aku tak pernah puas


nak tau sampan sape..klik gambar

aku rasa macam dah jadi satu sifat semulajadi manusia..tak pernah puas dengan apa yang ada..tapi aku dok pikir pikir..macam ni punya sifat aku boleh kategorikan sebagai sifat yang tak berapa molek sebenarnya..tak berapa molek jika sifat tersebut membuatkan kita jadi hamba ata manusia yang tak reti nak berpada pada dengan apa yang ada dan hamba yang tak bersyukur..

Kekayaan (yang hakiki) bukanlah dengan banyaknya harta. Namun kekayaan (yang hakiki) adalah hati yang selalu merasa cukup.” (HR. Bukhari no. 6446 dan Muslim no. 1051)

aku tak cakap orang..aku sendiri..memang kekadang tak pernah puas dengan apa yang aku ada..macam kamera..aku nak kamera yang lagi power..even aku dah ada benda tu..kekadang terpikir jugak..apakata..aku guna je kamera yang aku ada untuk menghasilkan gambar yang lagi power..bukannya tak boleh kan..tapi sikit sikit pon tetap ada jugak sifat nak lebih lebih dan tak puas dengan apa yang ada..

manusia diciptakan untuk tidak senang merasa puas dan ini menjadi dua sisi kelebihan sekaligus kelemahan manusia. Hanya akal bertunjangkan iman dan taqwa yang boleh mendorong kita agar sifat tersebut tidak menjerumuskan kita ke satu arah tuju yang akan menjauhkan kita dengan yang maha satu. 



bukan sekadar omongan kosong

6 comments:

Sunah Sakura said...

ntah ko ni...dah tu nak lens yang panjang lagi tu yang beli kat JB tu.. #eh hahahaha~

sampan cik pulau kee~ perlu sampan keeee dia tuuu~ bukan ke dia suka berenang ke sana sini..hahaha~ rindunya cik pulau~

iZ said...

cantik gamba ni...
kalau nak download, boleh?

Fariehan Ibrahim said...

kalu ikutkan nafsu, mmg xpenah puas ngn apa yg ada. huhu

i'm ezza haniza said...

biasa lah tu,jangan tak puas sampai kufur nikmat sudahh :)

Iffah Afeefah said...

ya sememangnya manusia takkan pernah puas

Miss Yaty said...

"Hanya akal bertunjangkan iman dan taqwa yang boleh mendorong kita agar sifat tersebut tidak menjerumuskan kita ke satu arah tuju yang akan menjauhkan kita dengan yang maha satu. "

like ayat ko yg ni. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved