perjalanan

hidup satu perjalanan..benar kan..satu perjalanan menuju kepada satu kehidupan yang abadi disana nanti..dan perjalanan menuju kesana berbeza..berbeza bagi setiap makhluk yang dicipta tuhan yang maha esa..berbeza kerana tuhan memberikan jalan yang sesuai dengan keadaan keadaan makhluk yang diciptanya..mana mungkin jalan yang kita lalui semuanya sama.kerana keadaan kita semua berbeza..yang pasti sememangnya kita semua menuju kesana..

cara berjalan

cara perjalanan menuju kesana haruslah bersama sama dengan apa yang diredhainya..berjalan dengan kehendak islam bukan dengan kejahilan insan.islam dan kejahilan adalah dua jalan yang tidak akan sama sekali selari selamanya..diandaikan sebelah kaki kita diletakkan diatas 'landasan' islam..sebelah lagi di'landasan' kejahilan..kompom terkangkang kangkang la cara kita berjalan..letih bukan..bukan sahaja letih..malah nampak janggal pelik dan cacat.

Iman  pula ibarat enjin kereta.Dan mungkin perlu diperlakukan seperti bateri kereta. Jika tidak direcharge, mungkinkah akan boleh di'start' enjinnya? Jika tidak berjalan. bagaimana nak recharge baterinya? Mungkin perlu lebih kerap 'berjalan' dan 'bergerak'.


Pemandu pemandu lain A.K.A pertolongan dari ALLAH...

ALLAH maha penyayang bukan????
Jika tidak tahu jalan, Allah akan hantar pertolongan melalui pelbagai cara untuk membantu kita. Mungkin melalui pemandu pemandu lain yang ditakdirkan memandu ke destinasi yang sama dengan kita. Atau melalui pemandu yang ter'accident' dengan kita agar kita tahu jalan itu salah. "No U turn kat sini!"

Jalan jammed

Ada masa jalan jammed, kita panggil peak hour,heavy traffic. Tapi itu pun ada masa masa tertentu aje. Lepas tu, da lengang sikit. Hati pun da senang,alhamdulillah. So if alami kesusahan, kesedihan, kedukaan. kekecewaan...bersabar ..redha terima..tawakal..berdoa..insyaALLAH waktu bahagia itu pasti kan tiba..

ye ke ape yang aku omongkan ni eh???herm.aku pon masih berjalan dan berfikir seperti kamu semua..



bukan sekadar omongan kosong

7 comments:

KaK LimAh Si SupiR said...

kaklimah p0n berjalan ke sama juga ^_^

Iffah Afeefah said...

Ye pjlnn kite sme ji
tplg cmne kite gne jln tu

nuyui a.k.a miss YUI said...

masih mncari jalan yang benar n kekal abadi..

yg penting diredhai ALLAH..

Miss PIJAOSIX said...

Salam JIJI,

jom jalan-jalan kat shoping komplek....hehehee...

p/s: indahnya perjalanan dengan hati yang tenang dan ikhlas...

iqbalsyarie said...

Sangat membantu segala perumpamaan itu. Mudah faham.

aimie amalina said...

masih mengharap perjalanan ini agar terus jelas..

hurmm..

kiera'sakura said...

semoga perjalanan kita x terbabas ke lereng jalan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved