jari kelingking...





terkisah akan sebuah kisah di satu negeri yang entah dimana letaknya...wujud seorang raja bersama dua orang pembantu yang cukup setia mendampinginya..namun tidak kedua dua pembantu saring dibawa sang raja..selalu digilirkan antara yang pertama dan kedua..

sang raja mempunyai nafsu berburu yang amat luar biasa..hingga pada satu hari di bwa bersamanya si pembantu pertama untuk menemaninya berburu dikala senja..sedang beburu dek kerna kurang perhatiannya dan sudah di takdirkan sebegiotu rupa..kelingking sang raja terkena mata pisau yang amat tajam sehingga terputus jarinya..

sang raja cukup berduka dan meminta sebarang dua kata nasihat dari sang penemannya..sang peneman mula kaku hendak berkata dan hanya mampu mengungkapkan kalam supaya sang raja bersyukur dengan setiap kejadian yang menimpa...

mendengar kalam sang penasihat..nafsu amarah si raja mula membentak..dikala menerima musibah sedemikian rupa..hanya lafaz syukur yang disarankan penasihatnya bukannnya keluar sebarang kalam untuk menydapkan hati baginda..lalu si baginda mengarahkan supaya penemannya dipenjara..

hari berganti hari..siang berganti senja..keesokan harinya baginda keluar membawa penasihat kedua untuk berburu biarpon baru sahaja kecacatan anggota dek terpotong jari kelingkingnya..

takdir termaktub baginda dan penasihat kedua mereka ditangkap kaum primitf yang tidak berwibawa..terus si raja dan peneman hendak dijadikan korban buat sang dewa namun si raja di lepaskan kerna kecacan anggota zahirnya..di anggap tak layak untuk menjadi korban buat dewa..

pulangnya baginda ke istana..mulut terkumat kamit melafazkan rasa syuur tidak terhinggga terhadap peristiwa tak tersengaja terpotong jari kelingkingnya yang menyebabkan baginda selamat dari majilis penyembahan korban sang dewa..yang terkorban hanya pemnasihat kedua..

baginda memerintahkan penasihat pertama kesayangan ketika satu masa dibebaskan tanpa sebarang kata..sang raja mencemar duli memohon ampun dan berterima kasih atas lafaz syukur yang disarankan penasihat pertama ketika satu masa dimana kejadian menimpa..


Setelah mendengar cerita sang raja, tiba-tiba penasihat tunduk hormat seraya berkata, “Terima kasih baginda, hamba juga bersyukur kerana Allah menetapkan hati baginda memenjarakan hamba selepas peristiwa kelalaian baginda. kerana jika tidak mungkin sekarang ini, hamba yang menjadi korban dan di persembahkan kepada si dewa kaum primitf di hutan sana"


maka pengajarannya..
-apapun yang menimpa kita ade hikmah tersembunyi disebaliknya
-belajar mensyukuri ape pon kejadian yg berlaku terhadap diri kita.

p/s:
aku rase cam laen macam jer entry kali ni..



bukan sekadar omongan kosong

20 comments:

qasehraihan said...

gila-gila saya baca dari atas sampai bawah...tp mcm xkena tajuk je ek??hihik..

cne awk reka citer tu..
tp betul la..moralnya..kita harus bersyukur atas segalanya..hoho

meh baca drama saya lak..

http://qasehraihan.blogspot.com/2011/04/drama-sebabak-antara-krisdayanto-dan.html

gadis kepastian said...

hehe ye kan...setiap kejadian 2 ada hikmahnya...

Bella Ayub said...

setuju.. kita tak boleh nak menyalahkan takdir tiba tiba sebab Dia lebih mengetahui dan Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk kita ..kan?

Izyan Masri said...

TUAN HAMBA SUDAH MACAM PENGLIPUR LARA.BILA HAMBA BACA MACAM DAH MASUK KE ALAM PURBA XD

Ainul Hayat said...

Macam pernah baca cerita ni. Tak ingat dekat mana....minggu ni saya terlalu banyak masa membaca blog-blog rakan-rakan siber....awak salah satu daripadanya (gelis lak aku wat ayat cenggini...kui3)

Moral of the story, apapun musibah yang menimpa...hendaklah bersyukur...kerna pasti ada hikmah tersembunyi disebalik kejadian menimpa...ececey

Afikah Aziz said...

yeyyy suke entry ni,bermanfaat dan boleh dijadikan pengajaran buat kita semua....terima kasih Jiji ;)

CGG said...

hehehhe....

i like:)

comel aje penulisan kamu dr atas sampai bawah

farah wahedda said...

betul2 aku bce je terasa macam aku adew kat situ je (esh merepek pe ni)

intan.maisarah said...

kenapa kene jari kelingking..
jari hantu ke..
jari manis ke..
kan best sikit

Shamsuddin Amin said...

yup...
setiap yg terjadi
pasti ada hikmahnye....

Allah tidak akan menguji
diluar batas kemampuan hambanya...^^

Nisa' Pasir Gudang said...

n3 yg menyentuh qalbu ku.
bersyukur dan bersangka baik~

d_LA said...

aku pun rs lain tp makcik ttp suke ngan cite ni..

aliarosli said...

terkelu

MerLe said...

x kisah laen pn..yg pnting jiji yg wat entry..hehe..citer yg sgt bgus..pnuh ngn moral..bleh pnjm wt ngjar mggu depan? agak2 klu ajar kt bdak pra,dorg bleh fhm x..

deeya said...

aku rasa macam dengar crita dongeng dari sang bapa kepada puteri kecilnya .. comel jerp ko crite nie lah !

Hansyirah Takezur said...

bakpo gambar tu jari telunjuk ji?
hehe..
mmg lain mcm pon entri ko.. macam penglipurlara.. :)

Miss Ran said...

erk tula..semua ade hikmahnye..y pntg bersykur

Naddia said...

mne ko cilok kisah nie...?

KUREKURE COMEL said...

betul la...setiap kejadian..ada musababnya...


cuma manusia ni tidak reti bersabar..

kechixx said...

terbaek!;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved