saya memang penyibuk

dosa saya.
saya yang tanggung.
jangan sibuk! biarlah!

awak,
 

ya memang betol sangat la yang berdosa tu awak.
dan dah conform2 la awak yang kena tanggung.
awak,
ya saya memang menyibuk,
tapi sebab saya pun berdosa kalau tak tegur dan menyibuk nak ingatkan awak.


tapi, awak,
yang lebih penting,
kalau kita sayang dan peduli orang tu,
kita tak akan BIAR dia berdosa dalam kejahilannya.
kita akan hulur tangan, walaupun dia tak nak hulur langsung tangan kat kita.
kita akan gengam dan tarik tangan dia kuat-kuat dari lembah-lembah dosa,
walaupun dia tepis tangan sunguh-sungguh, dengan benci dan amarahnya.


sebab kalau kita sayang,
kita tak akan biar dia berdosa.
kita tak akan biar Allah murka.

sebab kalau kita sayang,
kita nak Allah sayang dia jugak.
sebab kita tahu,
kasih sayang Allah itu,
tidak dapat ditandingi dengan kasih sayang sesiapa pun.
 

sebab itulah,
kita tak akan biar.

sebab,
kalau kita BIAR,
maknanya,
kita tak sayang.
kita tak peduli





bukan sekadar omongan kosong

19 comments:

misshannajr said...

betul..betul..setuju sgt..kdg2 ada org cakap peduli la dosa aku kubur masing2..penah sya jawab sebab kubur masing2 la sya nak sibuk..nnt kat kubur takde sapa yg tolong awak jawab soalan bocor tu..

Nadirah Izan said...

sokong sangat :)

Rozuan Ismail said...

nanti jiji tarik tngan saya jugak eyk.hahahaaha!!

lieynanilaz said...

kadang kita perlu jadi penyibuk bergantung kepada isu dan masalah!!

Sunah Sakura said...

awak...

Cik Rose Cute said...

hehehe...no komen..

nuruashia said...

mcm mne kalo org terlalu bzbody?

hana said...

setuju sgt..
kalau kita tak sayang mmg kita byr je dia terus sesat..
=D

laskar pelangi said...

tersangat sokong:))



jiji, xphm pasal komen jiji tu.pasal sek myvi club tu...eheee~

wanie_mn said...

sibuk tu perlu tp kena bertempat jgk. tp klu benda yg salah org tegur pun kita marah, mmg ego tinggi sgt tu.

Iffah Afeefah said...

Dan aku mmg penyibuk

ErnieFaizal Siti said...

saya pun suka menyibuk gak

Suhaili Sarif said...

ya sbb syg kita tak biar kan
thanx sbb x biarkan kami ji
dan thanx sbb menyibuk.hehe

ji ko mcm da lama je x dtg blog akk.hihi

FasiHaH SupiaN said...

menyibuk pada tempatnya..

miss inna said...

setuju. klo nak menyibuk tu, biarlah berpada kn. tp klo nak tlg kawan tu dr kesesatan/masalah, memangnya kita perlu jg menyibuk hal mereka...

izfanora said...

terima kasih kerana menyibuk.. kalau tak ada orang yang menyibuk dalam dunia nie, mesti semua dah sesat.. :)

kiera'sakura said...

sbb nanti bila kubur lain-lain la kita xleh tlong dah... kan kan :D

azwa amani said...

jiji, kalau amani ada buat salah, ko sibuk2kan diri tu tegur yerkk.. huhu

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

akakpun suka menyibuk skrg..hrp tak disoal kemudian hari

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved