mari bersyair...

lihatle betape tak senonoh nye aku pepagi bute lagi dah ajak korang bersyair.
memang takley diharap langsong..bukannye nak ajak mengaji quran ke..selawat ke..berzikir ke..tapi aku bukan nak ajak korang bersyair pon.
aku nak berpanton pantan sikit pepagi ni..ha kalo ader yang sudi membalas panton2 aku pas ni..silekan la kalo berani..
panton pasal kite2 zaman sekarang ni la..yang mane berkapel..meniti hari hari mendatang dengan penuh kebahgiaan dan kerinduan..
yer la mane tak bahagie..bile dah kapel sumenye jadi indah..kentut mu wangi..ketiakmu berseri..dirimu ku cintai..

nak kata dah kahwin,
rasanya belum lagi,
aku tanya bila nak kawin?
entahlah..... x tau lagi....

perangai mengalahkan org dah kawin
berkepit sana-sini,
padahal bukan muhrim,
ikut trend masa kini..

heran....pegang tangan tak takut dosa ke,
berpeluk-pelukkan x tau malu ker,
tak kasihan mak bapak ker,
hantar suruh belajar / kejer ko buat leka...

nak kata tak belajar agama,
kecik-kecik mak bapak hantar,
sekarang nak salah siapa kalau buat dosa,
sendiri bangang coz tak ikut apa yg diajar...

belajar tinggi sampai gayat,
tp tak amal sepanjang hayat,
islam tu kan penyelamat,
bila nak amal.... ke tunggu sampai jadi mayat ?/...

sana sini buat wayang,
orang tengok naik bengang,
itu belum lagi rumput kat padang,
kalau idup sure kena terajang...

dulu masa single okey jer,
sekarang dah couple banyak lak dosa,
bila org tegur buat derk jer,
apa kulit dah cukup tebal ke nak masuk neraka?.
bila kena tangkap khalwat,
buat muka jadi kelat,
malu mengalahkan ikan jelawat,
tambah muka penuh jerawat..

masa buat x tau malu,
ikut sangat telunjuk nafsu,
buat maksiat x segan silu,
sekarang cammana... susu dah jadi keju..

suruh sembahyang...nanti..nanti..
boyfriend tepon terus pergi,
nak bersyukur atas nikmat allah x reti²,
boyfriend yg bg sekuntum bunga tulah dipuji²...

yang si mamat nie pun sama,
suruh gie masjid nak bawak girlfriend sama,
mana taknya dah berjanji hidup bersama,
sampai solat jumaat pun nak dikerjakan bersama

kesudahanya hari jumaat,
org solat jumaat,
dia bershopping bukan main ligat,
layan awek sampai penat...

kalau diri dah gatal sangat,
kahwin jer cepat lagi selamat,
ni couple takde matlamat,
sajer suka² penuhi syarat..

org couple die ikut sama,
tak sedar diri tu papa kedana,
papa ilmu papa agama,
macam mana ' bercinta cara islam' itu nak dijana....

bkn mengata bkn mengumpat,
siapa suruh buat wayang tak bertempat,
kalau tak  suka diri diumpat,
jgn buat benda yg tak  tepat...

bonceng sana bonceng sini,
bontot tertonggek tak  malu pulak,
siap bangga tak  terperi,
dapat peluk pinggang balak..

balak kat depan mata melilau,
awek kat belakang bukannya nampak,
siap mengurat muslimah yg pegi surau,
silap hari bulan sure kena sepak..

awek pulak bangang,
perangai macam lalang,
percayakan balak bergalang-galang,
yelah....balak cover, belum pecah tembelang...

pegang sana pegang sini,
tak takut ker susutnilai,
kahwin belum tentu lagi,
kalau tak jadi tak ker hilang permata bernilai...

tulah... tuhan bg akal tak pakai,
tuhan bg hati tak tahu menilai,
diri sendiri yg lalai,
baik buruk pun tak reti nak nilai..

kalau org cakap marah,
bila org nasihat melenting,
"taulah...taulah takpayah susah²,
tau lak senyap bila dah bunting....

la ni baru nak ingat tuhan,
itupun nasib baik ingat,
menangis dah tak leh nak tahan²,
baru sekarang menyesal bangat....

nasib baik tuhan tu maha penyayang,
itupun nasib baik umur masih panjang,
ada peluang nak mengucap panjang,
mintak ampun, panjat doa memanjang...

perkara lepas jgn dikenang,
pintu taubat terbuka luas,
hidup bkn utk bersenang-senang,
meraih & mencari keampunan Allah yg maha luas... 
 
p/s
yang mane rase mulut cepat jer berkate kate...try lle wa rap ala2 altimate sikit..




bukan sekadar omongan kosong

14 comments:

y u y u Z u l a i k h a said...

hahah.. pagi pagi mengata orang! :P

Enh Ear said...

aduh cerah ja mata macam pantun yang penuh isi dan pengajaran..
pendek kata.. straight to the pint.. tak de metafora atau hiperbola....huahua.. (nak gelak boleh tak)

ops...
tq utk peringatan ni...

;)

alexa yussida said...

nice 1..perli,pengajaran sume ade^^

Gayahspears said...

wah... best la pantun lu ni beb... mesti ade yg terase ni! kah3... jum kita kawen??? kah3

ch!natsu said...

nice one!! =)

yad'z said...

huh... penat sungguh meng rapkan puisi ni... terbaekkk... hohohho...
haah... ni kang semayang jangan tak semayang lak.. hohoho

puteri ain said...

haha..semua ade..good try !
nice one..:)

Ina said...

ish..jiji..jiji...ko takde keje dah ker, ji??...mengarang pantun bagai....nasib baek pantun nasihat...pegi keja...pi..

NOOR FATIN said...

aku kapel xikut org ek :P

syair yg best. aku nyanyi guna melodi lagu ana raffali

unieMARKS :) said...

hehehe , sarcastic ! poet yg bgus , bule lwn ng A samad Said :P

[̲̲̅̅l̲̲̅̅y̲̲̅̅e̲̲̅̅a̲̲̅̅h̲̲̅̅] said...

awek pulak bangang,
perangai macam lalang,
percayakan balak bergalang-galang,


hahaa. baik punye !

Ummu~Ishak said...

tazkirah yg best!

Attoae said...

ganah2. baguh demo nih. =)

JIJI YU said...

yuyu:
mengate ke camni ek..ahaha..soli ek..
enh ear:
mmg aku suke strek forward je..eheh..sonang..
alexa:
muahah perli ke..ahaha
gayah:
kompom ade nye yang terase gaban..haha..meh kite kawen ek.nnti aku pikirkan..
chinatsu:
maakseh..
yad'z:
ko rap leklok jgn sampai tersembur aer lir..
puteri:
makaseh tu u..
ina:
hari ni cuti skolah..ahah..
norr fatin:
ko kapel ikut sape..heheh
uniemarks:
hape nye makne sarcastic tu ek..
lyeah:
ahah..aku pon baru pasan je
ummu:
ni tazkirah zaman skang..
attoe:
kawe bereh sokmo nga demo..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved