buat benda munkar masa majlis kahwin..huh

orang kaum cina cuti berapa hari eh??semalam pi kedai kad kawen..still tak bukak lagi kedai tu..haiya..manyak hali cuti untung talak masyuk la apek..gua mau beli itu kad kawen pon manyak susah..

sempena cuti raya cina kali ni..ramai jugak la yang berkahwin..pantang cuti je deorang ni kan..asal cuti kawen..tapi dalam banyak banyak majlis yang aku sempat pergi sepanjang mana aku hidop ni..banyak jugak benda mungkar yang berlaku disebalik keinginan untuk mendapatkan berkat dan rahmat tuhan..ye la..kawen tu kan nak dapat rahmat..dan dapat pahala..tapi bila dah majlis walimatul urus nye ter add on sekali dengan perkara munkar..mana nak dapat berkat dan pahalanya kan..

antara kemungkaran yang seringkali berlaku..

-terbuka aurat pengantin dan terdedah sana sini
yang ni memang macam dah jadi kebiasaan..ye la..nak cantik cantik..pakai baju lelawa..mak andam pulak sibuk je dok pujuk rayu suh pakai baju ketat ketat..baru nampak curve bagai..pas tu..masa dok tengah mekap..mak andam siap mintak photographer shoot lagi..padahal masa tu kemain lagi aurat terdedah..yang si photographer tu pulak..apa lagi shoot le dah permintaan customer kan..bagi photographer..harus di ingat..even customer is da king..kita leh bagi nasihat berguna pada customer kita..macam aku..quotation aku pon dah habaq kena tutup aurat.dan aku takkan ambik gambar aurat terdedah dedah..harommm...

-bersolek bagai nak rak dan memakai wangi wangian bagi pengantin pompuan dan para tetamu pompuan..
 Dari Abu Musa al-Asy’ary r.a, dia berkata: Rasulullah s.a.w bersabda: “Wanita yang memakai wangi-wangian, dan kemudian dia melintasi suatu kaum supaya mereka mencium bau wanginya, maka wanita tersebut adalah wanita penzina.

Alasan dari larangan tersebut dapat dilihat dengan jelas iaitu menggerakkan panggilan syahwat (kaum lelaki). Sebahagian ulama telah mengaitkan perkara lain dengannya, seperti memakai pakaian yang cantik (melawa), perhiasan yang ditontonkan, dan bercampur baur dengan kaum lelaki. (Ibnu Hajar al-‘Asqalani, kitab Fathul Bari)

so faham fahamkan lah yeee..

-dok tabur gula gula..baling baling bunga..
kebiasaannya..benda benda sebegini ada dalam majlis perkahwinan kaum mana eh???benda ni kalau lah kata kita memang niat nak ikot deorang..maka kita akan jadi macam deorang.. 

Imam Ibnu Katsir menjelaskan di bawah penafsiran Surah al-Baqarah, [2:104]: “Allah Ta’ala melarang hamba-hamba-Nya yang beriman menyerupai (syi’ar) orang-orang kafir, sama ada dalam ucapan mahu pun perbuatan mereka.” (Ibnu Katsir, Shahih Tafsir Ibnu Katsir)

tu baru sebut beberapa kerat je tu..banyak lagi benda yang tak betol berlaku dalam majlis persandingan dan perkahwinan masyarakat islam di malaysia sekarang ni..moh le kita pakat pakat baiki nak???

nak tengok gambar kawen ke..blog sana dah hapdet dah..moh le melawat...




bukan sekadar omongan kosong

7 comments:

Anum said...

layan gambar jap

Sunah Sakura said...

kalo aku mintak ko amek gambar kawen aku, tapi aku nak diskaun boleh?

Unknown said...

walaupun kahwin tu seumur hidup sekali...janganlah biar ia dipersoal di akhirat nanti..bersederhana pun dah meriahh...

Unknown said...

aku stuju dengan ko

Unknown said...

ala..nak tiru artis..:p

Hafizin Jamil said...

selamat pengantin baru abe ji..kikiki

ieza ashaari said...

xleh ye tabur gula2.. serius baru tahu.. tq atas perkongsian..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved