aku dan engkau..kita semua punya bisnes yang sama

sebuah kehidupan bagi gua tak ubah seperti sebuah MINI MARKET yang dimanahkan kepada kita untuk diuruskan dengan jayanya..DIA mengamanahkan kepada kita sebuah mini market yang pada hakikatnya adalaha MILIKNYA..dan kita hanya disuruh untuk menguruskan perniagaan tersebtu sebaik mungkin

dalama jangkamasa kia sedang menguruskan perniagaan kita..maka DIA ada jugak kasi stok stok baru kepada kita..untuk kita uruskan dengan jayanya..apa layaknya kita yang hanya memegang amanah tidak mau menerima stok tersebut kerna sudah merasai cukup dengan apa adanya amanah yang sedia ada...siapa kita untuk tidak menerima tambahan stok tersebut..sedangkan ianya adalah stok stok dari TUAN empunya kedai runcit yang sebenar..maka kita sewajibnya menerima stok stok baru tersebut dengan redha dan harus berusaha untuk menguruskan jualan stok tersebut dengan jayanya..


dan adakalanya..dalam perniagaan..ada naik turunnya..sama juga seperti iman kita..ada ujian yang bakal melanda..ada bisikan gangguan yang bakal menggugat jiwa..namun ujian...bisikan menggoda..jika kita tewas padanya..maka perniagaan dan pengurusan goyang jugak derr...maka kita selaku pengurus jangan lupa untuk terus berhubung dengan tuan asal pemiliknya..kuatkan hati dan jiwa..hadapi segala ujian yang melanda..jangan pernah rasa ingin putus daripada apa yang diamanahkannya..kerna setiap ujian itu mendekatkan..dan jika ujian yang kita lalui itu menjauhkan kita dari tuhan..sedarlah jika ujian itu menjauhkan kita darinya..menjadikan kita insan yang putus asa..maka kita sedang mengalami kekalahan dalam senyap..


Imam Ibnul Qayyim berkata: "Hendaknya kita menyedari bahawa musibah yang menimpa kita bukanlah untuk memusnahkan kita, sesungguhnya kehadiran musibahtersebut hanyalah untuk menguji sampai dimana kesabaran kita, dengan demikianbarulah jelas apakah kita layak menjadi WALI ALLAH yakni pembantu ALLAH ataupun tidak". Kesedihan yang menimpa seseorang sebenarnya adalah suatu pertanda baik yangmembuktikan kecintaan Allah kepadanya. Atas sebab itulah maka para Rasul danpara Nabi adalah orang-orang Jang paling banyak mendapat ujian Allah. Ka'ab Al Ahbar RA berkata: "Tidaklah semakin mulia seorang hamba disisi Allah melainkan semakin ditambah dugaan keatasnya". 
akhirnya..jika berjaya kita menguruskan mini market yang dikurniakan..disana nanti..tak pelik la weyh kalau diserahkan kepada kita..SUPERMARKET yang begitu gah untuk kita kecapi hasil yang begitu lumayan..dan SUPERMARKET tersebut adalah hadiah untuk susah payah kita yang hanya menguruskan MINI MARKET yang kecil..berbaloi atau tidak..fikirkan dengan akal yang dipandu  iman dan taqwa..



bukan sekadar omongan kosong

21 comments:

Faaein Talip Roy said...

masih banyak kekurangan..
thank's for this entri dek..

bobiedanbad said...

:) terus berusaha

cik azeya said...

:(

lieynanilaz said...

laluan kita masih berliku...bukan mudah untuk mempunyai mini market yamg berjaya..:)

Sunah Sakura said...

ape ni..aku tak tau la bisnes2 ni

KaK LimAh Si SupiR said...

nak supermarket tuuu kalo blh..insya allah ^_^

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

nak supply diri sendiri pun akak tak mampu...huhu.

Rozuan Ismail said...

wah,analogi yang bagus.kita dan mini market

Niena Pengembara Ilahi said...

emm..TQ

diana said...

bila baca ni akak terpikir pulak ada banyak benda dan perkara yang akak tak uruskan dengan baik..tak pandai nak hadapinya dengan matang..akak lebih banyak melarikan diri dari berdepan denagn situasi2 ujian dari Nya..

kalau gini gayanya akan ada ke supermarket untuk akak nanti??
huhu..

Cik Pulau said...

muahahaha...
nasi ulam so....

Dialog™ said...

hidup takla indah sgt.

Eera Shera said...

kira yg tahan cabaran dan godaan aje yg berjaya dlm bisnes dunia ni ye ostad.. ;)

cimOt said...

selok belok bisnes tu semua kita yg kena pandu..make sure dah ade asas yg jitu..

Faaizz d. Zul said...

kdg2 kita lupa pd kehidupan yg seterusnya.

terimakasih garapan analoginya. =)

syakey said...

SUPERMARKET yang dikenali sebagai syurga?

;)

ghost writer said...

supermarket adalah kehidupan kita.

Iffah Afeefah said...

uiyooo retis blogger berstatus ustaz nye entry terbaik

FasiHaH SupiaN said...

subhanallah

deeya said...

hidup memang bnyak dugaan .. sebab Allah sebenarnya sayang kat kita . Dia nak kita selalu ingat Dia , mengadu kat Dia .

apepun ujian yg dtang itu atas kehendak Dia .. cuma katakan pada masalah "hey masalah ! besar mane pun kau datang pada aku , aku tetap ada Allah yang Maha Besar" :)

k e y r i said...

sumpah aku suka entry ni! *thumbs up* :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved