mendustai ALLAH

bila ada seseorang mintak sebotol jus blueberry dari seseorang yang lain..dah tu orang tu dah bgi..yang mintak tu menoalnya pulak...maka jenis apakah orang yang spesies cenggini???

dan seterusnya dia terus menerus meminta jus tersebut dengan orang yang sama..tapi setiap kali diberi jus tersebut..dia tetap menolaknya lagi dan lagi dan lagi..bolehkah aku nak kata yang meminta itu sedang mempermainkan si pemberi tersebut???dan apakah perasaan sipemberi tersebut???

sehari hari..hidup selaku seorang muslim..maka bersolat itu menjadi satu kewajipan bukan???tujuh belas rakaan sehari semalam jika dicampurkan kesemuanya..bermakna..tujuh belas kali la kita akan membaca surah alfatihah yang merupakan salah satu rukun sembahyang..kalo tak baca mana nak sah semayang kita..tu tak kira yang mana rajin solat sunat lagi tu..kalo tak bertambah tambah lagi la jawabnya..

maka setiap kali alfatihah dibaca..berulang ulang jugaklah doa doa dan permintaan kepada ALLAH diulang ulang..ketikaman kita membaca..
“Kepada-Mu kami menyembah, dan kepada-Mu kami meminta pertolongan. “(Al-Fatihah: 5).

Tunjukkanlah kami ke Jalan yang lurus. “(Al-Fatihah:6).

akan tetapi realiti berbicara lain bukan..kita meminta dan menyatakan dalam setiap rakaan solat yang kita kerjakan..namun apa tindakan kita..apa usaha kita..bila kita dikurniakan ALLAH akan sesuatu yang kita pinta..adakah kita dapat menerimanya dengan hati yang terbuka..adakah kita kembali mengucapkan lafaz kesyukuran pada yang esa..atau..adakah kita..bermain tarik tali dengan doa yang kita panjatkan kehadrat ALLAH yang maha kuasa..sesungguhnya..jutaan umat islam didunia sedang berdusta dihadapan ALLAH..meminta namun dalam masa yang sama menolaknya..ALLAHU RABBI..
 
"Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisiMu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-limpah pemberianNya.dan Engkau lah jua tuhan yang memegang hati hati kami 



bukan sekadar omongan kosong

17 comments:

Anum said...

insyaallah

Rozuan Ismail said...

waktu susah sering kali kita minta pertolongan dari-Nya. tapi bila kita dikurniakan dari-Nya satu nikmat.kita sering kali melupakan-Nya

fierul said...

semoga kita semua kembali ke jalan yang benar ..
insyaallah ..

Iffah Afeefah said...

Insyaallah ji

azwa amani said...

nice ji., amani suka entry ni.. bantu depa ji yang solat mereka masih tunggang langgang..

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

InsyaAllah jiji...


jiji, akak nak tny sket.macam mana nak taip insyaallah, insyaAllah, atau insha Allah? y atau h?

❤Myra Si Gula-Gula Hati ❤ said...

gambar tu ...T_______T

kiera'sakura said...

Amin Ya Rabbal Alamin....

gambar tue buat aku takut...huhuhu

Cik Pulau said...

scary aku tgk gamba tu.. err...
aku baca abih entry mu neh..
insyaAllah..

p/s: ado modal plop nak cerito ke ma aku pasal entry ari ni.sharing is caring ore kata..hahaha

Eera Shera said...

perbandingan yg sgt mudah nk phm

~Nana BamBam~ said...

Insyaallah...

Dang Intan Duka said...

hurm..
tak dinafikan....


peace

Suhaili Sarif said...

memula,akak mmg trauma tgk gmbr nie...rasa x leh tdo mlmni


dan syukur alhamdulillah utk entry ni..betul ji apa yg ko ckp ni ji...kdg2 kite lupa apa yg kita minta dr Allah dan bila Allah da bg,kite x bersyukur dan menafikan doa kita.nauzubillah...

thanx ji

aimie amalina said...

kalau x solat
mmg x merasa nikmat ni

tapi kalau solat
mmg berdosa tidak menghargai nikmat ni..

huu

maseh ostad :D

Zul Fattah said...

amin ya RObb.. smoga kita semua kekal dlm Islam..

Faaein Talip Roy said...

bila baca tak memahami yang dibaca memang sia-sia aje hidup ni..

[-__-']

Ainul Hayat said...

metoi tu Ji...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved