marah

aku tak membenci mereka..tapi aku membenci perbuatan keji yang dibuat oleh mereka..aku tak meluat dengan mereka..tapi aku meluat dengan perangai lahabau mereka..aku jijik dengan apa yang mereka lakukan dan bukannya aku jijik dengan..kerana mereka juga manusia seperti aku..aku juga ada melakukan perbuatan sama..perbuatan dan perlakuan yang dibenci..dihina..dikeji mereka..

(lepas taip muqaddimah kemain mendalam terus blur nak masuk perenggan seterusnya.jadi perenggan dibawah mungkin tiada kaitan dengan muqaddimah diatas)

ALLAH kan..
Allah bersabar dengan kesalahan kita saban hari..

jadi, kenapa kita tidak boleh sabar dengan hanya satu kesalahan orang kepada kita..?

 
Tapi kita manusia..yang tidak sempurna..sifat marah itu biasa la kan??yer tak..sebab kita tak sempurna macam tuhan yang maha pencipta..betol..nabi jugak pernah marah..tapi ALLAH kurniakan kita semua akal..akal yang ALLAH kurniakan sempurna dan sesuai dengan makhluk ciptaannya..
 
lihat contoh bagaimana nabi muhammad bersabar menahan marah..sehingga ada satu ketika..sampai naik merah jugak muka baginda..
tapi dia nabi bro..iman selalu bertambah???...dah tu kenapa ALLAH suruh kita jadikan nabi contoh teladan dan panduan hidup kita..





bukan sekadar omongan kosong

4 comments:

Rozuan Ismail said...

hensem plak abg jiji ni.tapi tembam skit pipi.huhu

Jiji-Fify said...

Btol bro. Aku setuju sangat. Tapi biasa la manusia. iman kuat tu sekejap je. Pastu goyah balik. Pastu kuat balik. Pastu goyah. pastu kuat. Eh xhabis2 pulak komen aku ni. Haha
Jemput-jemput: Saat Aku Kau Pilih

Iffah Afeefah said...

apesal ko nmpak gemuks ji?
#jangan marah eh

alexayussida said...

nice one ji..
aku baru jugakla dapat satu sharing mcm gini tp soal berlapang dada dgn kesalahan org kat kita..mmg sng ckp bersabarla,berlapang dada la..tp nk buat ssh kan,org tuh ckp salah satu cara nk bg mudah berlapang dada ialah dgn ingt balik dosa2 kita,kesalahan kita..sdangkan Allah pon berlapang dada n bersabar dgn perbuatan kita,nape ssh sgt utk kita berlapang dada n sabar dgn perbuatan org lain?

pst,ko dh gemok!wahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved