Muhasabah Ramadhan

camne ngan ihya ramadhan kite seme? ada bertambah tak amalan agak2nye kalo nak dibandingkan dengan taun2 lepas? kalo ade alhamdulillah.. kalo makin kurang bahyer tuh.. tapi takpe masih ade masa lagi nih.. cepat2 kita ubah dan kembalikan semangat kita untuk menjadikan ramadhan kita taun ni ramadhan yang terbaik antara ramadhan yang pernah kita lalui sepanjang idup kite.. ramadhan taun depan belum tentu lagi kan kita dapat rasa.. ntah2nye ramadhan yang kali ni pun tak sempat kita nak habiskan sape tau kan.. Wallahu A'lam.. tapi harapan kita sememangnyalah agar ramadhan kali ni menjadi ramadhan paling bermakna buat kita sebagai hamba Allah yang berkelana dimuka bumiNya yang fana ni.. nanti taun depan kita doa dan berusaha pulak agar ramadhan yang mendatang tu lebih baik lagi daripada ramadhan kali ni.. begitulah seterusnya sampailah kita menjenguk apa yang dinamakan sebagai kubur dan alam barzakh.. moga sedikit amalan yang kita lakukan ini akan menjadi pembantu kita untuk survive dalam alam seterusnya yang menanti kita bila2 masa sahaja.. berkatilah kami ya Allah pada ramadhan kali ini dan sampaikanlah hajat kami untuk menjenguk ramadhan yang akan datang.. ameen ya Rabbal alamin..

adakalanya dalam dunia ni kita hanyut.. adakala kita tak sedar kita telah melampaui batasan.. adakala kita rasa kitalah raja.. adakala kita sangka apa yang kita buat itulah yang betul.. adakala kita merasakan orang lain tak layak dapat apa yang kita dapat.. adakalanya kita sangka kita tak memerlukan orang lain.. adakala kita rasa diri kitalah yang paling hebat.. adakala kita buat sesuatu yang tak sepatutnya dan sepadannya diri kita lakukan.. adakala kita bersalah.. adakala kita menyalahkan orang lain.. adakalanya segala perbuatan dan sangkaan kita tu meleset jauh dari lapangan kebenaran.. kita perlukan batasan.. kita bukanlah raja.. tidak semestinya setiap apa yang kita lakukan itu betul.. jika kita mendapat sesuatu anugerah tak bermakna orang lain tidak layak mendapatnya.. kita perlukan orang lain untuk mentarbiah kita.. kita bukanlah yang paling hebat.. kita perlu ditegur daripada sesuatu yang tak sepatutnya kita lakukan.. kita sememangnya bersalah dan sebaik2 orang yang bersalah adalah mereka yang menyedari kesalahan dan cuba sedaya upaya untuk mengubahnya..

dalam perjuangan ini terkadang kita tersasar dari niat asal.. dahla tersasar.. mata terpejam pulak tu.. 2lapis kejahilan yang kita sememangnya tak ingini bagi diri kita untuk memiliki sikap "tak tahu yang kita ni tak tahu".. terkadang kita mampu mengingatkan diri sendiri.. terkadang kita cuba mengingatkan orang lain sedangkan diri kita sendiri kita lupai.. sahabat yang baik bukanlah sahabat yang sekadar memuji.. bahkan sahabat sedemikian pula yang lebih bakal merosakkan kita.. adapun sahabat yang sejati itulah yang mampu memberikan teguran agar kita senantiasa tidak terpeleot walau sebelah kaki ke jurang kejahilan.. peringatan terhadap diri walaupun sekadar pengulangan kata "tajdid niat" mampu memberikan impak terhadap kesedaran kita yang sering alpa beta gamma dalam perjuangan getir ini.. terima kasih pada yang sudi mengingatkan diri ini.. tanpa jemu teguran datang silih berganti.. itu tanda diri disayangi..

muhasabahlah diri ego dicampak tepi.. bukalah hati untuk menerima pendapat.. bukalah minda untuk menerima perubahan kearah kebaikan.. bukalah langkah untuk maju dan mara ke jalan kebenaran.. jangan bukak baju dikhalayak ramai sudahlaaa..

p/s
oyeah2..nuffnang kasi duit raya..beraya sakan le jawabnye..



bukan sekadar omongan kosong

11 comments:

Anum said...

syoknya dpt duit raya nuffnang

Iffah Afeefah said...

apa itu nuffnang?

nyampah betul aku

#muhsabah

iZ said...

Untungla ada nuffnang..

Ps: ang dah beli ipad belum?

laskar pelangi said...

nak duit raya dari jiji bleh?

ghost writer said...

salam ramadhan, Ji.

azwa amani said...

ostad boleh bagi amani duit raye.. huhuhu :)

hazanis said...

worih terr, duit rayo jgn lupo bui terr...doh la rayo nge duit nuffnang..dekki wesss...hiksss

SoLy SoLicious said...

ape kate ostad kongsi skit duit raye nuffnang bg 2..heeee

Cik Pulau said...

bukaklah hati tuk terima segalanya dengan redha..

wehh.. duit nuff tu share nga aku sket... muahahahaha

bersama kak Es said...

moga terus diberi kesempatan untuk menjadikan Ramadhan kali ini yang terbaik

Ulya said...

semoga ramadhan ini adalah yg terbaik dari sebelumnya :)

bersyukur sbb diberi kesempatan bertemu dgn ramadhan kali ini ..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved