wajib jaga tepi kain orang lain

"jaga tepi kain senirik..takyah dok jaga tepi kain orang"..pepatah ni..certain certain part leh nak guna pakai..tapi untuk agama sori..pepatah ni..kasi letak tepi..memang takleh nak guna pakai untuk agama..

"agama itu nasihat"..maka tanggungjawab mereka yang beragama islam..nak atau tidak..memang kena jaga la tepi kain orang..disamping jaga tepi kain senirik..tak kira kain jenis apa sekalipon..takyah dok buat sebal nak memilih kain kain yang bermutu je baru nak jaga..dalam agama..semua kerkara kita kena ambik kira..dari sekecik kecik perkara hingga ke sebesor besor perkara..bukan ambik kira pasal hal kita je..tapi hal orang sekeliling pon kita kena ambik kira jugak..sebab agama tu nasihat..


maka yang ditegur..takyah la nak buat buat emo tak menentu..korang ditegur oleh sedara seagama bermakna masih ada yang membicarakan tentang agama yang ada pada diri korang..jika masih ada teguran bermakna..ALLAH masih lagi berbicara dengan korang..ALLAH sentiasa dekat..tapi kita manusia ni yang selalu lari jauh dariNYA..jika ada yang mengur..tolong jaga tepi kain kita..maka bersyukurlah..kerana hakikatnya kita masih dalam jagaan ALLAH..


sipenegur pulak..jangan tegur ikut nafsu terbelahak..tegur biar berhikmah dan bagi kata kata yang penuh dengan peringatan..even satu patah perkataan..jangan sampai jadi budaya..."engkau dengan agama kau..aku dengan agama aku"..sebab..agama islam itu nasihat..kalau tiada budaya menasihati..budaya jaga tepi kain sedara seagama senirik..jadi mana islamnya???



bukan sekadar omongan kosong

16 comments:

Iffah Afeefah said...

MMG WAJIB


skng kbur msg2 ayt lazim

bobiedanbad said...

Perlu menegur sesama islam

aimie amalina said...

100% rite!
kalau bukan kita yg tegur, sape lagi kan..

Rozuan Ismail said...

jaga tepi kan orang bila itu melibatkan akidah dan agama

H.J said...

ada la tu yang cakap kubur masing2..haha

diana said...

"hang pun bukan baik sangt..
nak nasihat orang konon.."

tu yang selalu akak dapat..
ekekek..
tapi akak buat muka degil je..:P

Juliet_iRa~" said...

tahan je la telinga kalo org y ditegur ckp bkn2..

:)

azwa amani said...

setujuuuuuuuuuuu :)

Bella Bell said...

tapi kan, kalau orang tu bagi nasihat tapi dia sendiri pun buat, macam mana pulak? ada gak aku tengok sesetengah orang kat fesbuk bukan main suruh itu ini, tazkirah itu ini. ok tak pe, aku terima nasihat dia. tapi tengok2 dia pun 2x5 jugak rupanya. paham tak soalan aku ni? hehe. mohon jawab :)




"semua kerkara kita kena ambik kira"

kerkara tu apa? hahaha.

Paradise Gal said...

jage tepi kain orang ni boleh juga membawa makna, sibuk hal orang lain yang merujukkan kpd pengumpatan dan menjaja cerita org. yang ni mmg tak patut. tapi kalo jage tepi kain yang membawa kepada kebaikan spt tegur menegur.. ha.. mmg patut.

FasiHaH SupiaN said...

addin annasihah

Cik Pulau said...

tapi kade2. kalu xreti nak tegur... baik xpayah tegur..
suruh jah wat betul2 bleh tgur..
tu lagi baik.. ye dop??ke gano..huuuu~

KaK LimAh Si SupiR said...

kalo xtgur, nt kite jgk yg dosa

blog-tips-kurus said...

ditegur maknanya orang tu sayang kita..

SyASyA SaNi said...

meh jagekan kaen aku meh...

aku pon xbrape nak betol ni..

*insaf*

najihah sahami said...

okeh...aku suka pandangan mu. heee...terbaikkk!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved