dituntut bagi mereka yang berkemampuan..yang tak mampu no hal le..yang mampu tapi beribu alasan dok ada..maka mereka menuju kegagalan..tapi ia nya boleh bertukar..dari hukum sunat kepada wajib..tapi dengan dua syarat la ek..

1.dah kasi tanda dan isyrat pada menatang korban tu...macam die cakap.."ni adalah menatang korban aku"..
2.bila dah bernazar untuk berkorban untuk mendekatkan diri kepada ALLAH..

menatang apa yang layak dikorbankan??...

kambing..unta..lembu.kerbau..bebiri...yang lain lain..takkira..takyah menggatal nak korban renabbb ke..penyu ke..takyah takyah..aku cakap ni berdasarkan dalil..

Dan bagi setiap umat kami syariatkan penyembelihan (korban) supaya mereka menyebut nama Allah terhadap binatang ternakan yang telah direzekikan Allah kepada mereka. .(Surah al-Hajj: Ayat 34)

menatang apa yang paling afdhal..???

ranking teratas didominasi oleh sang unta..kemudian disandang oleh lembu atau kerbau..kemudiannya kambing atau menatang sesepesies dengannya..

waktu mana sesuai nak korban???

lepas kuarnya mentari masa hari raya aidiadha..tapi kok ye pon..tunggu le siap semayang sunat raya tu dulu..tamat tempoh masa maghrib 13 zulhijjah...waktu malam takyah la nk semelih semelih lagi..kang terpotong benda lain pulak..

macam mana pulak dengan daging korban tu????

kalau korban tu..korban nazar ataupon korban wajib(rujuk balik soalan satu)..tak harus bagi orang tu makan daging tersebut..kalau makan kena ganti balik..

kalau korban sunat(rujuk balik soalan satu)..maka bahagikan daging tu kepada tiga bahagian..satu bahagian kita makan..satu bahagian kasi kat fakir miskin..satu bahagian lagi kasi kat sahabat handai,jiran tetangga..

kalau daging korban kasi kat orang kaya macma mana????

tak jadi masalahnya pon..tapi orang kaya tu boleh makan je daging tersebut..nak jual tak boleh..kalau orang fakir miskin..nak makan boleh..nak jual pon boleh..

nak kasi daging korban kat orang kafir boleh tak???

bro..nak kasi kat orang kafir..tak jadi masalah..takder larangan la..tapi utamakan mana yang utama..nak kasi kat orang kafir jiran jiran kita..tak jadi masalah..kesimpulannya tak jadi masalah la ek..paham ke tak???


 dah tu..kulit menatang korban tu buang je ke???

kulit tu..kalau nak guna senirik cam nak wat jaket kulit ke..selimut ke..tak jadi hal la..

niat nak kasi upah kat si penyembelih..itu memang tak boleh la...sebab kasi upah kulit ni..boleh kasi rosak ibadat korban kita..sebab kulit tu termasuk jugak dalam bahagian korban tu..

kalau dah kasi upah kepada si penyembelih..pas tu kulit tu nak kasi hadiah ke sedekah ke..tu tak jadi hal le..

amacam..ada paham ka pasal ibadah korban ni weyh...




bukan sekadar omongan kosong

19 comments:

Iffah Afeefah said...

baikla

ko korban ke taun ni

Munnafendy said...

insyaALlah sy buat korban tahun ni...alhamdulillah..smoga kita sama2 dimurahkan rezeki aminnn =)

Hanis MY said...

Nok rayo haji doh... Baguh2 adi ilmu hok kawe br th...

najihah sahami said...

oooo...org miskin leh jual eh daging tu. untungla...:)

mekaseh ostadd!

Umie Artoqiemie said...

entry seo keh3..

Anonymous said...

cuakkah mereka??
rasanya mereka2 (haiwan) itu pasti gembira utk bertemu Sang Penciptanya.. :)

seqian~

**::CIKNUURUL::** said...

paham,ustaz,..timo kaseh deh,.:)))

Anum said...

good sharing

Niena Pengembara Ilahi said...

Alhamdulillah.... paham ostad :)

chiLleD...!! said...

fahammm ustaz...

Cik Eliza said...

emmmmbeeekkk~

emmmbeekkk~

Puteri Iqa Izyan said...

tak sabar tunggu raya korban.
boleh makan daging byk2. hee

Paradise Gal said...

eheh..sungguh berinformasi. nak belajar ilmu psychology? boleh2..silakan

diana said...

terima kasih jiji..
baru akak tau rupa nya boleh bagi kat orang kafir..
akak ingtkan tak boleh..
terima kasih banyak..

bobiedanbad said...

terima kasih ustaz atas infonya :)

azwa amani said...

paham ostad... huhuhu :) tahun ni tempat jiji brape ekor tumbang?? amani tak raya di Malaysia tahun ni..sedih...tapi okey jee

nuruashia ♥ said...

tq for sharing wowoowow =)

rozeeta rashid said...

bagus lah info ni. orang miskin boleh jual daging tu. baru tau.

Rozuan Ismail said...

ayah aku ada lembu.memang tiap2 taun korban.huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved