jom bertapa

korang hado pernah pergi masuk bertapa dalam lobang tanah seluas tanah perkuburan yang akan kita diami suatu masa yang pasti tiba nanti..antara pengalaman terbaru aku..yang ni la..pergi masuk bertapa dalam lobang kubur..sebelah kiri kanan kita..depan belakang kita..kubur orang lain...duduk dalam suasana gelap gelita..even dalam tu takder la bertanah macam kubur yang betol betol original..tapi suasana dalam tu..dah cukup membuatkan jiwa aku tersedar sedikit sebanyak keadaan aku di alam qubur seksok nanti...

ni la suasana dalam qubur replika tu..cantik kan..
 nampak gambar atas tu..cantik kan..tapi..sebelah kiri tu..kubur orang lain..kanan korang kubur lain..depan belakang pon kubur orang lain..masuk je dalam tu..tutup lampu duduk je sesorang ditemankan jenazah replika yang telah disediakan..amacam rasa..ada mari ka????aku punya rasa..siyes aku rasa..sunyi..takut akan kegelapan..takut akan kesunyian..tapi itulah yang bakal kita hadapai..tiada lagi teman..tiada lagi pakaian gah..tiada lagi harta yang di bangga..yang ada..amalan..yang ada malaikat..cacing..ulat..apa lagi..

dan sebenarnya tempat ini dikatakan..tempat bersuluk atau tempat seorang ulama' dahulu kala..tok selehor namanya..beliau suka bermuhasabah diri dalam ni..tapi dulu dulu takder la cantik camni..dulu tanah je la..lagi lagi ada 'rasa' tu kan..kalo dah takder rasa..memang hati kering sangat dah tu..

 




bukan sekadar omongan kosong

4 comments:

Anum said...

takutnya

hazanis said...

kubur tok selehor tumpat kan?pernah masuk dalam ni..tp ramai-ramai...humm takut, masa tu timbul keinsafan disitu...humm

[ Yuyu Atiqa ] said...

kat tumpat eh??
yuyu baru tahu ni..
tima kasih ostad..

Puteri Iqa Izyan said...

ade eh tmpt ni? tak penah pulak dengar. nk try rase takut je >_<

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved