cinta..damai dan iman terpadam..

Ada 4 lilin yang menyala, Sedikit demi sedikit habis meleleh.
Suasana begitu sunyi sehingga terdengarlah percakapan mereka

Yang pertama berkata: “Aku adalah Damai.”
“Namun manusia tak mampu menjagaku: maka lebih baik aku mematikan diriku saja!” Demikianlah sedikit demi sedikit sang lilin padam.

Yang kedua berkata: “Aku adalah Iman.”
“Sayang aku tak berguna lagi.” “Manusia tak mahu mengenalku, untuk itulah tiada gunanya aku tetap menyala.” Begitu selesai bicara, tiupan angin memadamkannya.

Dengan sedih giliran Lilin ketiga bicara: “Aku adalah Cinta.”
“Tak mampu lagi aku untuk tetap menyala.”
“Manusia tidak lagi memandang dan mengganggapku berguna.”
“Mereka saling membenci, bahkan membenci mereka yang mencintainya, membenci keluarganya.” Tanpa menunggu waktu lama, maka matilah Lilin ketiga.

Tanpa diduga,
Seorang anak kecil saat itu masuk ke dalam bilik, dan melihat ketiga-tiga Lilin telah padam. Kerana takut akan kegelapan itu, dia berkata: “Eh apa yang terjadi?? Kamu semua harus tetap menyala, Aku takut akan kegelapan!” Lalu dia mengangis tersedu-sedu.

Lalu dengan terharu Lilin keempat berkata:
Jangan takut, Janganlah menangis, selama aku masih ada dan menyala, kita tetap dapat selalu menyalakan ketiga Lilin lainnya:
“Akulah HARAPAN.

Dengan mata bersinar, sang anak mengambil Lilin Harapan, lalu menyalakan kembali ketiga Lilin lainnya.

APA YANG TIDAK PERNAH PADAM ADALAH HARAPAN DIHATI YANG MAMPU MENYALAKAN KEMBALI IMAN,DAMAI DAN CINTA DENGAN PENGHARAPAN PADA YANG TIDAK MATI..



bukan sekadar omongan kosong

19 comments:

BeloG MTT said...

Mendalam tak terselam :')

naziyatul fatihah said...

sangattttttttt terharu :)

aimie amalina said...

sebab itu org ckp
jgn pernah sekali putus harapan,
once it becone less n less, it just like nothing at all

nice la ostad :)

aimie amalina said...

become*

Cik Pulau said...

Jiji....
senyum... ^^,

Rozuan Ismail said...

harapan yang inginkan kepastian.tiber.

Paradise Gal said...

yup.. harapan pendapatan sy nufnang. :P

Anisa Hang Tuah said...

sgt mendalam :)

keri ikhwan said...

saat terpadamnya lilin harapan, itulah waktu kematian kita... biarpun nyawa masih d jasad, biarpun ajal belum tiba

kiera'sakura said...

weyh aku terharu nie... nk2 lak tgh dgar lagu tacing nie... semoga harapan x pernah terpadam

Sunah Sakura said...

aku suka kesimpulan tu...teringat video matluthfi yang dia buat dengan kawan dia tu...

Iffah Afeefah said...

tacing bace

ko karang sendri ke ni

~Nana BamBam~ said...

hARAPAN KU JUGA KIAN HAMPIR TERPADAM....mcm mana? helpppp!

Anonymous said...

perhhhh~ tetiba rasa terang

tq, beb.

::akuFARA?::

laskar pelangi said...

wooo....terharu ^____^

diana said...

suami akak gelak je bila tengok menu sidebar kamu tajuk taman sekntut bunga..
'heheh

Kalamhati said...

Subhanallah!'adzhiiimm..=)

bersama kak Es said...

terharuuu...
hanya dengan doa dan harapan moga iman kita terpelihara dan melahirkan kedamaian di hati :)

maCy said...

terima kasih jiji buat pesan yg bermanfaat.

moga tahun hadapan lebih baik dari tahun ini dan tahun sebelumnya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved