makin tua makin laku

apa benda..bila makin tua..makin keriput..makin bongkok..makin ramai orang mencintai dia..makin ramai orang yang gila gilakannya..makin ramai yang cintakannya..makin ramai yang bernafsu kepadanya..makin ramai yang makin ghairah padanya??dah kalau bijak sangat cer jawab tengok..

teringat kisah perjalanan ke langit baginda penghulu segala rasul dan juga para nabi yang mulia..Saidina Muhammad insan terpuji kekasih maha pencipta..ketika mana nabi sedang berjalan bersama malikat jibril menuju ke tempat suci masjidil aqsa...terserempak dengan wanita tua bekeripot wajahnya sudah membongkok lagak gaya seorang yang teramat tua..memanggil manggil baginda supaya menghampirinya..namun baginda tetap terus dengan perjalanannya tanpa membicarakan perempuan tua yang menyapa dan memanggilnya..

lalu dalam perjalanan bertanya baginda kepa peneman sepanjang perjalanannya menuju kelangit.."siapakah perempuan tua yang terbongkok bongkok dan sudah berkedut wajahnya tadi???..maka jawab jibril 'alahissalam.."duhai kekasih ALLAH..itu lah DUNIA..dan begitulah gambaran keadaan dunia pada masa kini..TUA dan BONGKOK..dan jika kamu berhenti kerana sapaannya tadi..maka umatmu selepas ini akan makin gilakan dunia yang sudah tua.."

aku rasa..dari cerita ni..dah terjawab soalan aku kat awal awal entry ni tadi kan..aku rasa..sekarang..makin ramai yang tergila gilakan dunia..makin ramaia yang bernafsu terhadap dunia..makin ramaia yang pelahap sangat nakkan dunia..biarpon dunia pada zaman baginda digambarkan TUA berkedut..dan jika pada zaman baginda pon dah tu aberkedut..gakanya bagaimana keadaan dunia pada masa kini..tapi itulah hakikatnya..makin tua makin ramai insan yang menggilainya..yer tak..erm..



bukan sekadar omongan kosong

7 comments:

Iffah Afeefah said...

ooo nk kjr dnia smte2

aku faham

Iffah Afeefah said...
This comment has been removed by the author.
qasehraihan said...

jiji pun dah tua kan..makin laku a ni..ahaks

Sunah Sakura said...

kejar la dunia dan akhirat..takkan rugi, insya'Allah...

Haris Khairuddin said...

kejarlah akhirat, insya Allah dunia dapat sekali. tapi kejar dunia je, dua2 x dapat.

Org Kapong said...

banyok saloh ejoan tuh ji..haha..loghat bbenor nnaip..taip sebeloh, ngedit gamba sebeloh kalih ni..hahaha

FasiHaH SupiaN said...

Allah Allah Allah..letakkan dunia di tangan bukan di hati?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved