murtabak pon dah hampeh

suasana ramahdna dulu dan sekarang teramat amata lah berlainan..sampaikan aku rasa janggap dah hidup di zaman serba maju dan serba benda pon mahal gaban..sekarang semua benda berubah..berubah pulak sakan sakan..dah takder dah suasana ramadhan seprti dedulu dedulu yang teramat meriah..dah masuk hari ke sembilan ke eh kita berpuasa..dan pengalaman aku setakat jadi imam tarawih..tahun ni lah tahun umat paling pemalas nak solat tarawih..kat masjid yang aku jadi imam tu..belom sempat separuh ramadhan..orang dah kurang..bukan tu je..kat masjid member aku imam pon sama..kenapa kenapa dan kenapa???

kalau dulu aku ingat..bulan ramadhan la bulan ramai gegila manusia menyerbu masjid..bermula dengan berbuka..sampaikan ade sesetengah masjid tu..kasi dengan pakej sahur sekali..dulu banyak sangat masjid2 yang menyeddiakan pakej sebegini rupa..tapi sekarang..disebabkan semua barang dahjadi mahal..entah apehal mahal..aku taknak la kutuk kutuk pemimpin sekang..biarpon dah ramai rakyat mula membuka mata apehal sebenarnya keadaan yang berlaku kan..apapon..pilihan ditangan anda..tapi ramadhan sekarang dah tak semeriah dedulu..tak caya..tanya la kaum kaum nasional klasik..


murtabak sekang ni pon dah takder angat dah yang tebal tebal..ada pon tebal dengan bawang je..isi tarak..memang hampeh..tapi harga..kemain lagi..takder ke murtabak satu malaysia eh???



bukan sekadar omongan kosong

8 comments:

keri ikhwan said...

Tak nampak suasana Ramadhan. nampak cam pesta sosial la pulak petang2 kat bazar tu.
malam2 pun cuma lebih baik sedikit berbanding hari2 biasa di masjid

saydatul al aman said...

kalau prgi terawih, tengok ramai2 bselawat mase solat tu..brula feell good~ serba putih sume...*sejuk mata memandang! tpi kt bazar, adoyai~ eh mertabak singapore sedap tau! ^^

yana lyana said...

beza kan ramadhan dedulu ngan skrg nih..
dulu dia punya meriah lain mcm..tarawih pun berebut siap peluh2 tgh solat..skrg kemain lengang..semua dah penat kot serbu bazar di siang hari?

the tempo of life said...

tapi kan, dua hari lepas saya gi bazaar.

kebetulan yg jual murtabak tu kwn makmcik. dia bagi free,

mak aih, terkejut kot. tebal ar murtabak dia. susah nak jumpa yg tebal tebal. isi pon banyak. rejekii :) huhu

aimie amalina said...

berbeza kan?
x taw la pasaipa..
arus pemodenan ke..smp akai pong moden semacam,,huuuuuu

buat sendirila weh muratbak 4 inci..haha

Dba Dealova said...

murtabak satu malaysia? lawak jer...pasti murah punya.hehe
:)

piko said...

mertabak 1 malaysia jawabnye ada tepung bancuh air je la hencik jiji..-.-

RazFiRa said...

murtabak singapore kat puchong kecik dan byk bawang je.. jauh beza dgn murtabak singapore yg sebenar.. hoho

baek tulis murtabak puchong je

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved