yeayyy tak sukanya aku ke bazar ramadhan

sedor tak sedor..sedor sedor je..dah masuk hari kedua ramadhan dah kita semua ye..uhm..pantasnya masa berlalu..nasib le wajah ini totap babyface..tak wujud lagi tanda tanda penuaan ketara kalopon masa begitu pantas berlalu..makin nak habes ramadhan..makin banyak kedai kedai dok jual makanan tumbuh ibarat kurap tumbuh disebabkan jangkitan..

makin kita masuk kedalam sedalamnya dalam  bulan ramadhan makin bersepah manusia berjimba jimba dibazar ramadhan..sampai kan ada yang tak sedor..bazar ramadhan tu dah bertukar menjadi bazir ramadhan..

bazir wang hengget..
dah kalo namanya pergi bazor..mau rabun mata nak memilih makanan..biorpon ada yang kata setan dah ditambat..tapi nafsu totap jugak kuat..maka tercetuslah sifat ketamakan haloba yang kritikal dimana semua benda kita nak.. yang tu pon nak..yang ni pon nak..lastly ke tong sampah jugak le jawabnya..
bazir makanan..
dah bila buang ke tong sampah..tak ker membazir jugak namanya tu..ke memang beli untuk campak dalam tong??

bazir masa
dari pukul hempat dah tercegat depan kedai murtabak..dah tu pulak balik balik umah pukul enam petang..dua jam dok berpeleseran dekat bazor..hepekejenye cenggitu..masa yang sepatutnya kita gunakan untuk melakukan perkara lebih baik dan lebih bermanfaat sempena bulan ibadat ni hah....tapi dibazirkan camtu je..hisyy

bazir tenaga
dah kalo namanya pergi bazor..takkan pergi dok tercongok je sambil pakai
khidmat delivery..dah kompom2 berjalan merata..nak kena guna tenaga jugak kan..mau mencungap bila sampai umah..dah tu bila berbukak..bayangkan senirik la orang letih=lapor jumpa makanan..camne???

bazir pahala..peluang..
elok2 je pahala berganda2..pergi bazir bercampor laki pompuan..mata saling pandang2..mulut saling senyum senyuman..tapi senyum jenis yang galak la l ni..bukan lagi senyuman sedekah..haa pikir2 kanlah..sepatut peluang amalan digandakan..pahala melimpah ruah ditawarkan oleh TUHAN..peluang tu pon dibazirkan begitu sahaja..
 
bazir ruang dalam perut je
 
setakat takat aku hidup tak pernah lagi aku rasa makanan kat bazar tu sesedap harga harga yang ditawarkan..ke bazar yang aku pergi tu memang semua  makanan dia tak menepati citarasa aku eh???

ade betol ke tak..bazar ramadhan kalo salah jugak cara cara nak menikmatinya..boleh bertukar menjadi bazir ramadhan..



bukan sekadar omongan kosong

15 comments:

Iffah Afeefah said...

tak ske gak

itu pilihan terakhir aku

nurdani said...

aku tak pergi bazar sebab nak elak kesesakkan manusia dan pembaziran. kadang2 kalau teringin, baru pergi beli mertabak sekeping dua lepas tu balik.

jadi, jangan membazir masa membeli dan berbuka

Syakir Rahman said...

stuju ~ tapi org bujang mcm aku ni kene pergi bazaar gak beli makanan... xde sapa nak masak T___T hohohoh

~ cik matahari ~ said...

betul3!! be careful.. buat apa pun biarlah bersederhana :))

Haris Khairuddin said...

memang kalau dok rumah, aku x berapa suka pegi bazar..pegi pon kalau dah terpaksa je. darurat nak kena cari makanan. (sebab tinggal sorang). haha.. ;p

the tempo of life said...

ramadhan dah jadi pesta makanan .. bukan lagi pesta ibadah

kechixx hussain said...

salam ramadhan;)

Faizul Osman said...

bnyk nye bazir nye kat bazor ni....

http://mohdfaizulosman.blogspot.com/2012/07/visit-to-taiping-kampung-sungai-siputeh.html

Pka Rahim said...

salam.
nampak awk kat blog abg ben. terus follow okehh. huhu ;))

ermm.. da hari kedua berpuasa. belum lagi menjejak kaki di bazar ramadhan ;)

pena rozie said...

saya pun tak suka g bazar....

Budak_NakaL said...

pegi bazar cari mercun..hahaha!

Budak_NakaL said...
This comment has been removed by the author.
cimöt said...

tak suke gak... tak pegi pon lg...

Ainul Hayat said...

Semakin meningkat dewasa, semakin aku tidak menggemari menghadirkan diri ke bazar ramadhan.Sesak...

RazFiRa said...

bazaar best la..

tp kenangan tahun lepas, lepas makan makanan kat bazaar malam tu sema beratur g toilet..

adehhh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved