pelaku maksiat itu lebih baik kiranya..





kemaksiatan yang menimbulkan rasa rendah hati dan mengharap akan rahmat dan kasih sayang ALLAH lebih baik dari taat yang membangkitkan rasa mulia dan keangkuhan diri....(ibnu 'atha illah)

sedari sedariku sekalian..
nobadi badi is perfect in dizz wolrd...dari dulu sampai ke la la ni...tinggi mane pon darjat seeorang..pasti ade jugak sila yang dibuat..kerna itu..maka tidak selayaknya bagi kita nak menghina dan merendahkan homosapien2 lain kerna kesalahan dan dosa2 yang pernah dilakukan..

ketahuilah..ketika mana kita menghina dan mendurjanakan mulut kita untuk mencaci dan merendahkan mereka...sebenarnya..kita dah merendahkan dan menghina diri kita senirik..kecuali terhadap orang orang yang memang telah direndahkan oleh ALLAH....
hakikatnya..selain dengan amal ibadah..ALLAH jugak mengangkat darjat seseorang kerna dosa dosa yang telah dilakukannya..

bagaimana mungkin????
ketikamana seseorang melakukan dosa seterusnya menyesali dosa yang dilakukannya kemudian tersu menerus memohon keampunan dan ia mula gigih menjauhi dosa serta berusaha untuk menebus dosa tersebut maka yakinlah..ketika itu ALLAH akan mengangkat darjatnya..

sedara sedariku...
jangan pernah menghina dan merendahkan insan lain kerna kekurangannya..apalagi sehingga membuka keaibannyya..kita dianggap baik baik saja oleh insan laen  kerna hakikatnya ALLAH sedang menutupi keaiban kita.. jangan sampai ALLAH membuka keaiban kita dihadapan insan2 laen..
jadikanlah diri kita kubur bagi aib insan lain..kuburkan sahaja jangan disebarkan..

beranikanlah diri mengakui jasa insan lain..melihat kelebihan orang lain..lihat kekurangna diri sendiri melebihi kekurangan insan lain..maka kita akan bersikap profesional...



bukan sekadar omongan kosong

22 comments:

Bella Ayub said...

nice entry..pepagi aku dah kena lecture.. :)

Ainul Hayat said...

Muhasabah diri jap. Merenung kedalam diri sendiri...
Jiji: da takde buttin like ye?

Ainul Hayat said...

*button

bersama kak Es said...

khutbah jumaat yang menarik..

Afikah Aziz said...

ika like entry ni hehe...nnt bykkn wat entry cmni,suke bace...leh muhasabah dr sndr... ;)

epadzz zainal said...

ayah aku sokmo pesan gini..
hehe

KatekateKite said...

nak jadikan diri ini sebagai kubur aib org lain, tidak mengorek kubur itu, hanya sentiasa menjaganya dgn disirami air dan bunga yg mewangi.

mudah mudahan..............

*harap2 dapat jauhkan diri dari sifat dikeji dan dekatkan diri dgn sifat terpuji. aminnnn.....

cikpia said...

khutbah yang tepat pada hari dan masanya..... terima kasih.

sissyira said...

salam

sesekali sucikan hati disini..

bila hati tak mahu, tapi tindakan tetap melakukannya, maksiat itu tetap terjadi.

miszlullaby said...

betul tu...bawak2la muhasabah diri.hentikan bermulut jahat..


jiji, ML wat giveaway. Meh la join kalau sudi ye=)

http://www.miszlullaby.com/2011/04/giveaway-from-moscow-by-miszlullaby.html

Cik Eliza said...

ceramah jumaat ustaz jiji,

:)

nice ~

i like ,

fiezah91 said...

pergh! terasa dilubuk hati kejap :) apa pun.. terima kasih mengingati.. hehe..

KHRLHSYM said...

terima kasih kerana khutbah. hihi.

Amirah Adnan said...

mekaseh pak imam ^.^

alexa yussida said...

thnkss jiji :)

rahmat Allah n redha Dia yg dicari

CiK EyeRiN said...

nice..nice..
lamo doh x dengar ustaz skoloh aku pesey ginie..

bakpo butey follower tuh lambat loading weii..







nice la weiii
tulis lg entri ginie.. ;)

deeya said...

takotnyeeer ! kekadang aku terngumpat orang .. mne aku tau . aku ta sengaje weyh ! aku nak insaf :'(

yad'z said...

uhuk2... ko bagai memahami hati dan perasaan aku yang sedang bersarang dengan bende nieh.. meksih bebanyak meon!!!!

yad'z said...

aku datang lagi.....


nak bagitau aku dah komen semua entry ko.. ahahaa... pe kate ko buat comment moderation.. nanti senang ko nak tau orang komen entry lame.. ehhee...


haa, apak aku emmang polis... ehehe.. tak sangke ko tau.. huhu

Applepinkcomeyy said...

comel anak kau, keh keh

Zue Cancer said...

hum ko taw rak. aku bc. penzina ni. Allah akan bg 6 azab. 3 kat dunia 3 kat alam barzakh. au tak bp engat kalo tak silap. kat dunia

akan ditarat rezeki
hidup dalam kesengsaraan
dan mati tanpa belas kasihan

wallahualam aku tak engat sgt. tapi kawan aku yg selalu buat camni mmg meninggal keadaan mengerikan

aliarosli said...

emmmmmm,termenung jap

muhasah diri

sesamelah kite menutup aib dan menjaga diri

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved