ujian dan tarbiah

"aku tak pernah buat kat deorang cam tu..tapi kenapa deorang buat camni kat aku haaa.."

"aku tak pernah buat jahat kat orang..tapi pehal aku salu kena pedajal"..

kekadang kita diuji dengan macam macam hal karenah manusia sejagat makhluk penghuni alam..dan sering pertanyaan berupa monoglo diri sendiri bergema didalam jiwa dan berkumandang berdendang dihati.yer ke idak..bila kita je asyik kena pedajal dek orang lain.kompom kita akan mempersoalkan apa relevannya asyik kita je yang terkena.kan??

sedarlah wahai sahabat tersayang..itu sebenarnya ujian dan jugak tarbiah dari tuhan yang maha penyayang..didatangkan kepada kita ujian sekaligus didalam ujian terisinya proses pentarbiahan dan pembelajaran secara tak langsung..kira complete pakej bai insan insa terpilihla ni ngok..beruntung kan..

macam mana pulak ujian dan tarbiah tu datang sekali nye pulak???

Ujian NYA ialah masihkah kita mampu bersabar dan berbuat baik, walaupun kita tak mendapat kebaikkan juga?

Tarbiah NYA ialah, supaya kita jangan buat pada orang lain,
apa yang kita tak suka kalau orang lain buat pada kita.

amacam suwitt takk???
diuji, dan dapat pahala, sekali dengan pakej ‘pengajaran’ yang tidak diajar dimana-mana.
disaat orang lain buat jahat pada kita,
mampukah kita terus berbuat baik pada orang?





bukan sekadar omongan kosong

18 comments:

Cik Pulau said...

hurmmm....T_T

azwa amani said...

nice post.. :) temkiu ostad

blog-tips-kurus said...

'ujian adalah tarbiyah dari Allah..'

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

ye..diuji dpt pahala..tp kenalah sabar. ramai yg tak sabar dan merungut2

Iffah Afeefah said...

Sweet la

ape plak xsweetnye kn

Pn. Sheila said...

fuyoooo... mmg sweetttt....

shera haifa said...

nice @_^

محمد رازيق said...

hmm. nice enrty bro. lama tak jenguk sini.. ujian itu peringatan.. free2, jmput singgah blog, jmput bc BURUNG BIRU SI PEMALU :)

Zul Fattah said...

insyaAllah.. ujian Allah bnyak mngajar aku tentang Islam

Pembunuh Tanpa Bayang said...

harapnya aku kuat untuk menghadapi segala ujian dariNya...

ghost writer said...

kadang-kadang rasa macam nak diamkan jer kalau orang buat jahat kat kita.tapi hati nih kadang tak menahan amarah atau dendam.lemah namun masih mampu bertahan.

~Filzati Zulkepli~ said...

ujian tu la yg selalu buat kita ingat Allah :) nice post :)

Edy Zaidi said...

sweet sngt...hehe

Rozuan Ismail said...

muhasabah diri aku jugak..

sekali org kenakan aku,aku sabar..

tapi kalau dah byk kali, pergh,hilang jugak sabar aku.

Shahazrin said...

erm... sabar....

keri ikhwan said...

jgn cepat melatah. cuba cari hikmah di sebalik tiap ujian yg menimpa

FasiHaH SupiaN said...

Kerana ujian juga mendekatkkan diri kkita dgn Dia...

kiera'sakura said...

kena dgn situasi aku skang nie...

**monolog la... aku bce monoglo tue dh mcm oblong jer... hahahahaha :p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved