adab dengan yang lebih tua

tempat:kantin sekolah
mood:cuace tidak menentu
 
watak dalam penceritaan:
jiji
pak hassan yang berumur 68 tahon merangkap suami mak leha pekerja kantin sekolah
segelas neslo suam kuku ayam bartatahkan piring retak..

gg:pak hasan..lame bebeno tak nampak bulu idongnye..ape kabo pak hassan..harap2 masih lagi gah seperti biaser..yer la kan cuace pon tak berape nak menentu sekarang ni..kejap ujan kejap bersalji..kejap panas..kejap musim luruh..
 
pak hasan:hamboi cikgu..pak hasan masih gah seperti biaser..cume tu la..dah kudrat orang klasik ni terbatas le sikit..nak kayuh basikal datang sekolah ni selalu pon cam letih je..rase baek pak san menunggang lembu le gamaknye...

gg:ha'ah pak san..yer la kan.cuace sekang ni rasenye tak berape nak menentu..tak stabil sangat..dedulu dulu kan pak san..pernah ke jadi cenggini..sepanjang pak san idop le..

pak hasan:hurm dulu dah pernah jadi dah macam ni..sampai naik bah jugak le gamaknye cikgu..rase2 paksan dalam bulan 3 ke 4 gini jugak le..sekejap ujan sekejap panas..kekadang salji turun..siap leh wat ais kacang lagi..tapi sekang ni ramai yang cakap sebab kejadian powermoon.tarikan graviti hapelah.pasang surut air laut...yer la pak san pon tak tau sangat istilah2 duniawi ni..
 
gg:hurm..tak penah pulak saye dengor kejadian powermoon tu..nanti la saye cari gugel...
 
pak hasan:hah ambik henpon pak hasan ni..cek jer terus... (sambil menghulur i phone 4 kepunyaannye)
 
pengajaran:
-kekadang orang2 klasik ini lebih maju daripada kita..cth iphone4..
-ade istilah2 duniawi yang direka cipta dengan tak tersengaje..sebab tu la wujudnye peribahase yang kekadang tak masok dek akal direka oleh mereka2 kaum klasik.. 
-mereka lebih berpengalaman dari kite..mereka sudahpon melalui fenomena powermoon(serase rase aku supermoon..tak kesah le nak same je kan) itu terlebih dahulu...kate pak hasan..ijazah terbaik datangnye dari pengalaman.. 
-unutng minum dengan mereka yang lagi tua dari kite..cth:pak san bayor 2 gelas neslo yang aku minum hari ni.
sekian...




bukan sekadar omongan kosong

28 comments:

y u y u Z u l a i k h a said...

: uishhhh~ yuyu baru terpikir nak buat tajuk ni jugak jap g ^^

bun said...

adoi,part dapat makan minum free tue betol

hahahahah,

Anisa Hang Tuah said...

hihiih.untung duduk dgn golongan tua ni..nnti die belanje makan
hiks

putri noor syamimi said...

uwan den pakai enpon nokia klasik jer..tuh pon siap mintak nak tukar2 wallpaper warne warni..pastu kompelen tak nampak tulisan lak. alahai~ :P

echah mashuri said...

keyword : neslo freeeee

Princess Nur said...

ahahaha..advance tul pak hasan ni ye..pakai iphne 4 gite..keke

HATYCIKNUURUL said...

duk ngn org tue2,mcm2 dpt,ilmu,pnglman,petue2 jge mkwe,.trmsuklah neslo free,.uihh,sdapnye ji,.bile nk banje aku ni?,.wawawa,..

HEROICzero said...

diam. duduk. lihat. perhati. belajar.

kan?

=)

CIK TOM said...

pergh dahsyat r pak hassan..lg canggih..huhu

plg best org belanja minum kan ^_^

unieMARKS :) said...

powermoon , supermoon , sailormoon ??

wah ! rugi tak join skli kalau tak PakSan blanja sekali . hehehe

unieMARKS :) said...

powermoon , supermoon , sailormoon ??

wah ! rugi tak join skli kalau tak PakSan blanja sekali . hehehe

Miss Ran said...

neslo free tak tahn
due gelas lak tu haha

alexa yussida said...

dorg lebih banyak pengalaman...tak perlu ade segulung ijazah pon dorg ttp hebat dari kita...sbb tuh takleh sombong dgn org tua2..cth skrg dah dpt minum free kan..kekeke:D

Trah Assan said...

org klasik ni lebih byk makan garam :')

Hansyirah Takezur said...

advance pe orang tua2.. mmg diorang byk taw daripada kita.. so, kita takleh pndg rendah.. byk sungguh pngajaran yg dpat dlm post ni ekspeceli blnja minum.. hehe.. :)

Qaseh dalia adelia said...

paling suka borak dgn org tua yg suka cite kisah2 lama haha kdg2 kelakar ... masa kenduri kat umah lah bez..ramai org2 tua dtg n then dok kat dapur borak2 sekalik..

skandaLdariLangit said...

baguih la abang jiji ni. ki3

aliza said...

dorang lagi banyak pengalaman..tpi yg powermoon tuu mmg tak pernah dgar

Nazsabrina Iman Zulfikar said...

salam..nice entry..

betul cakap kamu...
kita harus beradab dgn org lebih tua.
and heheh pak hassan tu sgt cool.
(saya pun x pakai iphone4 lagi)

sampaikan salam utk pak hassan dari saya kalau kamu jumpa dia lagi .

ieka darlink said...

cehh. nak org blanje dia minum rupenyerr. hahha.

d_LA said...

erkkk...paksan tu ade anak teruna lelaki x??kem slm la dgn paksan tu yer..

Epal Hirata said...

caya lah paksan..sy ni ha duk ngidam pkai iphone lme dh..tp ghupenye paksan lg advance..sungguh..
ganah2...

KUREKURE COMEL said...

perhhhh...pkai iphone tu.....



ala...sbnrnye nak bodek je tu...
kan...kan....


tu dpt air free...hehehe

Cik Eliza said...

hahahahaha!

dunia dah majuuuu!

;p


p/s : kenape kalau bace entri-entri kat belog nie x reti nak berhenti ketawe,
hahahhahahaa!

terbaikkk!

[̲̲̅̅l̲̲̅̅y̲̲̅̅e̲̲̅̅a̲̲̅̅h̲̲̅̅] said...

hahaa ayat sebelum sekian tu, siyes, siyes, mengambil kesempatan dalam kesempitan. hahaa

Afikah Aziz said...

wah bagusnye pak hasan,pki iphone lg hihi

aDieyZa said...

pak hasan yg sangat maju.. terbaik la..

kiera'sakura said...

huik... sambil menyelama cari ikn duyung nmpk? ok x peribahasa aku? hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved