kroni

Kita akan memuji dengan pujian "cantik/lawa dan sebangainya" kpada nama2 yg besar/femes/glamer sedangkan ternyata lg terang kesalahan pada gambarnya atau gambar itu bukanlah cantik dimata kita..
Tetapi comment yg bertubi2 akan dilontarkan kepada hasil mereka yg mengaku "newbie" sedangkan hasil karya mereka sgt mengujakan dan kadangkala lebih terbaik dari hasil kita..
apakah kita bersikap "jujur'' dalam menilai setiap gambar yg kita comment/Like ??
adakah comment/Like kita itu "ikhlas" ??
jawapan hanya ada pada diri kita sendiri... ^^,(stetus dari FB seorang teman)

bagi aku..yang baru je 6 bulan dapat pegang kamera gedabak..yang serba bodoh lagi dalam lapang sasar dunia perkameran ni..aku setuju sesangat dengan status fesbuk kat atas ni hah..kekadang..even aku ni kurang bebeno ilmu aku ada jugak terasa pelik dengan sesetengah gambar yang out of rule..ada yang memang cakap tak serupa bikin..dan macam macam lagi..tapi..

disebabkan mereka dah ada nama..dah ada benchmark yang cukup kuat dalam dunia ini..maka setiap kecacatan..setiap kesalahan mereka..dipandang mulia dan sempurna dimata orang lain..yang baru je nak naik..perfff..kemain diserang sampaikan ada yang berputus asa..erm..

sebenarnya..aku rasa..tak kesah la dalam dunia mana sekalipon..even dalam dunia blog...yang penting keikhlasan dalam memberikan pandangan dan kritikan itu perlu..tanpa mengira kasta..dan tak yah nak ber'kroni' sangat lah kan..cam hampeh..


p/s.sifu aku ada blog rupanya..klik gambor kat atas tu..kalo tak caya..dia la sifu perkameran aku..hehehe




bukan sekadar omongan kosong

4 comments:

qasehraihan said...

saya ikhlas tau jiji..

awak memang terer dah ambik gambar skrg..sgt dasyat secara tetiba..

saya tumpang bangga..hehe

Unknown said...

ahak.sabar bro. itu semua normal. sama jugak macam baru nk masuk kerja, apa yg kita buat semua salah

haryzkhairuddin said...

aku nak amik2 gambo ni mmg x reti..xde bakat. cukup la setakat menghargai je.. ;D

Aziman said...

wow, bgga aku gmbr yg aku shoot ade dlm blog ni.siap di link kan ke blog aku yg buruk dan xbrape nk rajin diupdate tu...
tp tlg jgn pggl aku sifu sbb aku rasa masih xlayak dgn gelaran tersebut.aku hanya berkongsi ilmu yg aku ade dan aku jgk dpt sedikit ilmu dr ko sahabat...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved