dari bakal mertuaku

Bakal Menantuku,
Tiba saatnya nanti,
Kuserahkan puteriku sebagai amanah,
Kerana kuhormati tuntutan fitrah,
Hiasilah hidupnya dengan hasanah,
Pandulah cintanya menuju jannah.

Dia puteri kesayanganku,
Melepaskannya tak semudah itu,
Dengarkan terus bicaraku,
Ada syarat sebelum kumerestu.

Bakal Menantuku,
Cinta yang kau tawarkan penuh bahagia,
Tiada hati lain yang terluka,
Tiada cinta lain rasa dikhianati,
Tiada anak isteri terasa sepi.

Bakal Menantuku,              
Kuingin  menjadi ayah sewibawa Rasulullah,
Tak rela semua puterinya dimadukan,
Baginda tahu risiko kepayahan,
Tak mahu menantunya kelelahan,
Kerana ia bukan keistimewaan,
Tapi tanggung jawab yang membeban.

Bakal Menantuku,
Berjanjilah padaku  dengan syarat ta’liq,
BEBASKAN PUTERIKU,   
Jika nanti kau ingin duakannya tanpa rela,
Izinkan cintanya berlabuh,
Buat lelaki yang setianya teguh.

Bakal Menantuku,
Semua puteri Rasulullah tidak bermadu,
Begitu jugalah fitrah puteriku,
Allah memberikan pilihan,
Kerana Dia hormat fitrah hati perasaan,
Jika kau enggan, gugurlah penerimaan.

Bakal Menantuku,
Kuingin dia menjadi bidadarimu di sana,
Jangan sukarkan ujian hidupnya,           
Dengan cinta lain yang kau undang bersama,
Kerana fitrah tumpuan cinta, tiada dua,
Bimbang rosak agamanya kerana kecewa.

Bakal Menantuku,
Kukenali puteriku berakhlak mulia,
Kukenali puteriku tekun beragama,
Perteguhkanlah dia dengan ketinggiannya,
Hidup beragama selama-lamanya,
Jangan cintanya kau persia,
Sudikah syaratku kau terima?
 
p/s
hah..bakal mertua korang ada kasik puisi ke kat korang..dengki le tewww



bukan sekadar omongan kosong

22 comments:

KaK LimAh Si SupiR said...

abah ad simpan puisi dye nk bg kt bakal menantu dye :P

Eera Shera said...

bagus la siap bg puisi

Anisa Hang Tuah said...

wowww

Niza Romli said...

biar betul..siap puisi nih?

Iffah Afeefah said...

erk aku xdpt pon
tp de aku kesah

laskar pelangi said...

wahhhhh! tu bakal mertua jiji ke bagi? dengkinya..he3

starsyeea said...

errrr...knp mcm ayat mak aku?? ngaaa...:p

qasehraihan said...

bakal pak mertua ko A samad said ke?hakhak

azwa amani said...

good.. :) like..

aimie amalina said...

ade jekkk
malas nk buh dlm belog je
:p

bersama kak Es said...

wow!!! baguih sungguh la dapat pak mertua camtu...

Ji, pastu tutup sebelah mata ek :P

Cik Pulau said...

deki wehhhhhh... hahahaa

Ujie said...

nak pcaya ke tak ekk??

Rozuan Ismail said...

sweet sangat.pesanan dari mak mertua

ainol akasyah said...

terharu nye..mak mertua pun dah pandai luah hati melalui sajak..sape la menatu yg di maksudkan tu ek hehe

~Nana BamBam~ said...

untunggg...

kiera'sakura said...

nanti aku bg kt bakal menantu aku pulak.. miahahahaha :p

Zul Fattah said...

aku tak de pak mentua lg.. haha.. gedik demo ji.. haha

Paradise Gal said...

puisi tak puisi.. kalo lelaki nak buat pasai.. bukan dia kira pon. puisi ke mane, pak mentua ke mane. langsung tak gune satu sen

Ainul Hayat said...

Bakal mertua aku nak bersyair nanti. Ekekeke~

keri ikhwan said...

nk kawen ngan anak A.Samad Ssaid ke ni? siap puisi haha

Ieda Al-Habsyi said...

jijiiiiiii
hang kawen tak ajak akak, memang nak kene katok la, hahahahha! kemain haa siap puisi ko! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved