gua nak nanges..



ini ialah ijat..

sambil2 gua sapu halaman ghumah setelah sepemergian abi gua seusai solat subuh..gua dengar radio pak arab punye..dedulu mase dok stadi kat egypt takder pulak gua menggatal nak dengar lagu2 arab..bile dah balik ke bumi tanah air ni rase cam rindu bebeno nak berhiruk pukuk dengan2 suku kaum arab..

sekali gua dengar lagu arab tu..gua rase cam hati gua berdegup degup kencang..mulut gua terkumat kamit mengikut rentak dan susun kata lagu tu.
aish..gua terpikir camne gua leh ingat lagu ni eh???pikir punye pikir..lepas brekpes tadi gua baru teringat..ghupe2 nye lagu tu diadaptasi dari syair seorang ulama' terkemuka..dan gua memang mengapal syair tersebut..buakn syair tu je..ade gak syair2 lain..tapi gua akan persembahkan untuk bini gua je...

gua kongsi2 kan syair imam syafie' unutk korang sume..gua siap taip ikut arab lagi..terpele'ot jejari runcing gua..
إلـيــك إلـــه الـخـلـق أرفــــع رغـبـتــي
kupersembahkan kepadaMu harapanku wahai Tuhan

وإن كـنـتُ يــا ذا الـمــن والـجــود مـجـرمـا
sekalipun aku seorang yang berdosa wahai Zat yang Maha pemberi dan pemurah

ولـمــا قـســا قـلـبـي وضـاقــت مـذاهـبــي
tatkala sesak dadaku dan sempit perjalanan hidupku

جـعـلـت الـرجــا مـنــي لـعـفـوك سـلـمــا
kujadikan rayuanku sebagai jalan mengharap keampunanMu

فـمـا زلــتَ ذا عـفـو عــن الـذنـب لــم تـزل
hanya Engkau sahaja yang memiliki keampunan untuk dosa yang tidak akan terhapus ini.

تــجــود و تـعــفــو مــنـــة وتـكــرمــا
bila Engkau belas dan Engkau ampun; itu kebaikanMu dan kasih sayangMu.

ألــســت الــــذي غـذيـتـنـي وهـديـتـنــي
bukankah Engkau yang memberi aku makan dan hidayah?

ولا زلــــت مـنـانــا عــلـــيّ ومـنـعـمــا
dan memang selamanyalah Engkau yang memberi anugerah dan ni’mat itu kepadaku

عـسـى مــن لــه الإحـســان يـغـفـر زلـتــي
semoga sesiapa yang memiliki ihsan mengampunkan kesalahanku

ويـسـتــر أوزاري ومــــا قــــد تـقــدمــا
dan menutup dosa2ku dan setiap perkara yang telah lalu

فــإن تـعـف عـنــي تـعــف عـــن مـتـمـرد
sekiranya Engkau ampunkan aku, ampunkan dari kederhakaan

ظــلــوم غــشــوم لا يــزايـــل مـأتــمــا
kezaliman, penganiayaan yang tak pernah terpisah dariku

و إن تنـتـقـم مــنــي فـلـســت بــآيــس
dan jika Engkau membalas siksa terhadapku, aku tidak akan berputus asa

ولـــو أدخـلــوا نـفـسـي بـجــرم جـهـنـمـا
sekalipun kesemuanya memasukkan diriku bersama salahku ke dalam neraka

فصيـحـا إذا مــا كــان فـــي ذكـــر ربـــه
dia menjadi ramah ketika mengingat tuhannya

وفيما سواه في الورى كان أعجما
tetapi bila bersama yang lain di dunia ini dia membisu

يـقــول: حبـيـبـي أنـــت سـؤلــي وبغـيـتـي
dia berkata: Kekasih, Engkaulah harapanku

كـفــى بـــك للـراجـيـن ســـؤلا ومـغـنـمـا
cukuplah hanya Engkau bagi orang2 yang berharap; harapan dan kekayaan.

أصـــــون ودادي أن يـدنــســه الـــهـــوى
kupelihara kasihku yang dicemari nafsu

وأحــفــظ عــهــد الــحـــب أن يـتـثـلـمـا
dan aku jaga janji kasih yang telah tercalar

فـفـي يقظـتـي شــوق وفــي غـفـوتـي مـنــى
di saat kujaga, aku rindu, dan di saat kulelap aku berharap

تــلاحــق خــطــوي نــشــوة وتـرنــمــا
yang sesalu mengiringi langkahku; bersemangat dan berirama,

فـجـرمـي عـظـيـم مـــن قـديــم وحــــادث
maka dosaku adalah besar dari dulu dan kini

وعـفــوك يـأتــي الـعـبـد أعـلــى وأجـسـمـا
dan keampunanMu yang mendatangi hamba;
meninggikan dan memuliakan (martabatnya).

bile gua perati leklok maksud2 die..gua rase cam hadoiyai.nak beraer mate gua rasenye...tawadhu'nye seorang insan yang bergelar imam besar dan teragung ni..padahal die seorang ulama'..ketinggian ilmu dan kedudukan die menjadikan dia semakin merendah diri kepada ALLAH..

dah tu kite2 sume sekang ni..bile dah makin banyak ilmu semakin jaoh pulak kite dengan ALLAH...ade sumthing wrong la tu..meh kite same2 muhasabah.. 



bukan sekadar omongan kosong

16 comments:

bersama kak Es said...

Ji..sape yang nyanyi tu.

Kak Es suke farshi turobb :)

KUREKURE COMEL said...

beb muka aku dah merah...huhuhu
sgt tersentuh...

Amirah Adnan said...

tacing!! T_T

liyana said...

nice..thanks 4 share~~

Ainul Hayat said...

Memang tersentuhlah syair ni...

Titisan Hujan said...

di saat kujaga, aku rindu, dan di saat kulelap aku berharap

sgt mdlam...andai aku pn begini..huhuh

airazulaikha said...

:)

Hansyitake~ said...

touching..
nk copy.?
:)

aliarosli said...

cukuplah hanya Engkau bagi orang2 yang berharap; harapan dan kekayaan.


emmmmmmmmmmmmm,muhasabah

MerLe said...

nice..trase diri termuhasabah sendiri.. dlu bljr gk tp x ingt dh.....emmmmmm

Ummu~Ishak said...

takleh nak bace yg arabnye coz tulisan ciput amat

Ina said...

jom muhasabah..jom..

Epal Hirata said...

ji...mintak izin nk copy....

alexa yussida said...

T__T

niceee sgt

tulus sweet said...

superblah ayat.:(

Faaein Talip Roy said...

siapa nyanyi lagu ni?
aku teringin nak dengar...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved