azie2 bace ni...yang laen pon di alu2 kan bace gak


ni komen dari si azie azra..pelawat yang melewati  blog cebisan aku ni..hehe..takder nye aku nak pity2 azie oit...bukan ko sorang yang kurang dari segi ni..aku senirik pon kureng jugak..tapi kalo dah ade kesedaran.dan sedar.. tau pulak tu..bersyukur le kite seadernye..

kalo nak suh cerite sebijik sebijikk dari A sampai Z..maunye berminggu jugak azie ..eheh..aku wat ringkasan je la ek..yang mane aku ingat..ni la payahnye bile ilmu ade dalam buku bukan dalam dada  ni..

1.name gelaran nabi MUHAMMAD....
antare lain yang masyarakat kite tak berape nak  tau..ahmad..mahi..hasyir..'aqib..muqaffi..nabiyyurrahmah.. yang laen ramai dah yang tau...

2 kelahirannye..
lahir de mekkah..sekang ni ade lagi umah tempat nabi dilahirkan..ader tinggal kesan tak silap aku dah jadi pustaka ke hape...pergi la melawat..sambil2 pergi mekah..

12 rabiulawal tahon gajah bersamaan 20 april..hari isnin..pehal name taon gajah..sebabnye tahun tu jugak le geng2 raja abrahah datang serang kota mekah dengan naek gajah besor gedabak tu..sebab dengki punye pasal 

nabi kite dilahirkan dalam keadaan tidak ber ayah...

3.ibu susuan
Nabi Muhammad saw pertama kalinya minum susu ibunya Aminah dan Tsuwaibatul Aslamiyah. tapi beberapa hari jer pon. lepas tu beliau disusui oleh Halimah As-Sa’diyah kat perkampungan bani Sa’ad.

baginda tinggal dengan keluarga Halimah selama kurang lebih empat tahun.
last2 mase di asuh keluarga Halimah ini terjadi pembedahan nabi Muhammad saw.pembedahan menyucikan dalaman nabi...tau kan..tak tau gugel..


4.dimata penduduk mekah
sejak kecik lagi baginda memang jaoh le menyimpang dari perbuatan2 dan amalan2 kaum jahiliyyah..ade satu cite..mase baginda budak2 member2 die ajak pergi majlis bacaan syair..kalo sekarang ala2 konsert la..tapi dengan kuasa yang maha esa,,baginda tertidur kat dalam perjalanan..bangon2 jer habes dah konsert tu..waloupon baginda nampak cam tak kamcing dengan kaum jahiliyyah..tapi puak2 jahiliyyah tetap hormat baginda sebab akhlak die yang baek..jujur..dan digelar al amien..yang amanah..tengok ni tuan puan..dah kalo kite berakhlak baek.orang yang tak islam pon akan sayang kat kite..

5.pernikahan
baginda kawen pada usia 25 taon..denga sorang saudagar kaya berusia 40 taon yang bername siti khadijah..pernikahan yang bermula dengan lamaran dari pihak siti khadijah kerna terkenan dengan akhlak baginda..

6. isteri2 baginda
Selain Khadijah, isteri-isteri baginda yang laen adalah: Saudah binti Zam’ah, Aisyah binti Abu Bakar, Hafshah binti Umar, Zainab binti Khuzaimah, Ummu Salamah (Hindun binti Umayyah), Zainab binti Zahsy, Juwairiyah binti Al-Harits, Ummu Habibah (Ramlah), Shafiyah binti Huyay, Maimunah binti Al-Harits dan Maria Al-Qibtiyah.
 
bagindamenikahi mereka semua setelah Khadijah meninggal dunia. Dan mereka semua dinikahi baginda dalam keadaan janda, kecuali Aisyah humairah ra.

Jika dilihat dari faktor tiap pernikahan baginda, semuanya mempunyai hubungan yang kuat dengan dakwah dan ajaran Islam yang dibawanya.takdernye faktor nafsu seperti yang sesetengah pihak dok dakwa...

7. putera dan puteri 
putera dan putri nabi Muhammad saw adalah: Qasim, Zainab, Ruqayyah, Ummu Kultsum, Fathimah, Abdullah dan Ibrahim.

deorang semua lahir dari rahim  siti Khadijah kecuali Ibrahim dari Maria Al-Qibtiah.
Anak-anak baginda yang laki-laki semuanya meninggal sebelum usia dewasa.

 8.dilantik menjadi rasul ALLAH...
pada umur 40 tahun..setelah turunnye wahyu pertame di gua hira' pada bulan ramadhan..
lepas baginda dapat wahyu ni laju2 nabi mendapatkan isteri tercinta siti khadijah dalam keadaan badan menggigil ketakutan..maunye tak takut tetibe datang malaikat jibril...sebagai insan biase..baginda juga ade ketakutan..sampai je kat siti khadijah..baginda ditenangkan oleh isterinye..

siti khdijah membawa nabi berjumpe dengan sepupunye kalo aku tak silap la..name waraqah..seorang pendeta kaum nasrani..nabi story satu2 pasal peristiwa tadi..tetibe waraqah cakap..
bahwa yang datang kepada Muhammad saw itu adalah malaikat yang pernah datang kepada nabi Musa.

"…Andai kata aku masih hidup dan kuat di saat engkau diusir oleh kaummu…" kata Waraqah.
"Apakah mereka akan mengusirku?" Tanya Muhammad saw.
‘Ya…," jawabnya. (lihat HR Bukhari dan Muslim).

9.hijrah ke madinah 
Nabi Saw hijrah ke Madinah pada tahun ke 13 kenabian yang bertepatan dengan tahun 622 M...story hijrah nanti tibe musem die ek..

10.Peperangan
nabi kite berperang kerana hendak menuntu hak bukan kerna hendak menzalimi..jumlah peperangan yang diikutinya ada sebanyak 27 kali.  

11.akhlak 
pernah sekali aisyah ditanye oleh sahabat bagaimankah akhlak nabi..jawab aisyah sesungguhnye akhlak nabi adalah akhlak yang diterapkan dala alquran..

alquran tu pulak kekal sampai sekarang..tapi ramai manekan dikalangan umat baginda yang reti bace quran..mendalami makne alquran..aku pon same je jugak.insap2..

12. Keistimewaan yang Allah Berikan 
a. Lima kelebihan yang tidak diberikan kepada orang sebelumnyaDari Jabir bin Abdullah ra, nabi Muhammad saw bersabda: "Saya diberikan lima hal yang tidak diberikan kepada seorang pun sebelum saya; 1) saya diberi kemenangan dengan rasa takut (yang ditimpakan kepada musuh-musuhku) dalam jarak satu bulan perjalanan, 2) bumi dijadikan tempat shalat dan suci untukku, maka siapa pun di antara ummatku yang mendapatkan waktu shalat hendaklah dia melakukannya, 3) dihalalkan untukku harta ghanimah dan itu tidak dihalalkan kepada orang sebelum saya, 4) saya diberi syafa’at, 5) dahulu nabi diutus hanya kepada kaumnya, tetapi saya diutus kepada seluruh manusia." (HR. Bukhari dan Muslim)

b. Keistimewaannya di hari kiamat
Dari Anas ra., nabi Muhammad saw bersabda: "Saya adalah orang pertama yang diberikan syafaat pada hari kiamat nanti, nabi yang paling banyak pengikutnya di hari kiamat, dan orang pertama yang mengetuk pintu surga" (HR. Muslim).

Keistimewaan lainnya disebutkan di dalam riwayat Abu Hurairah, Rasulullah saw bersabda: "Saya adalah pemimpin anak-anak Adam pada hari kiamat nanti, saya orang pertama yang dibangkitkan dari kubur, dan saya orang pertama yang diberi syafaat (oleh Allah) dan orang pertama yang memberi syafaat (kepada ummat manusia)." (HR. Muslim).

(yang ni aku kopi pes dari nota mase aku dok study dulu2...)plagiat ke camni..eheh

13 kewafatan...
baginda wafat pada 12 rabiul awal 11 hijriah..waktu dhuha..usia 63 tahon..

kalo korang nak cari cerite pasal kewafatan nabi yang boleh tangkap leleh..korang cari kat utube..ceramah tentang kewafatan baginda..

mari kite same ringankan mulut berselawat ke atas baginda dan ahli kuargenye..bukan je time maulud ni je..okeh...

p/s:
azie ni pon dah panjang dah ni..ringkas bebeno dah ni..eheh..nanti ko datang mengadap aku le kalo nak dengar citer panjang ek..okeh..maafkan aku kalo tak cukup lagi...   



bukan sekadar omongan kosong

9 comments:

Yuyu Zulaikha said...

heheheheh.. bagusss! terus teringat balik yang hampir lupa ^^


mekasih ustaz :P

Anisa Hang Tuah said...

nice ji..
ade entri agama yg lain?
nak tau pasal kawen2 lain agama mcm kat indon tu
ehee

Azie Rashid said...

banyak dah.tapi nape baca.tetibe.eh dah habis ?hehe.sebab minat jadi mende tu mudah je nak diterima.lagi-lagi bila percaya kat orang tu.nak suruh aku pergi jupe pastu cerita lagi pun tape.aku sanggup kalau cuti tu nak langkah negeri,jalan jauh untuk ilmu agama.aku xkisah !insyaAllah.asalkan org xperli aku sbb kurg sudah.dakwah dengan cara baik.bukan perli2 kekurangan org.

terima kasih jiji yu :)

MIMIE AIZA said...

terima kasih. baru tau gelaran nama nabi muhammad s.a.w yang lain.

nur aisya humaira said...

Assalam..salam maulidur rasul..
selawat serta salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad saw serta kaum keluarga..:)

alexayussida said...

salam maulidur rasul...moga ingatan kita kat baginda bukan masa maulidur rasul je tapi setiap saat..

Lyeah said...

wahhhhhh bagus2. ade gak info@syarahan utk malam maulidur rasul ni. sebab tadi tak pegi masjid :P

A.s.t.i.n.a said...

Komen saya adelah seperti komen Azie di atas..

Terima kasih JIJI YU!!! :|

chiLleD...!! said...

bes2..dpt refresh balik pe y dh dipelajari dulu dn juga dpt tmbh ilmu baru..=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved