resepi nasi goreng campor

info-resep-Nasi-Goreng-Istimewa

alo alo..gud murning..sudah salapan belom lu olang suma..aisy mood cina lagi.tukar2..okay2 pagi ni ye..pagi ni..aku chef ji nak ajor sat resepi mudah ringkas dan padat untuk mengisi tali perut korang sume..bak kate pepatah gendang gendut tali kecapi..padat perut suke ati..

okeh bahan bahan nak buat nasi goreng campor untuk melantak di pagi hari.

-2 cawan beras(amaran tepong beras tak termasok dalam spesies beras)

-4 cawan H2O.bukan air alkali atau air bateri

-satu bijik bawang merah-dipotong dadu..ikut suke ati korang la nak potong macam mane..asal potong

-3 biji bawang putih-diketuk(takyah le pakai hammer bagai..gune belakang pisau pon dah ok takpo ketok je atas dahi sape2)

-7-8 biji cili api(kalo yang rase lidah tu power lagi..tarok 330 biji)

-daging ayam(dipotong kecik2..kalo rase nak pakai daging bewak pon boleh kalo lalu makan)

2 sudu minyak zaitun

-secubit garam

care care nye

-mule2 masak nasi..seeloknye nasi lebih yang semalam..kalo yang dah basi korang campak je bagi kat ayam

-panaskan minyak tapi jangan menggatal nak try kepanasan minyak tu dengan mencelup jari kaki anda.cukup korang baling sekeping bawang yang dah terhiris je.kalo berdecur bunyi die..ok la tu..tak pon baling kucing korang ke..dah panas tumiskan bawang dan cili tadi..kalo dah kekuningan atau naek bau garing bawang tu.pecahkan telor.oh ye..pastikan korang berpakaian sopan mase memasak jangan dok pakai kaen tuala je tak pon berkemban gantung..ini adalah untuk mengelakkan sebarang kecederaan

-gaul2 telor samapi hancor..masokkan daging yang dah dipotong tadi..dan adapon saiz potongan daging adahalh perbandingan semate mate..jangan dok pakai tali inci  bagai nak ukur biar bagi same besar sumenye.

-sekirenye sume tumisan tadi ok dan dah siap..masokkan nasi dan gaul dengan rate.buh sikit garam gaul lagi sampai korang rase lenguh..dah rase lenguh sapu emeltz yoko yoko..boleh jgk tmbah sedikit serbuk perase nak kasi kaw2 lagi.

-setelah nasi menunjukkan tande2 dah garing..carenye korang try le sesudu..jangan try sesenduk..dah try..dah ok..make melantak le sepuas nye..

-

perhatian ini adalah resepi bagi diri aku yang sentiase kelam kabut sebelom pergi kerje..sape2 yang lagi terror untuk masakan ketike kelam kabut..tolong le gitau aku




bukan sekadar omongan kosong

6 comments:

Hanis MY said...

ahaha lawok la suko selok kawe baco... uish bagus sungguh demo berjurus pahtu buleh masok pulok tuhss memey menantu pilihey ni...

norizzati mat suri said...

nsi goreng cmpur deh g???
kna try neh..mugo aku duk beso wat nsi goreng paprik,usa,cino etek pun..muahahaha....

A.s.t.i.n.a said...

sedakkkkk aaa... bwg meroh maha loni..

Miss Yaty said...

yummy...macam tahu2 je pagi tadi makan nasi goreng..tapi versi cili padi..hihi ;)

Cik Eliza said...

haha!

letak cili bnyk2 baru sedap.

;p

JIJI YU said...

hanis
nau pilihey deyh..acu cari tok tuo soghe..ahaha..

mekti
hehe meh aku masok ko mu la

astina
haha dari hari tu lagi dok cakap bawang merah maha..eeh

miss yaty
haha bak resepi sikit.

cik eliza
tengok ko pon aku tau ko makan pedas

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved