ANJING pon ALLAH bagi makan


siyes..dulu dulu masa sekolah menengah..aku pernah terkena panahan tohmahan cenggini jugak la bunyiknye..memang terasa pedih ulu ati jantung usus dan limpa..namun pesan ustaz aku.."jiji..bila ko dah jaga ALLAH..hak hak dia selaku tuan kita..maka DIA akan jaga ko seelok mungkin"..

maka memang tak betol sangat lah apa yang deorang kata..aku dulu memang sekolah kat ujung ujung negeri kelantan..memang jauh dari bandar..tepi sekolah hutan rimba..beruk kemain lagi  bersuka ria..kekadang babi hutan pon ada melintas depan mata..tapi bebudak sekolah aku..lebih tenang dok hafal quran dalam keadaan begitu dari terperuk bersama manusia yang  memang tak tau nak menjaga hak hak ALLAH selaku tuan punya dunia.sapa kata budak tahfiz rezeki tak banyak..hamboi mulut..cabai kang..

bebudak tahfiz..kalau masuk je bulan ramadhan.marketing mencanak naik kot..sebulan tarawih..percaya tak..ada yang sampai berbelas ribu riban sekali cekau..ada yang semalaman je dah dapat seriban..mana mau cari..tapi bukan harta dunia yang dicari..tapi tu la..yakinlah..bila dah jaga kitab quran..bermakna kita dah jaga ALLAH..hak hak ALLAH.maka tak pelik pon DIA akan jaga kita balik..

siyesli sesama alhafiz ni pon dah wujud taraf taraf yang tersendiri..biasanya..yang paling jaga hafalan dia..bacaan dia..yang paling beramal dengan apa yang dihafalnya..yang tu biasanya rezeki datang mencurah mencurah..yang suam suam pon dah berlambak jugak rezeki..inikan pulak yang memang power gaban hafalan dan bacaannya..tak caya..tok guru aku dari mesir..takder pon SPM..takder pon degree..tapi dah merantau ke serata negara kat dunia ni hah..so what..

jadi kesimpulannya nak hantar anak anak masuk maahad tahfiz..takyah le rasa nak gerun sangat..sebab rezeki di tangan ALLAH..jaga hak hak DIA..DIA akan jaga kita balik..aku masa form tu pon dah dapat pegang 5k dalam tangan..hah tak yakin lagi..ingat yang paling penting...jaga hak ALLAH..takyah dengar sangat la orang dok kata memacam tu hah..deorang bukan tau hapa..entah entah anak deorang hentah kemana..nanti nak semayang jenazah pak imam jugak yang sembahyangkannya..kan lagi untung kalau anak seidnri yang imam kan solat jenazah kita..

p/s
tu baru kira alhafiz yang jadi imam tarawih..yang ada blog ni belum kira lagi..kan kan kan



bukan sekadar omongan kosong

8 comments:

ummuhanis said...

alhamdulillah... rezeki Allah.

Iffah Afeefah said...

kat mane2 pon ade rezekinye

y xlepas spm pon hidup je lg

y pnagih dadah tu bersepah je lg

siap insaf n berjaya tu

tak payahla jumudkan sngt pmikiran.

Anum said...

syukur pada allah

bersama kak Es said...

dah lepas PM Ji baru buka blog ni...haaa , bagi Kak Es lagi bagus didik anak bagi betul2 kenal Allah (kat tahfiz insya Allah itu yg dirog terapkan) lepas tu kalau anak nak kerja macamana pun takpe sebab matlamat hidupnya hanyalah Allah. Kalau dia terrrrALPA pun , nanti dia akan return balik ke matlamat asalnya.

Rezqi ?? Itu kan hak Allah ...

kiera'sakura said...

pentingkan dunia melebihi akhirat mungkin nie la yang jadi

Rozuan Ismail said...

betul tuh. Bila kita jaga hak Allah, InsyaAllah Allah jaga hak kita.

evagurl (podshop) said...

agreed! budak tahfiz murah je rezeki

[ Yuyu Atiqa ] said...

Betul betul betul !
Setuju Ustaz Jiji terr.. hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved