Cinta

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Demi Tuhanku yang diriku di bawah penguasaan-Nya dan sentiasa dalam pengawasan-Nya, aku tak menulis melainkan untuk mengabdikan diri kepada-Nya dan dengan izin-Nya.

Sesungguhnya aku tulis warkah ni dengan penuh kasih sayangku kepadamu sebagai seorang sahabat, sebagai seorang saudara seagamaku. Aku taknak benda lain pon melainkan kebaikan bagi diri engko dan diri aku agar kita sama-sama beroleh syurga yang sangat kita impikan di pengakhiran sebuah perhitungan.

Wahai sahabat
  
Cinta itu letaknya di hati dan hati itu milik Allah. Tak mungkin sapa sapa pon dapat menyentuh hati seseorang tanpa izin Allah dan jika Allah tidak mengkehendaki. Tidak patut kita serahkan hati kita yang dimiliki Allah itu kepada orang lain untuk dikuasai atau diperintah. Bahkan memang sepatutnya kita serahkan jiwa dan raga kita seluruhnya kepada Allah.

Adapun rasa cinta yang lahir sesama manusia itu sebenanrnya bertujuan untuk sama sama  menuju cinta Allah. Janganlah sekali-kali kita menukarkan tujuan cinta di hati yang sepatutnya untuk Allah kepada manusia hanya kerana kita dapat melihat kecantikan manusia dan kita tidak dapat melihat Allah, kita cuma merasa dan melihat kecantikan segala ciptaan-Nya. Kita lupa dan selalu tidak sedar hakikat segala kecantikan itu adalah milik Allah. Maka jadikanlah cinta kepada manusia itu sebagai jalan menuju Tuhan.Ni kalau dah makin jauh dengan Tuhan,maka itu sebenarnya bukan lagi cinta.

Aku juga macam engko juga, anak muda yang bergelora jiwanya. Maka aku berpesan kepadamu agar aku juga dipelihara Allah daripada segala penyelewengan dalam memahami hakikat cinta. Aku memohon keampunan kepada Allah atas segala kesalahan yang aku buat dan aku jugak memohon kau doakanlah kebahagiaanku di dunia dan di akhirat.




bukan sekadar omongan kosong

9 comments:

Anum said...

good :)

Nafisya Ismail said...

nice sharing.. salam ramadhan :)

iZ said...

sangat terkesan.. tq bro..

nuruashia said...

amin!
terbaikk ahh ustad cinta..opsss :P

liyana said...


Tak mungkin sapa sapa pon dapat menyentuh hati seseorang tanpa izin Allah..
hmm..nice

Iffah Afeefah said...

entry cinta dari seorang ustad
#tepuk2 tangan

setuju sngt

Syazwan Che Deraman said...

ambik makanan last.
bining nge ore comey pasni.

hazanis said...
This comment has been removed by the author.
hazanis said...

nyo masin mulut syazwan pahni...kehkeh nyo rayo sungguh ustad..huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved