terlewat pulak dah..

 Mood hati dan jiwa raga pak ustaz...
ghupe-ghupenye... ada cerita kalau kita lewatkan sembahyang kita yea tuan dan puan.. ..Jika berpuasa,Amalan kita direct terus sampai padaNya..Tapi kalo semayang..Ada posmen yang ditugaskan mempostokan amalan semayang kita padaNYA

alKisahnya ?..
Setiap kita2 ni sume ada malaikat...Malaikat yang hantar amalan sembahyang kita Pada sang pencipta..Untuk sampaikan amalan kita,Ia melalui tol-tol di setiap lapisan langit..Dimana setiap penjaga tol,Kroni malaikat jugak..tapi tol ni tak berbayar le..bukan macam tol kat muke bumi ni

Jika sembahyang di awal waktu.. Tolnya "free"..Sekatan tol ade tapi free dan jalan tenang semacam je...jalan tak "jem"..Malaikat terus sampaikan amalan pada Tuhan Untuk dinilaikan..

Tapi..Jika sembahyang di akhir waktu,tol tetap tak kena bayor jugak..Tapi sekatannya...MasyaAllah?..
Di langit pertama..Penjaga tol marahkan posmen kita..pehal lewat poskan amalan kita..Merayu-rayu posmen kite.. Mintak diberi laluan...Tetapi? penjaga langit pertama..tak heran langsong...Dicampakkan amalan lewat sembahyang tadi ke bumi...Maka..Jatuh berderai?Dikutip balik oleh  posmen kita..Satu persatu dikutip...Sambil terus merayu untuk ke lapisan langit ke-dua..

Dilangit kedua..Samalah juga..Bebelan malaikat kerana lewat hantar amalan..Merayu lagi kawan kita...Tak dipedulinya,Lalu dilemparkan amalan lewat sembahyang kita tadi..Jatuh berderai lagi..Dikutip satu persatu amalan kita...Dirayu lagi untuk diserahkan amalan kita pada Tuhan di langit ketiga...

Dilangit ketiga,Laaa?...Kena basuh lagi malaikat posmen kita...Kenapa lewat hantar amalan tersebut...Tiada kompromi...Terus dibaling amalan kita...Jatuh berderai amalan kita...Tak ade nilai?.Dan tiada lagi dikutip dan dirayu lagi...

Maka..Tak sampailah amalan kita kepada Allah..Seolah-olah kita tak sembahyang juga...

Maka?Bersedialah kita menerima pembalasannya...Tak di dunia di akhirat totap kena.
Tak berbaloi kita buat amal..Tapi tak sampai...Dahlah tu,Tak de nilai...Kena azab lagi nanti..

Ya Allah !!! Ampunkan kami ! Kerana lalai !Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun Lagi Maha Penyayang..Jadikan hati kami Suka sembahyang di awal waktu..Gawatkan hati kami selagi kami tak segerakan..Biarlah kami gawat di dunia..Agar kami tidak gawat lagi Di hari akhirat kelak...Amin..



bukan sekadar omongan kosong

11 comments:

y u y u Z u l a i k h a said...

hehehehe... kesimpulan nye, solat lah awal....

T_T

Afikah Aziz said...

br tau,terima ksh jiji....entry yg blh menginsafkn sape2 yg membacenye insyaAllah... ;)

kechixx said...

best sangat entry ko ni..

sama2 kita saling ingat mengingati:)

Ina said...

entry yang bagus..tak merapu cam selalu..he.he..terima kasih ustaz jiji..
INA NAZIR BLOG

A.s.t.i.n.a said...

Ji, malam tadi mimpi ngeri ekkkk...

beringatlah sesama kita..

Zue Cancer said...

huu.....aku selalu lengah2 kan..solat.taknak hipokrit.

anaLisa said...

nice..
ayat sempoi tapi bila baca bole buat pkir byk kali..
selalu dengar owg ckp "kalau solat lewat2..nanti solatnyer tergantung antara langit & bumi..x naik x trun..so ksimpulnnyer solat la awal waktu..
~ moga segala amal ibadah diterima okeh Dia Yang Maha Esa~

niesz said...

sesuai tuk ari jumaat yg mulia nie..hope kite sentiase ingt mengingati.. :)

chiLleD...!! said...

terima kasih atas nasihat ni..moga pasni xlalai dh..huhu

kiera'sakura said...

aku insaf dh,, ;( trima kasih neslo..

cukelat_berangin91 said...

huhu..nice post..
jom same2 brubah kearah kebaikan x gitu ustaz?hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved