gule dan gile..

hari ini aku amat2 berpuas ati..
betol2 puas ati.. petang tadi lepa sje keje..
terus maen futsal..
pas tu balik umah jap..
tukar baju then masok gym pulak..
memang berlaku perpeluhan yang mencabar kewibawaan...
tapi aku puas ati..
puas ati tahap gaban..
nikmat betol le idop membujang ni..
haha..
bile lagi kan..

balik je umah..terus ngadap miss lappy tercinte..
tengok pe2 yang patut..
terjumpe satu benda..
aku nak kate syair tak jugak...
tapi aku rase menarek je..
die citer pasal kenaikan harge gule..
ade iras2 lagu rap gitu skit..
aku rase cam best je ayat die..
best tahap gaban la kot..
memang serasi ngan jiwa mude kiter2 ni la..
waa pasan mude lagi aku ni pon...
ni ha benda yang aku jupe pasal gule dan gile....
Gula dan Gila.
Bukan gula-gula.
Tidak juga gila-gila.
Tapi, Inilah.....
kegilaan yang menggila.
Kegilaan menaikkan harga gula.
Dengan alasan yang gila,
Kononnya untuk mengurangkan kegilaan orang ramai terhadap gula.
Kononnya kegilaan terhadap gula,
Akan menyebabkan obesiti dan diabetes menggila.

Mulai esok harga gula naik lagi sebanyak 20 sen. Tapi kenaikkan kali ni tak diiringi dgn alasan yg gila, tapi dengan alasan bersulamkan istilah2 ekonomi ( Dasar fiskal, belek buku ekonomi asas kalau tak faham). saya selaku pencinta Kerajaan amat tidak kisah dgn kenaikkan ini. Kalau harga gula dinaikkan hingga RM50 sekilo pun saya tak kisah. TAPI, macamana dgn petani & nelayan, yg nun jauh di desa. Kebanyakkan mereka pla ialah org Melayu. kalau nak bela org Melayu & nak laungkan KETUANAN MELAYU, jgn bebankan org Melayu yg rata ritinya masih melarat dari aspek ekonomi. Kenaikan harga gula pasti akn menaikkan harga brg2an. Siapa yg akn menanggung beban?

Alangkah bagusnya jika projek2 mega yg membazir seperti pusara negara dan macam lagi dipertimbangkan. Elok juga dipotong beberapa peratus dari gaji or elaun Menteri2 & ahli Parlimen juga DUN utk disalurkn kpd kpd rakyat.
Sekadar Bicara Dari Aku Tentang HIDUP dan KEHIDUPAN, untuk meMAKNAkan HIDUP demi KEHIDUPAN yang berMAKNA. JUGA, bicara dari aku untuk memanusiakan manusia yang kian terhakis kemanusiannya. Dan, menginsankan insan yang kian terkikis keinsanannya.

cube korang tenong leklok ade benar ke tak ape yang die ni kate...



bukan sekadar omongan kosong

1 comments:

KimiCnoL said...

mule2 gula naek..then lepas nie semua barang nk harga plak..grr

JOM TENGOK ENTRY BARU
"1.TV series??"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved